Stationair toerental Fabia uit 2006

Beste leden,

Is er iemand bekend hier met het instellen van het stationair toerental van de Fabia?
Onze faab loopt als hij op temperatuur is stationair nog geen 600 rpm en motor voel je dan niet lekker soepel rond lopen. Auto schud/trilt een beetje. Ook is het niet mogelijk om alleen op de koppeling weg te komen. Ook als doe je dat heeeeel voorzichtig. Hij zit dus tegen het punt van afslaan aan.

Is dit ergens te stellen bij gasklephuis of is dit uitlees werk en kunnen de aanpassingen alleen via de VCDS gedaan worden?

Graag jullie ervaring betreft dit probleem.

Fijne jaarwisseling alvast en een gezond 2013 gewenst!

Groeten Patrick
 

Ronnie

Forumguru
Heb je de motorcode? (staat aan de linkerkant van de kofferruimte onder de mat op de sticker)
Ik kan nergens een Fabia 1 vinden met 86 PK.............
 

Ronnie

Forumguru
Dan neem ik aan dat het een BKY blok is met 16 kleppen en 2 nokkenassen.
Trek de motorafdekking er eens af en kijk eens in het gasklephuis of de zaak versmeerd is, ook aan de onderkant van de gasklep, dit zal waarschijnlijk het euvel zijn.
Aan het toerental is niets te wijzigen, is softwarematig in de ECU opgeslagen en wordt afgeregeld door de toerentalsensor.
 

turboturbo

Forumguru
Ik denk dat die een grappie maakt.... :smirk:
55kw = 75 pk, dus waarsch. een 1.4 16V, dan in dit geval...
 
Hahaha,

Ik maak zeker geen grapje! Uiteraard zijn motoren met een turbo en als je nog hoger rendement wilt een diesel met turbo BETER te tunen. Maar dat neemt niet weg dat een benzine motor zonder turbo niet te tunen is. Deze is dus getuned en geeft op de bank nu 86 pk. Dat is toch 11 pk erbij en een kleine 20Nm. Verschil merk je duidelijk. Het is idd een 16 kleppert.

DUS nogmaals, Skoda Fabia 1.4 combi 55kW 86Pk 16V

Ik zag naar wat speurwerk op www dat je met vcds wel het stationair toerental aan kunt passen.

Echter heb ik nog geen vcds en misschien is er wel idd een andere oorzaak. En de motorafdekking, hoe gaat deze eraf? Gewoon met grof geweld omhoog trekken? Zie nergens kunststof klemlipjes of schroeven zitten.

LATERS!
 

Ronnie

Forumguru
Gewoon met beleid omhoog trekken, aan de versn.bakzijde zit nog een slangetje voor de carterontluchting.
 
Gewoon met beleid omhoog trekken, aan de versn.bakzijde zit nog een slangetje voor de carterontluchting.

Thanks, zal van het weekend eens kijken of dat gaat lukken. En kun je dan zo in gasklephuis kijken? Als ik het goed begrijp is er de mogelijkheid dat ik aangekoekte olie restanten te zien krijg. Zou wel logisch kunnen zijn, dan kan er minder lucht door heen en zal toerental wat in elkaar duiken. Is dit een meer voorkomend euvel bij deze modellen? En als ik dat aantref, wat is de oorzaak hiervan en is het dan een kwestie van gasklephuis los halen en reinigen? Ik ben in het bezit van een ontvetterbak zoals de garages die hebben. Schoon krijg ik hem dus wel.

Bedankt alvast voor je snelle reactie!
 

Ronnie

Forumguru
A.U.B. NIET in de bak gooien!!! Er zit een motor en electronica in !!
Vier schroeven aan de voet losdraaien, stekker eraf, met beleid een beetje remmenreiniger (of de speciale gasklephuisreiniger) erin spuiten en met een doekje schoonmaken. Geen reinigingmiddel rechtstreeks via het asje in de motor spuiten!
De klep zelf zo weinig mogelijk bewegen.
 
Oke, Zal eerst eens kijken hoe de boel erbij staat. Heb jij heel misschien een ETKA tekening o.i.d. waar dit te zien is? Hoe je hem demonteerd Ik kom er anders ook wel uit denk, heb redelijk ervaring met auto's :xyxthumbs: (zie introductie nieuw lid)
Wist niet dat in deze een motor zit. Van mijn 4x4 was het een losse klep die mechanisch bediend werd. Kon je zo spoelen. Waar is die goeie ouwe simpele techniek gebleven :laugh:
Ik ga eens kijken van het weekend, ben benieuwd!
 
