Stationair niet constant !

chris01

Senior Member
de octavia 1.9 tdi (bxe)2006 heeft er nog wat bij !
na het licht schokken als je het gaspedaal in drukt, waar overigens nog geen oplossing voor is,
blijft het stationair de ene keer op ongeveer 800 toeren en de andere keer op 1000/1100 toeren.
aan de computer gehad, maar komt niets uit.( texa)
zo dit alles met elkaar in verband kunnen zijn?
en komt iemand dit bekend voor ?
 

aiva tco adoks

Forumguru
Doet mijn octavia al meer dan 140000 km vanaf aanschaf tot heden
Bij mij is de kabelboom in het blok vervangen( geen idee hoe dit heet)
Vliegwiel en nieuwe koppeling en verstuivers gereinigd.

Misschien bxe kwaaltje
 

chris01

Senior Member
vliegwiel en koppeling is al wel vervangen, maar vind dat het nu ook haast klaar moet zijn.
dus die van jou doet het zelfde .is verstuiver reinigen een dure hobby ?
 

Gieliovd

Forumguru
Dat zal wel meevallen.

Vergelijk je wel appels met appels? Als de airco hard moet werken, het koud is etc. Dan wil zo'n blok best wel eens zijn stationair verhogen. DPF regeneratie... Idem.

Wel vreemd...
 

chris01

Senior Member
dpf generatie zal het niet zijn, heeft geen roetfilter. en volgens mij draait de airco pomp ook constant mee, weet niet of het wat uit maakt.vind het zelf ook allemaal best vreemd.
 

Gieliovd

Forumguru
Het waren voorbeelden. Airco pomp draait weliswaar altijd mee maar de magneetkoppeling grijpt toch pas bij vraag, evenals belasting van de pomp?

Klinkt alsof er wat mis zit in de signalen die je blok te verwerken krijgt. Hij schokt, draait soms onregelmatig stationair... Misschien toch sensoren nakijken? Ik ken die blokken niet goed maar zijn de labdawaarden in orde? Luchtmassameter geeft goede waarden?

Is je verbruik wel normaal verder?

Het is trouwens echt wel verstandig om hem lekker los te rijden hoor. Afzettingen overal wordt je niet blij van.

Zit hier ook van die EGR ellende op?
 

chris01

Senior Member
geloof dat mijn pomp geen magneetkoppeling heeft, deze had mijn focus wel en die hoorde je dan ook echt aan slaan.
deze heeft idd ook egr shit er op !
zou het ook deels aan gaspedaal kunnen liggen, dat hij de ene keer 800 toeren draait en dan weer 1000/1100 toeren. als hij 1000 toeren draait is het overigens wel constant. dit schommelt niet.
 

EdK

Forumguru
Vroeger had je een pook die men de choke noemde en waar je met koude motor mee moest spelen om motor aan de praat te houden.
Heden ten dagen leven we in een tijdperk van de elektronica die heelllllllll veel functies in een wagen heeft overgenomen en de choke is er hier één van.
Tsja en aan die elektronica hangen een zooi sensoren en aan de hand van de gegevens die die sensoren aan de BC geven word het toerental bepaalt bij stationair draaien.
En ook bij mijn Yeti vraag ik me wel eens af of de toeren niet te hoog zijn op dat moment , en dat is als ik een lange rit heb gemaakt en voor een verkeerslicht sta te wachten tot het licht van rood naar groen gaat.

Maar de reden is klaarblijkelijk dat de BC het op dat moment nodig vind omdat bv de radiatorfans gaan draaien en hierdoor de dynamo meer belasten !!??
Hoor ze niet draaien , maar dat hoor ik pas met open motorkap.

Maar als het je ergert en de wagen steeds afslaat vanwege te lage toeren dan kun je hem eens op eventuele storingen laten uitlezen.
Mocht er een sensor defect zijn , dan zal dat met een uitlezing naar boven moeten komen.
 

chris01

Senior Member
dat is het vreemde, bij uitlezen komt er eigenlijk niets uit.
en het is een diesel motor.heeft volgens mij geen choke.
maar vind het wel fijn dat jullie allemaal mee denken !
 

chris01

Senior Member
zal net de auto starten, ho maar ! alle lampjes branden maar wil niet starten.auto van buurman ernaast en hij loopt weer. heb de multimeter op de accu gezet en geeft iets van 12,8 volt aan met draaiende motor.
lijkt me iets te weinig.zou dit ook de oorzaak van het stationair af en toe te hoog kunnen zijn?
en het iets schokkerige rij gedrag bij het optrekken ?
o ja heb niets laten branden !!!
 

EdK

Forumguru
En als je gas bij geeft zie je dan de spanning wel iets verhogen of blijft hij op de 12,8 V ?

Zo ja dan mag je er eigenlijk vanuit gaan dat of de Dynamo of de spanningsregelaar defect is offff er zit ergens losse bedrading tussen de dynamo en de accu in...
Maar gevoel zegt dat er iets in spanningsregelaar defect is.
 

EdK

Forumguru
Wel zou dan eerst zelf even alle aansluitpunten zoals benoemd langslopen en indien die goed vast zitten een dealer opzoeken.
En indien het de Dynamo blijkt te wezen dan is er nog altijd de mogelijkheid tot een revisie dynamo, dit scheelt vaak een boel euro's tov een nieuwe !
 

chris01

Senior Member
dan mijn boeren verstand,
als de auto niet goed bij laad, kan het dan zo zijn dat hij zijn stationair omhoog brengt om zo toch meer stroom te krijgen.
en kan het dan ook zo zijn dat hij een wat schokkerig beeld geeft met optrekken?
dit zou een boel probleempjes oplossen.
 

DimiTator

Actief lid
Is de massa-aansluiting wel goed? Dat is zo een euvel waarnaar ge u te pletter zoekt maar een hoop vage klachten veroorzaakt. Dit is heel eenvoudig te verhelpen.
 

chris01

Senior Member
garage heeft de boel doorgemeten, en natuurlijk dynamo kapot !
hoop dat dit nu eerst het laatste is anders ben ik snel klaar met skoda.haha
 

chris01

Senior Member
zou het slijtage kunnen zijn, heeft 172000 km gelopen.weet eigenlijk niet hoe hij anders kapot kan gaan.
 
Bovenaan Onderaan