Startonderbreking is alarm ??

reeseend

Forumguru
Ik heb een menigsverschil met de autoverkoper. Mijn huidige auto is verkocht met Alarm. Dus nadat ik de auto heb opgehaald wil ik testen en wat blijkt, geen alarm.
Nou geeft de verkoper aan dat er toch een startblokkering op zit. En dat wordt beschouwd als een alarm.
Hier ben ik het niet mee eens en hebben we dus een meeningsverschil.

Is een startonderbreker nu wel of geen alarm??? graag jullie meenig en onderbouwing.

Noord26

Forumguru
Iedere verzekeringsmaatschappij beschouwd een startonderbreker NIET als alarm. Want een startonderbreker dat is tegenwoordig standaard issue. Een alarm is een optie.

Totaal verschillende dingen. De verkoper zit mis, en hoogst waarschijnlijk weet hij dat ook.

The bone collector

Senior Member
Startonderbreking wordt (of althans werd vroeger) beschouwd als een 'alarmsysteem'. Maar zoals Noord26 al aangeeft, zit het tegenwoordig standaard ingebouwd. Dus ik veronderstel ook dat de verkoper fout zat en het nu probeert uit te leggen door te zeggen dat startonderbreking een alarms is.

Volgens de definitie, zal de verkoper waarschijnlijk wel gelijk hebben. Maar dan kan jij even goed gaan discussiëren over de termen 'alarm' en 'alarmsysteem'. Het woord alarm, slaat volgens mij enkel op een sirene. Alarmsysteem is breder, en kan ook startonderbreking omvatten.

nomad

Senior Member
Ik denk niet dat je veel aan een startonderbreker hebt als ze je ruit inslaan en je Columbus eruit halen... Misschien denkt de verkoper van wel ?
Een alarm signaleert een inbraak zodat ze minder tijd hebben om je startonderbreker te omzeilen.

Antera

Donateur
de startonderbreker is er zo ie zo met de sleutelcode en ik denk dat de goede verkoper dit verwacht. Een alarm is van hele andere soort is dan voorzien van een alarm en indringers detectie naar mijn inziens als zien sommige bedrijven een klasse 2 of 3 startonderbreker ook als alarm om en of andere reden. Neem eens contact op met PON en vraag wat hun hiervan denken

Skodadude

Actief lid
Verzekering praat alleen over een alarmsysteem welke voldoet aan klasse II of klasse III.
Een startonderbreker behoort tegenwoordig tot de standaarduitrusting van bijna elke auto en kan nooit een volwaardig systeem vervangen.

Ik ben het met Nomad eens, dat een alarm inbraak detecteert en vervolgens aan het loeien gaat.
De startonderbreker geeft dan een vertraging als men de auto wil stelen, maar voorkomt niet het leeghalen van je auto.

reeseend

Forumguru
Dank voor deze reacties, en die had ik eigenlijk al verwacht.

Bij de verkoper ook aangegeven dat een alarm een inbraak of diefstal signaleert.
Dus met toeters en bellen, maar tot nu toe is de verkoper niet met deze mening bedeelt.
@antera: Ik heb de auto niet bij een skoda dealer gekocht dus kan ik niets met PON.

Tja, dat wordt even rondneuzen op het Internet en zoeken naar een Defa DVS90 Alarm. Die laat ik wel inbouwen want dan kan ik nog terugvallen op garantie:)

Constant

Erelid
als zien sommige bedrijven een klasse 2 of 3 startonderbreker
Startonderbreker is klasse 1 "alarm"
Startonderbreker + inbraakdetectie (en sirene) is klasse 2 alarm
Startonderbreker + inbraakdetectie + hellingshoek detectie (en sirene) is klasse 3 alarm
Etc.

En met klasse 1,2,3 wordt de SCM gecertificeerde alarmen bedoeld.

Verder geheel eens met de stelling dat de koper is misleid, want een startonderbreker is voor een consument geen alarm want 99% van de consumenten kent de vaktaal omtrent de SCM certificeringen niet. En die algemeen gangbare perceptie telt binnen het consumentenrecht. Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt, dan zou ik die even aanschakelen.

Bovenaan Onderaan