Starthulp geven of ontvangen - kan dat nog?

Canon-Eye

Forumguru
Bij het wisselen naar de winterwielen kwam ik vandaag in de kofferbak m'n setje starthulpkabels tegen dat daar 'woont'. Jáááren niet gebruikt overigens.

Dat riep de vraag op, of je deze kabels tegenwoordig - met al die electronica aan boord - nog wel zonder kans op schade kunt gebruiken om iemand hulp te verlenen (starthulp krijgen is natuurlijk niet nodig met een Skoda - toch?:winkie:).
Er is vast wel iemand die daar iets verstandigs over kan zeggen?
 

Jasper02

Banned
Ik heb enkele jaren geleden een aantal maanden wat werkzaamheden gehad bij een brits automerk. Daar was het inderdaad uit den boze om starthulp te verlenen. Er werd mij destijds gezegt dat dat het einde van je auto electronica KAN zijn. Eerlijk gezegt... Ik ga niemenad meer helpen haha.ben benieuwd naar het echte verhaal.
 

Michelv.

Forumguru
Als je de boel verkeerd aansluit kunnen er idd wat modules sneuvelen, bij goed aansluiten kan er volgens mij geen problemen van komen. Anders zou je altijd een probleem hebben als je een keer met een lege accu zou komen te staan.
 

Monteurtje

Forumguru
Je kan ze wel gebruiken. Als het goed is staat in een van de laatste hoofdstukken van het instructieboekje er ook iets over. Maar je moet wel opletten bij de auto's met start stop systeem. Daar mag je de min kabel niet direct op de minpool van de accu aansluiten. Deze moet op de massa bij de motorsteun of vlakbij de accu. Staat ook op de waarschuwingsticker bij de accu.
 

laagvlieger

Forumguru
Ik heb het al gedaan met mijn Fabia. Op de correcte manier. Overigens, toen ik de auto de volgende dag startte, werkte de BC niet. Het lichtte wel op maar er verscheen geen tekst. Na nog een keer te starten werkte de BC als vanouds met alle opgeslagen gegevens. Sindsdien geen problemen meer gehad. Dat is nu een jaar en 20.000 km geleden. Zelfs de dealer kon geen foutcode vinden ...
 

Constant

Erelid
Bij het loskoppelen van de kabels ontstaat een spanningsfluctuatie die electronica zou kunnen beschadigen. Daarom wordt aangeraden om vlak voor het loskoppelen zoveel mogelijk stroomverbruikers in te schakelen (bijv. achteruitverwarming, lichten, ventilator, etc.), dit zou de fluctuatie bij loskoppelen opvangen.

Verder gaat er een hoop mis als men met dunne startkabels werkt, dan komt er te weinig stroom doorheen. Het is verstandig om startkabels van betere kwaliteit te kopen met een dikke koperen kern.

om iemand hulp te verlenen
Uit de instructie van de ANWB begrijp ik dat het risico vooral ligt bij de ontvangende auto en niet bij de hulpverlenende auto.....
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb me er ook wel eens over ingelezen. Het is zeker niet zonder risico (meer)

Wat @Constant zegt, is het belangrijkst: vlak vóór het afkoppelen veel grote stroomverbruikers aanzetten, om een plotselinge stroompiek op je elektronica te voorkomen, wanneer je de donor auto ontkoppelt, en de boel doorfikt van je eigen auto.
EDIT: ik denk dus dat het ook risicovol kan zijn voor je eigen auto, als je dit niet doet. De dynamo is flink aan het werk en pompt veel stroom rond, voor 'de 2e auto'. En wanneer je die ineens loskoppelt, valt er, lijkt mij, ineens een 'gat' in de verbruikers-kring en krijgt het systeem kortstondig een enorme vermogenspiek voor zijn kiezen?

En aansluiten van de donor auto op de masse (bijv. motorsteun) is sowieso in alle gevallen beter aan te raden. De stroom gaat dan direct naar de startmotor / dynamo van de donor auto, wat meer efficiënt is.

En een benzine auto kan beter geen diesel auto starthulp geven, geloof ik. Dat vindt de kleinere accu van de benzine auto niet leuk. Wie dit kan onderbouwen, vul maar aan!

