startmotor reageert niet

Beste forumleden,
Is het volgende probleem bij jullie bekend? Als ik de startsleutel in de stand start draai, gebeurt er niets, alleen hoor je een tik in de motorruimte. Na een keer of vier, vijf proberen start de motor alsnog. Tijdens het weigeren daalt de boordspanning nauwelijks dus de startmotor trekt dan geen stroom. Blijkens de tik uit de motorruimte is het ook niet het contactslot. Het probleem is een jaar geleden begonnen en wordt nu snel erger, garage kon in mei 2010 niets vinden, nu nieuwe afspraak gemaakt voor 20 januari. Zou het het startrelais zijn, heeft iemand dat al eens laten vervangen en wat kostte dat? De auto is een O2 1,6mpi automaat uit 2005 met 33.000 km.
 

Ronnie

Forumguru
Het zal de startmotor zijn welke "zwaar" begint te draaien. (beter gezegd: hij draait niet). Het "startrelais" (de solenoide) klikt wel in, maar komt niet ver genoeg meer om de startmotor de doen draaien.(plus 12V doorverbinden)
Kortom: nieuwe(of ruil) startmotor.
Ik ben uitgegaan van een 1.6 benz. Automaat, dus een 1.1 Kw startmotor. (diesel is 2.0 Kw.)
Bestnr. 02M 911 023 G Nieuwprijs € 571,02. Je kunt dus beter even kijken naar een ruilstarter. ( ik zou zelf voor het reinigen van de startmotor gaan, is vaak voldoende)

Ik heb de uitbouw handleiding maar vast bijgevoegd..........
 

Bijlagen

  • Octi 1.6 Startmotor uit.doc
    131 KB · Weergaven: 64
Ronnie, bedankt voor je reactie. Dat bedrag, daar schrik ik toch wel van, voor een auto met zo'n lage kilometerstand. Maar ik heb ik Voorschoten een heel goede garage die echt voor de klant gaat, dus misschien willen ze er wel een ruilmotor voor zoeken en monteren.
 

hemi24

Forumguru
...daar schrik ik toch wel van, voor een auto met zo'n lage kilometerstand.

Wellicht doet het probleem zich voor door de lage km-stand... Juist auto's waar relatief weinig mee gereden is/wordt kennen meestal de vreemdste storingen.

Bij oudere VAG-modellen was "het blokje onder het startslot" ook nog regelmatig de veroorzaker van een dergelijk probleem.
 
Het is inderdaad een ruilstartmotor geworden, maar ook een nieuw elektrisch gedeelte van het contactslot, want het idee was dat de startmotor (slechts 33.000 km) door het contactslot kapot gegaan is (contact bleef zeker hangen of zo).
 
Bovenaan Onderaan