Het weekend bij ons was beetje druk, ik zal zodra ik er even tijd voor heb gaan kijken en uiteraard jullie iets laten weten. Vragen om hulp is ook geven van resultaat.
 

turboturbo

Forumguru
Als het goed is, is er al een gasklephuis draadje voor de Fabia I hier op het forum. Het punt met die dingen schijnt te zijn, dat ze ingeleerd moeten worden mbv VCDS of aan de kast bij de dealer. Als je het gasklephuis zelf los maakt en schoonmaakt (en het klepje waarschijnlijk beweegt) moet die opnieuw ingeleerd worden na terugplaatsing.

Ik heb die plastic deksel er wel vaker afgehaald, je moet idd voorzichtig de boel omhoogwrikken. Je ziet vanzelf wel welk slangetje nog aan het motorblok zit, dat trek je zo los.

Dan zie je het gasklephuis zo zitten, je kijkt er bovenop.
 
Thanks,

Ik ben eigen ondernemer en dan weet je het wel. Druk druk druk.................hopelijk dit weekend eens kijken. Heb immers al een ander probleem lopen met de fabia. Iedereen heeft last gehad van lekkende deurpanelen, ik heb dat momenteel ook. Prima, oplossing is simpel en goed te doen. Broer heeft Seat Leon en die hebben daar ook last van.
Maar ik heb OOK water lekkage achter in kofferruim!!!! Tussen het paneel aan de zijkant wat je hoedenplank doek vasthoud en het kunststof gedeelte wat tegen de binnenkant van de achterstijl zit, komt water tussendoor.

Ik heb de plastic delen daar allemaal los liggen en kom dan bij het chassis. Deze is in de stijlen achter hol. Als ik daar voel aan de binnenkant heb ik natte vingers. Ik zoeken, en ben begonnen met het opnieuw kitten van de inhammen waar de scharnieren zitten. Daar zit vanaf fabriek ook soort kit maar daar zitten haarscheurtjes in. Dit zag ik aan de lak die gebarsten was wat op de kit gespoten is. Dit zou ook een logisch punt van indringen hemelwater kunnen zijn. Ik zit te wachten op een hevige plensbui en ga dan ff rijden zodat ook rijwind invloed kan hebben. Als het dan droog blijft dat was het de uitsparingen bij de scharnieren. Zo niet, dan begint de zoektocht weer van voor af aan.

Iemand bekend met dit euvel?
 

turboturbo

Forumguru
forumlid @Cordoba ontdekte een tijdje geleden roestwerking bij de scharnieren van de achterklep. Hij heeft er een draadje hier over geopend, je zou hem eens kunnen vragen.
Het lijkt bij de meeste Fabia's I wel een zwak punt te zijn (bij mij was de lak/lasnaad ook gebarsten) en doordat er bij regen altijd water in blijft staan, gaat het op den duur mis.
 
Precies! het is die lak/kit naad en er staat inderdaad bijna altijd water in. Som vraag je je af hoe ze zoiets kunnen ontwerpen op die manier. Ik vind trouwens wel dat skoda (in dit geval de fabia) wel veel bekende mankementen heeft.

Deuren die lekken, scharnieren achter bekend dus. Sationair toerental raar i.v.m. vervuilde gasklephuis, kachels die op 18 graden nog een sauna maken enz................

Ik zou verwachten van de VAG groep dat ze daar toch wel over nagedacht hebben. Maar nee...........Ik heb die lasnaad zelf opnieuw voorzien van kit. Hopelijk is het nu weg. Maar moet nog rijden met flinke bui.
 
Goede morgen,

Gisteren gasklephuis eraf gehaald en zat beetje vuil in. Niet noemenswaardig. Deze helemaal schoongemaakt en terug geplaatst.
Daarna gasklep opnieuw ingeleerd. Echter startend met koude motor draait hij met iets verhoogd toerental. Logisch. Vervolgens als hij op bedrijfstemperatuur is, zakt het toerental netjes naar 800 rpm. Wel nu, als ik dan voor de eerste keer even gas geef, dan zakt na het loslaten van gaspedaal het toerental lager dan die 800 rpm en gaat hij weer zo raar lopen. Hij valt niet uit! maar loopt niet mooi rond. En bij die 800 rpm loopt ie als een zonnetje.

Iemand nog suggesties?

Heb gelijk er maar een Green Air filter op geplaatst. Geen inleg maar één in een RVS kelk met aanzuigbuis vanaf de gril.
 

turboturbo

Forumguru
Tja, zou je tuning er dan misschien mee te maken kunnen hebben?

Ik meen vaak bij getunede auto's (of iig motoren met open luchtfilter en/of ander uitlaatje) te kunnen horen, dat de motor iets onrustiger stationair draait...

Heb je het inleren trouwens via VCDS of de 'kast' bij de dealer laten doen?
 
Hi,

Het was voor de tuning ook al ;)
Ik heb het inleren gedaan met VAG TECH. Kan het zijn dat het elektronische gaspendaal niet goed fungeerd? Of moet je deze ook appart inleren. Dus gasklep en gaspendaal.
 
Bovenaan Onderaan