Startsysteem defect. Werkplaats na parkeren in zon

Renkie

Forumguru
Wanneer mijn (zwarte) Superb langere tijd vol in de zon staat krijg ik een rare melding als ik de auto op contact zet.
Let wel: ik kan gewoon zonder problemen starten en de melding gaat dan weg.

Komt iemand dit bekend voor?

Plaatje doet raar, te bekijken op http://ericrenkema.nl/auto/Superb/Sleutel.Error.Edit.png

Sleutel.Error.Edit.png

Antera

Donateur
Lastig beste is dan uitlezen om moment van storing maar dat zal dan wel lastig zijn. Lijkt op een of andere manier de sleutel niet te zien ofzo. heb je het met de reserve sleutel ook? Doe maar een gok.

Renkie

Forumguru
Nou het vreemde is dat ik dus probleemloos kan starten en wegrijden.
Meestal gaan de melding en het uitroepteken dan direct weg, vorige week bleef deze 5 minuten zichtbaar en was de melding ook in de navi unit zichtbaar onder "car".

Is er echt niemand die dit ook heeft? Wel erg raar dan...

Gbn

Actief lid
heb een beetje gegoogled, kom een bij ross-tech eentje tegen met een Octavia:
https://forums.ross-tech.com/showth...iii-2017-Starter-system-faulty-workshop-error

Octavia icm DSG. Daar lijkt het te maken hebben met dat de auto niet altijd goed doorheeft in welke stand de versnellingshendel staat.
Daardoor een error. Lijkt vaker voor te komen bij DSG's.
grote vraag is dan natuurlijk, heb jij ook een DSG ?
en zo ja, na het uitlezen, ook een vergelijkbare error ?

Gerard

Renkie

Forumguru
Ik heb geen DSG maar een handbak.
Zal binnenkort uitlezen met VCDS.

Melding is ook op vakantie in Kroatië meerdere keren naar voren maar ging ook vanzelf weer weg steeds.......

Rofffel

Forumguru
Ik heb niet de melding van het startsysteem maar wel exact dezelfde storing waarbij hij aangeeft dat mijn keyless defect is :shutup:.

Renkie

Forumguru
Ik zal maar even mijn eigen vraag beantwoorden, toch handig na 6 jaar ;)

Uiteindelijk kwam dezelfde melding ook bij het wegrijden en kwam deze in de eerste paar honderd meter nog terug. Ook was toen wel een foutmelding uit te lezen:

1 Fault Found:
135432 - Terminal S
B11A5 11 [008] - Short to Ground

Dit bleek te zitten in het elektronische deel van het contactslot, maar is los te vervangen. Bij gebrek aan garage die binnen 6 week tijd had heb ik het zelf maar gedaan. Prima te doen.

5Q0 905 865 A is het onderdeelnummer, hier is een verbeterde versie voor te krijgen. Blijkbaar gaat dit vaker stuk en het schijnt dat als je een DSG bak hebt je bij dit probleem niet meer kunt rijden.

In de praktijk kan de auto niet meer goed zien of er wel/geen sleutel in het contactslot zit. Tijdens het vervangen en prutsen met het onderdeel merkte ik ook dat op een gegeven moment de radio uit ging alsof je de sleutel uit het contactslot haalt.

Bovenaan Onderaan