Startmotor vervangen Fabia I (1.2 htp) - type startmotor?

FabiaCombi05

Nieuw lid
Mijn Fabia (Fabia Combi uit 2005 - Elegance - 1.2 HTP 64pk (motortype: BME), ruim 200.000 km) heeft sinds kort heel af en toe dat de startmotor niet geactiveerd wordt bij het omdraaien van de sleutel.
Spanning komt wel op het startrelais (zover ik kan achterhalen) en de accu is nog goed.
Na enkele pogingen lukt het meestal ineens wel (en draait de startmotor moeiteloos rond).

Mijn vermoeden is dat het startrelais af en toe vast zit, waardoor deze de startmotor niet activeert.
Ik ben van plan om zelf de startmotor incl. startrelais te vervangen voor een 2e hands.

Nu is bij het typenummer op mijn startmotor de laatste letter verdwenen en zie ik via onderdelenlijn de volgende opties voorbij komen bij de Fabia 1.2 HTP:
- VW AG 02T 911 023 G
- VW AG 02T 911 023 R
- VW AG 02T 911 023 S

1726472207865.png

Ik heb bijv. de volgende 2e hands startmotors gevonden:
VW AG 02T 911 023 G uit een Fabia 1.2 HTP 64pk (motortype: AZQ) 2005-12 Hatchback met tellerstand 78.000 km.

-Heeft iemand tips / advies of deze startmotor zou passen?
-Of informatie waar deze laatste letter in het typenummer voor staat?


Foto van het startrelais van mijn auto:
1726473576260.jpeg

Foto van de startmotor + startrelais van mijn auto:
1726517321928.jpeg

Voorbeeld filmpje demonteren / monteren startmotor (bij een iets nieuwer type Fabia):

Alvast erg bedankt.
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
De ene keer wel starten en de andere keer niet kan ook aan het contactblokje liggen in de stuurkolom.
Ding kost eigenlijk niets maar is wel een klus om er uit te halen en te vervangen.
Ik zie op jouw startmotor het rode draadje, daar zou de stuurspanning op moeten komen.
Jouw startmotor is anders opgebouwd dan de mijne, maar bij mij lag het aan het niet goed contact maken van het rode draadje.
 

Tees

Donateur
Ik word niet helemaal wijs uit ETKA:
Zowel 02T911023G als -R worden als origineel onderdeelnummer vermeld, waarbij beide door GX / RX opgevolgd zijn.
Normaliter is dit op datum, nu staat er als onderscheid: voor of na 6Y-54237 711 (het laatste cijfer loopt op). Ik vermoed dus dat dit een typecode van de auto is?

Er is ook nog een -S, die lijkt weer een variant op de -R te zijn, maar lijkt wel gelijkwaardig.

Eerste gok is dat je zowel G als R als S kan gebruiken, maar ik zou even nakijken of je een nummer kan vinden zoals bovenstaand (op de typesticker bij t reservewiel?)
 

Hakar

Donateur
nu staat er als onderscheid: voor of na 6Y-54237 711
Dit verwijst naar het VIN oftewel chassisnummer van de auto.
Soms zie je in Etka of Elsa verschillende nummers achter elkaar staan, jouw VIN moet dan tussen die nummer vallen.
Staat er bijvoorbeeld een > achter een enkel nummer dan geldt alles nummers vanaf dat nummer enzovoort.
 

FabiaCombi05

Nieuw lid
Tees en Hakar bedankt voor jullie reacties.
Ik word er ook niet helemaal wijs uit en vermoed ook dat zowel type G als R als S te gebruiken is.

Mijn VIN ......6Y 7 54356 etc. .... (dus na 6Y-54237 711).

Is het dan:
type G voor de typenummers tot aan 6Y-54237 711?
type R voor de typenummers na 6Y-54237 711?
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
vermoeden is dat het startrelais af en toe vast zit, waardoor deze de startmotor niet activeert.
Ik ben van plan om zelf de startmotor incl. startrelais te vervangen voor een 2e hands.
Als ik dit zo lees dan zou ik eerst alleen eens beginnen met een nieuw startrelais !
Dat zijn de kosten niet , en daar gaan in algemeen redelijk hoge stromen doorheen tijdens het starten.
Dus geheel niet vreemd dat die op bepaald moment eens de geest geeft.... :pieker:
 

FabiaCombi05

Nieuw lid
Enkel het startrelais vervangen lijkt mij lastiger, dan de startmotor incl. startmotor te vervangen.
Of heb ik dat fout?