Edit: onderstaand filmpje is weliswaar een beetje (?) duf gepresenteerd daar op dat afwerkplekje in de duinen ;), maar wel informatie-vol:

[video=youtube_share;LFtRO-LNBaw]http://youtu.be/LFtRO-LNBaw[/video]
 

Constant

Erelid
Dat vindt de kleinere accu van de benzine auto niet leuk. Wie dit kan onderbouwen, vul maar aan!
Hoe sneller de ontlading, hoe slechter voor de accu. Een grote lege accu zal behoorlijk trekken aan de kleine volle accu.

En je moet maar hopen dat de kleine accu van een benzine auto nog genoeg kracht heeft om te starten nadat hij is aangesloten op een grote lege accu.
 

Canon-Eye

Forumguru
En je moet maar hopen dat de kleine accu van een benzine auto nog genoeg kracht heeft om te starten nadat hij is aangesloten op een grote lege accu
Dát lijkt me eigenlijk niet het grootste probleem, zolang je ervoor zorgt dat de motor van de donorauto draait met een behoorlijk toerental (zeg 1300-1500 rpm) tijdens het starten van de pechauto. Dan kan hij het eventuele (en sowieso vrij kortstondige) "tekort" toch vrij snel weer bijwerken, als je 'm even laat doordraaien?

Ik maakte me meer zorgen over spanningspieken, vanwege de electronica.

Wat me wel opvalt in het filmpje is de opmerking dat "dieselauto's alleen met dieselauto's gecombineerd moeten worden".
Als de pechauto een diesel is, dan kan ik me daar nog wel iets bij voorstellen - maar als de pechauto een benzinewagen is, dan zal de diesel toch al snel voldoende power voorhanden hebben vanwege de meestal wat zwaardere accu?
 

Constant

Erelid
@canon-eye: ik lees altijd in de instructies dat beide auto's uitgeschakeld moeten zijn bij het aanbrengen van de startkabels.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als je eens het boekje erbij pakt, kun je er zelf al veel meer van zeggen, staat er namelijk gewoon in.
Dat geldt voor heel wat meer onderwerpen op dit forum - maar dan moet je dat boekje om te beginnen wel bij de hand hebben. Hetgeen (in mijn geval) lang niet altijd bij de hand is...
En dan is zo'n forum juist zo handig.

lees het andere draadje aub...
Dat heb ik inmiddels gedaan. Dateert van net voor mijn toetreden tot dit forum, dus dat ik het destijds niet heb gezien is op zich niet zo raar.

Niettemin hartelijk dank voor je bijdrage - inhoudelijk als immer...
 

MarcoO2

Forumguru
Voor de goede orde: de reden dat ik de oudere topics aandroeg, was ook niet bedoeld om hier de discussie dood te slaan, maar simpelweg als aanvulling ;)
 

floyd2

Forumguru
Volgens mij kan het voor de leverende auto zowiezo weinig kwaad.(mits de accu in goede conditie is)
Zodra je de startkabels aan de lege accu koppelt gaat er een stroom lopen naar de lege accu die de leverende auto gewoon ziet als verbruiker.
Wacht bij een helemaal dooie accu een paar minuten tot er wat prik op staat en zodra je dan het contact aan zet werken de accu's als een condensator die spanningspieken/dalen redelijk afvlakken.
Alleen bij te dunne startkabels gaat in de auto met lege accu de spanning zo fluctueren dat sommige electronica daar een tik van kan krijgen.
 

Constant

Erelid
Ik heb ook geleerd van de ANWB en van de instructie van m'n acculader om een 100% lege accu nooit bij te laden, dan kan de accu ploffen. Hoe controleer je of een accu wel of niet 100% leeg is? Bij een auto zet je de koplampen aan, een diepontladen accu geeft meestal nog een beetje stroom dus lichten de koplampen op, dat is een teken van een gezonde accu en je kunt veilig bijladen. Als een accu volledig ontladen is, dan wordt het oppassen, zeker in de winter kan een 100% ontladen accu zeer makkelijk bevriezen, ga je dan opladen dan wordt het risico op ontploffen onverantwoord groot.
 
Bovenaan Onderaan