Startprobleem, brandstofpomp draait niet.

Vandaag startte de Fabia Greenline Combi 1.2TDI niet.
Startmotor draait wel maar motor slaat niet aan.
Wegenwacht is geweest.
Geen foutmeldingen op dashbord en aangesloten diagnose apparaat.
Geen defecte zekeringen.
Het bleek dat de brandstofpomp in de tank niet ging draaien bij het inschakelen van het contact.
Op de 12v draad naar de pomp stond geen spanning.
Tijdelijk een draad gelegd van de zekeringkast naar de brandstofpomp.
Daarna draaide de pomp en startte de motor.
Enig idee wat de oorzaak kan zijn?
 

Joske

Forumguru
Als zekeringen ok zijn.. En met een draad te leggen is het probleem opgelost denk ik aan draadbreuk.
 

Beun12

Forumguru
Weet niet hoe het bij Skoda is, maar bij sommige merken word de brandstofpomp doormiddel van een relais bediend.
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst welkom op het forum Rieme:bloemen: Het wordt op prijs gesteld als je jezelf even voorstelt in het daarvoor bestemde forumdeel.


Wat je probleem betreft:
Check eens of de interieurverlichting normaal werkt: bij het openen van het portier gaat de brandstofpomp al draaien, als je een kapotte microswitch in het slot hebt, gaat mogelijk niet alleen de binnenverlichting niet aan, maar gaat mogelijk ook de pomp niet lopen. Een andere optie is dat er een beveiliging is, waardoor de pomp niet gaat lopen (bijv. te hoge temperatuur van de brandstof of iets dergelijks)
 
Binnenverlichting werkt normaal. Ook kan ik me niet iets voorstellen als te hoge brandstoftemperatuur.
Weet iemand of er sprake is van een relais en zo ja waar vind ik die?
 

Cordoba

Forumguru
Het gaat dus om een Fabia 1.2 TDI Greenline uit januari 2011. Heb je ook de motorcode (meestal een code die bestaat uit 3 letters bijvoorbeeld 'CFW', die kun je vinden op de sticker bij het achterwiel, op de sticker voorin het instructieboekje, en als je je kenteken invoert bij een site voor kentekencheck (bijv. RDW of deze)

Met die gegevens kunnen anderen veel sneller de juiste gegevens vinden. Misschien dat @Monteurtje het zo weet, of misschien dat Joske kan vinden of er een relais in de aansturing van de brandstofpomp zit. (als ik het goed begrepen heb, gaat het hier om de brandstofopvoerpomp dus direct bij de tank)
Een andere optie zou kunnen zijn om de aansturing van de brandstofpomp te loggen via VCDS als dat mogelijk is (misschien dat @ertromp of @Antera dat kunnen beantwoorden). Als je weet of de aansturing vanuit de ECU naar de brandstofpomp juist is, weet je in welke richting je verder moet zoeken.

De te hoge brandstoftemperatuur die ik eerder noemde, hoeft niet echt te warm te zijn, maar kan een sensor met kuren zijn. Overigens wordt je brandstof warmer tijdens het rijden: er wordt steeds een overmaat aan brandstof naar de motorgepompt, en de brandstof die over blijft, wordt weer teruggeleid naar de tank (en is dus warmer door de energie van de brandstofpomp die in de brandstof is terechtgekomen).
 
Laatst bewerkt:
Opgelost! Het bleek dat de voedingsdraad naar de pomp wel 12v gaf na losgekoppeld te zijn. De pomp bleek echter te veel weerstand te geven waardoor de toevoerspanning wegviel wanneer de pomp aangesloten was. Nu een andere pomp geplaatst die goed werkt.
Oorzaak is dus een "stroef" draaiende pomp.
Ook bleek dat er zwarte brandaanslag op de aansluitingen van het relais van de pomp zat (achter het zekeringenpaneel). Het relais wordt dus ook nog vervangen.
Badankt voor het meedenken.
 

Cordoba

Forumguru
Wat ik me wel afvraag @rieme270 :was de extra voedingsdraad die de ANWB getrokken heeft nu zoveel dikker, of had je zoveel verlies op het 'aangebrande' relais?
(beiden zouden 12 Volt moeten leveren, dus het wel draaien met de extra voedingsdraad is wat curieus in dat opzicht)
 

EdK

Forumguru
Dat ingebrande ( aangebrande ) relais kan ook komen door de zwaar draaiende pomp.
Die is door zijn zwaarder draaien meer vermogen gaan trekken en als de relais contacten dat niet aankunnen dan bestaat de kans tot ingebrande contacten of aanbranden door de te hoge stroom die er door gaat lopen.

In de 230 / 400 industrie word een motor hiervoor altijd beveiligd met een thermish pakket buiten de zekeringen om.
Zodra de pomp / motor dan om welke reden ook teveel stroom gaat trekken dan het ingestelde amperage zal hij thermisch uit slaan.
En met een frequentie regelaar in combinatie met de pomp of motor word het op een andere manier ondervangen maar komt uiteindelijk bijna op zelfde neer.
 
Bovenaan Onderaan