startkabels verkeerd aangesloten

Michael

Nieuw lid
Ik heb een Skoda Felicia bouwjaar 1997 1.3 LX.
Ik had een bijna lege accu. Middels een andere auto en startkabels heb ik de wagen willen doen starten. Echter had ik de startkabels verkeerdom aangesloten en zag de vonken vliegen. Meteen had ik de kabels goed aangesloten en kon de wagen starten. Maar nu gaat het acculampje branden als ik gas geef. Naarmate ik meer gas geef brand het acculampje ook veler. Rechts van de dynamo is een wit plastik blokje (zie foto) deels doorgebrand. Bij de Skoda-dealer verkopen ze dat blokje niet los en een dynamo-revisiebedrijf zeggen ze dat dat blokje altijd erafhalen en niet vervangen als (niet nodig).
Nu mijn vraag: Wat kan er kapot zijn door deze verkeerde aansluiting?
 

Bijlagen

  • wit blokje.jpg
    wit blokje.jpg
    31,3 KB · Weergaven: 50

Abo

Lid
Ik vermoed dat nu je dynamo niet meer in orde is.
Het betreffende acculampje gaat branden indien de accu niet meer wordt bijgeladen door de dynamo.
 

tlpeter

Actief lid
Als de gelijkrichter kapot is dan gaat je accu lampje knipperen
De frequentie zal hoger worden als je meer toeren draait
Klopt dit dan is de gelijkrichter stuk en zal je accu niet worden bij geladen
 

pansaebr

Actief lid
Michael,

onderdeel is vermoedelijk om te beveiligen tegen verkeerd aansluiten van battery en laswerkzaamheden aan de auto bevat een vermogenzener van 24v (afbeelding laat een vermogen vermoeden van meer dan 10W ) en een condensator van 2,2µF beide onderdelen zijn verkrijgbaar in de electronicazaak zoals Conrad . Wat ook aan te raden is de alternator te laten testen op zijn goede werking vermoedelijk zijn er diodes of regelunit defect.( betreffende blokje kan ook gebruikt zijn als onstoring zomaar weglaten zou ik toch niet doen sommige autoradios zijn hier gevoelig voor )
 

EdK

Forumguru
Een blokje wat ik zeker zou vervangen dus !!
Want als het de piekspanningen opvangt en vereffend dan heeft het toch wel een belangrijke functie
Zoals je zelf al zegt gaan je lampjes feller branden , dus zal er ook telkens een te hoge spanning aan de accu afgegeven worden !
En mijn inziens zal de accu dit geen pretje vinden ! Controleer je accu ook eens op vloeistofnivo ( mits dit nog kan ) want kans is groot dat deze te laag is nu !!
 
Bovenaan Onderaan