Stationair toerental 1.5 TSI met DSG

Het stationair toerental van mijn 5000 km oude 1.5 TSI met DSG valt niet altijd terug naar 750 toeren maar blijft hangen op +/- 1000.
Uit ervaring van mijn vorige 1.4 TSI met DSG weet ik dat afhankelijk van de remdruk en/of P/N stand het toerental altijd naar 750 toeren valt.
Ik zet start-stop altijd uit.
De motor valt dus niet terug in rust maar blijft in de "wegrij" stand staan.
Wat is jullie ervaring?
Garage erkend (nog) niet het probleem.
 

Canon-Eye

Forumguru
"Niet altijd" schrijf je. Wellicht verschil in de omstandigheden wanneer wel en niet?
Ik denk bv. aan de buitentemperatuur, luchtvochtigheid, koude motor of juist net een snelwegrit gedaan, etc.
Dat soort zaken kan van invloed zijn en dan is er wellicht helemaal geen probleem, m.n. als er een herkenbaar patroon in zit.
 
Nee het is random. In een rit kan het wisselend hoog of normaal zijn.
Alles al een beetje uitgesloten, licht aan/uit, AC aan/uit enz.
Wat wel opvalt is dat als ik een stevig rij dat hij vaak naar 750 terugvalt.
Ze ziet je toerenteller een seconden of twee hoppen tussen 750 - 1000 bij bv een stoplicht.
Zelf denk ik dat het aan de aansturing tussen DSG en motor mngt zit.

Bedankt voor je reactie.
 

Schmart

Forumguru
Maar goed, of er een GPF op deze 1.5 TSI zit weet ik ook niet. En waarschijnlijk gaat het dan om passieve regeneratie. Dus of daarvoor meer toeren gemaakt moeten worden is de vraag. De GPF is een middel om aan de EURO 6C emissieeisen te voldoen, zo zou je het misschien kunnen vaststellen zonder onder de motorkap te gaan kijken.
 

polf

Senior Member
Zelfde soort gedrag hier als TS, motor(1.5 TSI DSG style busi) loopt stationair meestal net onder 1000 RPM . Remdruk heeft geen invloed op RPM
EDIT: gebeurd na een langere rit op de snelweg dat die onder aan de afslag 1000RPM loopt ipv 750 (ik rij bijna alleen lange stukken)
Start/Stop uit.

In stadsverkeer zakt rpm wel meestal terug naar 750 rpm bij een stoplicht.

(Heb wel af en toe een schok door de aandrijflijn tijdens rijden. op snelheid 100km/u in D7,S7 of M7. Het voelt als of de bak ruw schakeld. Of dat onsteking heel even wegvalt. Het lijkt niet te maken te hebben met ACT wel of niet actief)

grtz Polf
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Polf voor je reactie. Ik ben dus niet de enige.

Van de week wel een software update gehad voor stoterig rijden bij koude motor, koeltemp < 70 graden.
Motor is nu wat minder stoterig in het algemeen, wat rustiger op het gaspedaal.
Jouw klacht heb ik (gelukkig) niet. Lastig een dealer te overtuigen.

Gr, Sjoerd
 
Ik heb een Superb met een 1.5 TSI (handgeschakeld).

Als ik voor een stoplicht rustig afrem en mijn koppeling indruk gaat het toerental in de helft (???) van de gevallen naar 700/800 toeren. In de andere helft van de gevallen gaat het toerental eerst ongeveer een seconde omhoog naar 1200 toeren om vervolgens op 1000 toeren te blijven hangen. Er staat geen airco aan.

Herkent iemand dit gedrag? De dealer heeft nog geen verklaring (kan verschillende oorzaken hebben).
 
Ook geen stoelverwarming (daarom noemde ik ook de airco als bekende verbruiker): enkel verlichting en radio (laag volume)....
 

Fred70

Nieuw lid
Bekend iets, het is zoals Schmart al eerder melde nodig ivm het roetfilter. Ik heb hetzelfde, verhoogt toerental bij stilstaan met mijn Karoq 1.5.
 
Bovenaan Onderaan