Startknop

Omdat mijn vrouw problemen heeft met haar handen ondervind ze moeilijkheden bij het starten van de bus en de personenauto.
Het op het contact zetten is niet het echte probleem, maar het daarna doordraaien van de sleutel is een moeilijk te maken beweging. Bij de bus gaat het dan nog enigszins maar van de personenauto, een Skoda Fabia van 2012, is het een ander verhaal. Bij de Skoda moet de sleutel echt erg ver doorgedraaid worden om te starten.
Nu dacht ik van beide auto's de starmotor te activeren middels een starknop ergens op het dashboard.
Het moet toch niet zo moeilijk zijn om de betreffende draad te voorzien van een drukknop.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat problemen op zou leveren in de electronica.
Het zal misschien best moeilijk worden om zelf die draad te localiseren, maar voor een geschoold monteur zal dat toch een actie zijn die vrij gemakkelijk is te doen.

Dit vond ik nog op het net: http://www.autostyle.nl/media/downloads ... 641_NL.pdf
Waarom er een apart relais geplaatst moet worden is me niet duidelijk, je onderbreekt toch gewoon een bestaande situatie?

_________________
 

Darkside

Forumguru
Ik denk dat noord26 geen slechte bedoelingen heeft. Maar wel iets duidelijker had kunnen omschrijven.
En zonder de specifieke situatie te kennen moet ik bekennen dat ook ik hetzelfde dacht.
Of er dan tijdens het rijden geen andere problemen naar boven kunnen komen.

Terug naar de vraag. Zit er niet in de sleutel een responder die aangeeft dat de auto gestart mag worden?
Maw. Kan je wel starten met een knop zonder de sleutel te gebruiken?
Denk dat je de sleutel nl wel in het slot en deels moet omdraaien en dan pas een start knop moet gebruiken.
 

Joske

Forumguru
Sleutel zal idd op contact moeten, maar dat zal wel lukken als ik lees dat vooral het doordraaien moeilijk is.

Je zit ook met de startonderbreker dus helemaal zonder sleutel zal niet zomaar lukken.
 

Supernaturol

Actief lid
Mijn buurmeisje heeft erbse parese in z'n ergste vorm. Ze rijdt gewoon auto maar idd met een startknop en automaat( BMW 120d)
Ze kan alles gewoon bedienen en behalve de sleutel draai beweging. Ze mag gewoon rijden van de Rijkswaterstaat.
 

CDK

Forumguru
misschien maar weer gewoon on-topic gaan mannen, het gaat @transit er om of er een mogelijkheid is om een startknop te plaatsen, technisch moet dat zeker mogelijk zijn lijkt me, @Monteurtje, jij hier misschien ervaring mee?
 

ertromp

Forumguru
Om na de zinloze vraag van @Noord26 weer on topic te komen:

Dat relais is er wellicht voor vanwege de draadafstand naar die bewuste startknop en de wellicht hogere stroom door de bedrading van het contactslot zelf.

Informeer eens bij dat Autostyle of ze wellicht referenties hebben van personen die dergelijke modificatie hebben uitgevoerd

En de tip van @Corné de Kluijver om @Monteurtje te raadplegen is natuurlijk een goede
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
Is het niet gewoon een kwestie van het al bestaande startrelais bekrachtigen met een ander stroompje dan hetgeen van het contactslot komt bij doordraaien van de sleutel?
 

smutzkanone

Forumguru
In het pre-canbus tijdperk heb ik een stuk of 10 autos van startknoppen voorzien, gewoon omdat het kan.
Dat was gewoon een kwestie van de draad die de stuurstroom naar de startmotor stuurt (stand 3) onderbreken achter het contactslot.Bij het contact slot zelf 12 volt weghalen (stand 2), naar een startknop en weer terug bekabelen en op de draad naar de startmotor aansluiten.
je hebt nu een gezekerde voeding die alleen spanning geeft als de sleutel in stand 2 staat.

Hoe dat met canbus werkt durf ik niet te zeggen, aangezien niet overal meer 12 volt op staat.
 

Blackokkie2

Forumguru
Wellicht eens informeren bij een bedrijf voor auto-aanpassingen, die zullen dit soort dingen wel vaker aan de hand hebben.
 

Blackokkie2

Forumguru
viewimage.php
viewimage.php
Linker contactslot - Mitsubishi ColtLinker contactslot - Renault Kangoo











Contactslot verplaatsen kan ook nog.
 

Monteurtje

Forumguru
Zou eerst het schema even moeten bekijken. Maar volgens mij is het niet heel anders als bij een ouder type auto. Want heb paar week geleden nog een start onderbreker uit een auto gehaald. En die zat acherop het contactslot aangesloten.
De wegrijblokkering lijkt me geen probleem als de auto op contact gezet wordt met de sleutel. Dan heeft de chip en de leesring 'contact' met elkaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
Ook ik verwacht inderdaad hetzelfde als monteurtje. Een startmotor heeft gewoon de volle 12 Volt nodig om voldoende kracht te leveren voor het starten. Het enige dat ik kan bedenken, wat roet in het eten kan gooien, is als het (normale) startrelais niet gewoon met 12 Volt, maar via een canbus signaal zou lopen. (dus het stuursignaal, op de 'achterkant' van het relais moet er gewoon 12 Volt staan, en daar moeten heel wat ampères kunnen lopen.
 

Ted

Forumguru
Ik heb met mijn Fabia 1 de auto gestart zonder de sleutel door te draaien op het moment dat de startdraad van het startrelais (van de stratmotor) gebroken was. Ik heb contact gemaakt met een meetsnoer met deze startdraad en rechtstreeks contact gemaakt met + van de accu. Alvorens wel even de sleutel op contact gezet.
Conclusie:
Op de bij mij rode draad van het relais een drukschakelaar aansluiten met de + van de accu. Eventueel via een relais om de stroom te beperken.
 
Bovenaan Onderaan