Redenen:
- Ik kan niet goed achterhalen welk typenummer startrelais erop zit.
- Volgensmij moet de startmotor evengoed gedemonteerd worden om het startrelais te kunnen vervangen (handleiding niet gevonden).
- 2e hands startmotor met relais (van auto met 78.000 km) kost €30,- excl. verzending (€42,50 incl.).
 

Tees

Donateur
Is het dan:
type G voor de typenummers tot aan 6Y-54237 711?
type R voor de typenummers na 6Y-54237 711?

Ah ja, had ik niet vermeld: met -R (of -S, was van Valeo ipv Bosch) is voor de hogere VINs. Ook wel logisch, want 'hogere' lettercode. Is later trouwens vervangen voor -024N.

Bij de meeste autos zit het startrelais los van de startmotor, maar ik weet niet zeker hoe dat voor de F1 is. Heb er bij mij nooit aan hoeven zitten.
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
In Elsa wordt ik ook niet veel wijzer over de nummers, maar afgaande op de online gegevens in CarProg zie ik dat er verschil wordt gemaakt in de soort versnellingsbakken. auto maat of 5 of 6 bak.

CarProg

Van de 6 bak ga ik er vanuit dat men 5 vooruit en 1 achteruit bedoeld, ik meen zeker te weten dat er geen Fabia's van de eesrte generatie zijn met 6 vooruit en 1 achteruit. :giggle:
 

FabiaCombi05

Nieuw lid
Het betreft een ''5 vooruit en 1 achteruit'' bak :)

Even wat foto's bij elkaar geraapt.
Ik verwacht dat ik deze 3 inbus bouten moet verwijderen voor het loshalen van het startrelais.
Hiervoor moet dan dus eerst de startmotor gedemonteerd worden, om er bij te kunnen.
Vervangen van enkel het startrelais lijkt mij dus meer werk dan het vervangen startmotor incl. startrelais als één onderdeel.


1726484007759.png
 

Tees

Donateur
Van de 6 bak ga ik er vanuit dat men 5 vooruit en 1 achteruit bedoeld, ik meen zeker te weten dat er geen Fabia's van de eesrte generatie zijn met 6 vooruit en 1 achteruit. :giggle:

Volgens mij wordt in ETKA áltijd het aantal voorwaartse versnellingen bedoeld, dus 6-bak is echt met 6 versnellingen + achteruit.
Overigens maakt dat niet uit in dit geval, je moet naar de UEB kijken die een pagina eerder staat in ETKA/CarProg. Daar staat het onderscheid per motortype. Te zien aan de typenummers waren de 6-bakken idd voor een select groepje motortypen.
 

FabiaCombi05

Nieuw lid
Ik heb de 02T911023G als 2e hands onderdeel gehaald, gezien deze van een auto komt met slechts 78.000 km en €30,- excl. verz. kost.
Helaas blijkt bij het monteren dat er toch wel een verschil is tussen de types. (stekker aansluiting).

Het lijkt erop (foto's vergelijken) dat de 02T911023R en 02T911023S passen.... dus net de verkeerde gehaald o_O

1726757518697.png
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Die gaat idd niet passen, vervelend voor je. Maar je kan vast nog retourneren? Zo zie je maar weer dat een typenummer echt uitmaakt. Soms wordt de ene lettercode opgevolgd door een andere (en is dus compatibel), maar dat was voor R tov G niet zo. Nu weet je waarom ;)
 

Hakar

Donateur
Dat is balen, maar niet onoverkomelijk.
De stekkeraansluiting op de G is exact gelijk aan welke ik op onze startmotor aantrof.
Dit pennetje werd dus bij het opschuiven van de stekker naar binnen gedrukt en maakte daardoor dan wel, dan geen contact met startellende tot gevolg.

Had het zelf niet gevonden, maar garagist heeft dit opgelost door een goede kabelschoen aan het rode draadje te solderen, en met deze kabelschoen wel de verbinding kunnen maken.
Als je de mogelijkheid hebt kun je overwegen om er een andere kabelschoen aan te zetten.
Even de vraag aan @EdK of je dit nog kunt en moet afschermen met krimpkous of iets van dien aard.
 

EdK

Forumguru
Krimpkous om de hals van een kabelschoen kan nooit kwaad, zeker als hij nagenoeg ergens tegenaan ligt !
Ben zelf altijd een voorstander van de krimpkous met een lijmlaag er in die is mechanisch sterker en zorgt er ook voor dat je geen vocht intreding de ader(s) in krijgt.

kabelschoen aan het rode draadje te solderen
Wel erg ouderwets, beste is met de juiste tools deze laten krimpen !!
 
Bovenaan Onderaan