Startproblemen met octavia 1.8 20v-turbo

Ron Kooi

Nieuw lid
Beste allemaal,

Sinds 3 jaar heb ik naar volle tevredenheid een Octavia 1.8 20v-turbo. Echter enkele maanden geleden ontstond er een wazig probleem bij het starten. De motor slaat aan, maar blijft rond de 500 rpm hangen en reageert niet op het gaspedaal. Doorgaans even 'AEG'-en (Ausschalten, Einschalten, Gemacht) en de motor startte normaal. De laatste weken komt het steeds vaker voor en de dealer heeft er (nog) geen verklaring voor. Bij het uitlezen van de computer blijken er ook geen foutmeldingen te zijn geregistreerd.
Twee weken geleden heb ik de auto bij Tun-ex in 's Heerenbergh laten chiptunen met de hoop naast het extra vermogen ook dit probleem uit de wereld zou zijn. Helaas...
Gisteren varieerde het toerental na het starten van ca. 500 rpm tot 1500 rpm en ook weer geen reactie op het gaspedaal. Hij loopt dan heel onrustig om vervolgens af te slaan. Het 'AEG'-en had geen effect meer.

Wie weet wat hier aan de hand kan zijn? Ik zit zelf te denken aan een defecte LMM.

Ron
 

Ron Kooi

Nieuw lid
Even een aanvulling: Ik heb zojuist de auto weer gestart en geen probleem. Hij loopt nu goed. Schijnbaar is het probleem er niet als de motor koud is. Zodra er mee is gereden, ontstaat het startprobleem.

Ron
 

Ron Kooi

Nieuw lid
Gisteren leek de auto het goed te doen, maar vanaf 4500 rpm geen vermogen. Daaronder wel, maar niet gelijkmatig.

Vandaag naar de dealer geweest en gevraagd of de LMM de oorzaak kan zijn. De monteur heeft de waarden van de LMM uitgelezen en deze bleek ongeveer de helft van de normale waarden aan te geven. Dus vervangen voor een nieuwe. Testrit gemaakt en het vermogen was helemaal terug. Ook het starten was nu in orde.
Wil ik wegrijden bij de dealer, probleem is er weer!!! Dus meteen weer terug naar de monteur. Nu hebben ze de auto daar gehouden en gaan het verder uitzoeken. Voorlopig even een leenauto meegekregen.

Ron
 

Ron Kooi

Nieuw lid
Beste piair1982 en Chatslet,

Bedankt voor jullie reactie. Ik zal het meenemen. Vanmiddag overigens contact gehad met de monteur. Hij heeft op zijn beurt weer contact gehad met de technici van de VAG-groep en enkele oorzaken doorgekregen. Het kon ook liggen aan de BDP-sensor (was in orde), Lmbda-sonde (ook in orde) en nog wat zaken. Geen resultaat. Het heeft in ieder geval te maken met een tekort aan brandstof bij het starten bij een warme motor. Als er tijdens het starten extra brandstof via de inlaat werd ingespoten, kwam de motor wel op toeren en functioneerde daarna verder goed. Bij een koude of afgekoelde motor ontstaat het startprobleem overigens niet. Tijdens een testrit kon naar omstandigheden het vermogen (190 pk / 290 Nm) ten volle benut worden, zonder inhouden of andere storingen.

Ron
 
Bovenaan Onderaan