Startproblemen bij warme motor

Hallo allemaal!

Sinds een jaar rijd ik nu zelf de Fabia die altijd van opa en oma was: weinig km's, lekker wagentje.. Helemaal leuk dus. Wat me voorheen al opviel, toen de auto nog niet van mij was en meer stil stond dan reed, was het kleine startprobleem na het gebruiken van de airco. Airco aan was na parkeren niet direct starten. Opzich niet zo'n groot probleem, even wachten deed 't hem altijd wel en daarna weer starten en lopen. Ook was dit niet altijd zo, dus zo groot was het probleem niet. We hebben het dan over een jaar of 2 geleden.

Nu begint dat probleem zich vaker voor te doen, maar dan vooral bij een warme motor. Gisterenavond ging ik, na een kilometer of 10 op de snelweg, even tanken. Betaald, starten en helemaal niets.. Wel geluid, dat hikkende alsof de motor het 'vonkje' om aan te slaan niet krijgt.. "Normaliter" wacht ik dan een minuut of 5, probeer het nog eens en dan doet 'ie het weer, maar gisteren duurde dat toch een beetje langer.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Ik zit er niet op te wachten dat ik iedere keer na een stukje rijden moet wachten tot mijn motor is afgekoeld en 'ie het dan pas weer doet, hoewel dat er nu wel op begint te lijken..

Bedankt vast!
 

Bosi

Lid
Voor zover ik het kan beoordelen liggen er een paar oorzaken voor de hand:

Slappe accu, laten testen zou ik zeggen (zeker als chij een jaartje of 6 oud is kan hij slecht worden)
Of de dynamo/stroomverdeler die op zijn eind loopt, dan wordt de accu niet volledig bijgeladen, ook laten testen (kun je zelf ook, bij draaiende moter moet er ca 14 Volt op de accu polen staan).
 

Ron_2

Senior Member
In het accuverhaal geloof ik niet, niet bij een warme motor, dan krijgt ook een zwakke accu hem wel rond. Zelfde geldt voor de bougies, die vallen door mand bij koude start.
Ik zoek het meer in een sensor, jaren geleden had ik een Subaru die ongeveer hetzelfde deed, de startmotor draaide wel maar hij sloeg niet aan, een half uurtje later deed alles het weer normaal. Dit was met uitlezen van de boordcomputer te vinden, het was de nokkenas sensor die bij warme motor niet werkte. 10 minuten werk en 160 gulden voor een spoeltje wat aan materiaal misschien 1 gulden kostte.

Is het systeem ooit uitgelezen op een storingsmelding?
 
Hallo allen,

Dank voor de reacties! Mijn auto is nog niet uitgelezen sinds ik 'm heb en ik geloof voor die tijd ook niet. Opa reed er te weinig mee om storingen o.i.d. op te merken en voor hij eigenaar werd, was het de tweede auto van mensen die er nog een leasebak bijkregen.
Ik dacht zelf aan de opties die hierboven gegeven werden, omdat mijn Nissan Micra in een ver verleden ook dezelfde kuren vertoonde. Nieuwe bougies en het was over. Maar ik heb inmiddels meer gelezen over de nokkenas sensor en ik gok dat ik even langs de garage moet om 'm uit te laten lezen..
De keer dat ik stilstond vóór de situatie die ik hierboven beschreef, heb ik de auto laten starten met startkabels en dat lukte toen gelukkig.. Maar goed, nogmaals een rondje leuren voor die dingen om 2 uur 'snachts bij een tankstation zie ik dus niet meer zitten. Dank voor de tips tot nu toe en alle andere ideetjes blijven uiteraard welkom!
 
Sab31, iets geks...
Als die de volgende keer weer niet wil starten, draai de sleutel om zodat die van contact af is, trek de sleutel er uit, en begin weer eens opnieuw, dus sleutel weer in contactslot, omdraaien en starten.
Klinkt gek maar proberen kost je niets.
 
Hoi Gompy,

Ja, dat is me ook aangeraden met als uitleg dat 'ie mogelijk op de startonderbreker springt. Dat heb ik uiteraard geprobeerd, zelfs op slot, openen en weer starten, maar helaas.. Het heeft wel eens gewerkt, maar met de problemen die ik afgelopen week had, ging dit idee helaas niet op..
 
Met uitlezen kunnen er veel dingen tevoorschijn komen. Ik gok op een krukas toerental sensor, die gaan helaas wel eens vaker kapot
 

Antera

Donateur
slechte temp. sensor misschien waardoor foute buitentemp waardes de problemen opleveren met starten
 
Nou mensen.. Het sprookje is nog niet uit. Van de week stond ik na een lánge werkdag (godzijdank nog op het werk) helemaal stil. Dit was overduidelijk de accu, dat snap ik als vrouw zelfs.. dus.. dagje later de accu laten vervangen en de afgelopen dagen was het starten-lopen, niets aan de hand. Zojuist had ik met een niet zo heel warme motor wéér startproblemen. Uiteindelijk deed 't beestje het weer uit zichzelf, maar mensen.. wát een benzinelucht kwam er vanaf! Ik ga maandag dus maar gelijk weer langs de garage om 'm uit te laten lezen, kijken wat de computer zegt... Ter aanvulling ging nu het lampje van het motormanagement wél branden.. Na het starten ging die wel vanzelf weer uit..
 
Bovenaan Onderaan