Stationair toerental

vandijk65

Nieuw lid
Hallo, ik ben sinds 6-2013 in het bezit van een octavia 1.6 tdi greenline van 2009.
Nu loopt de motor koud 1000 toeren en als ie echt warm is 800 toeren. Sinds kort loopt ie ook als de motor warm is soms 1000 toeren. Ook slaat soms de koelvin aan terwijl de teperatuur meter keurig in het midden staat, buitentemp. was 5 graden en airco uit. Iemand enig idee? Auto heeft 87000 km gelopen.

Grt. Johan
 

vandijk65

Nieuw lid
Mss een roetfilter regeneratie die jou nu pas opvalt?
Hoe gaat dat in z'n werk? Gaat dat vanzelf, en hoe vaak gebeurt dit? Ik heb de laatste 2 a 3 maanden vaker de vin gehoord, zonder dat er een reden voor is. Hiervoor reed ik een golf 4 met een 1.9 tdi motor, en die heb ik alleen gehoord als de airco aan stond.
 

Joske

Forumguru
misschien al eens beginnen met de vraag dan: heb jij een roetfilter? (Diesel Partikel Filter)

(ik zou denken van wel alvast..)
 

Joske

Forumguru
Als je wat meer info wilt over roetfilter, zie Google, maar heb alvast dit voor jou:

http://www.betase.nl/downloads/Chemie-achter-het-roetfilter.pdf

Reken op een generatie om de duizend kilometer, met verhoogd stationair toerental dat kan opvallen (vb: 1000rpm ipv 800rpm). Bij een generatie moet er minstens 60 km/u (dacht ik toch) gereden worden en wordt er een extra scheut diesel ingespoten met het doel de roetdeeltjes die op je filter hangen te verbranden.

Dit zorgt (is ook wenselijk IN het filter) voor een verhoogde temperatuur waardoor (en daardoor dus mijn opmerking) het wel zou kunnen dat het motormanagement het nodig vindt om extra te koelen, daarmee dus de draaiende ventilator. Wat ook kan zeggen dat de regeneratie nog niet helemaal klaar was en dat bij de volgende gelegenheid dit zich zal verder zetten. (bepaalde omstandigheden, blok op temp, bepaalde minimum snelheid etc.)
 

vandijk65

Nieuw lid
Als je wat meer info wilt over roetfilter, zie Google, maar heb alvast dit voor jou:

http://www.betase.nl/downloads/Chemie-achter-het-roetfilter.pdf

Reken op een generatie om de duizend kilometer, met verhoogd stationair toerental dat kan opvallen (vb: 1000rpm ipv 800rpm). Bij een generatie moet er minstens 60 km/u (dacht ik toch) gereden worden en wordt er een extra scheut diesel ingespoten met het doel de roetdeeltjes die op je filter hangen te verbranden.

Dit zorgt (is ook wenselijk IN het filter) voor een verhoogde temperatuur waardoor (en daardoor dus mijn opmerking) het wel zou kunnen dat het motormanagement het nodig vindt om extra te koelen, daarmee dus de draaiende ventilator. Wat ook kan zeggen dat de regeneratie nog niet helemaal klaar was en dat bij de volgende gelegenheid dit zich zal verder zetten. (bepaalde omstandigheden, blok op temp, bepaalde minimum snelheid etc.)
Dank je wel voor de snelle en duidelijke uitleg. Het is voor mij voor het eerst dat ik zo iets mee maak en ook nog niemand er over had gehoord. Hierdoor dacht ik dus dat het aan de auto lag, maar het is dus gewoon.

Grt. Johan
 

Joske

Forumguru
Johan,

het is een mogelijke oorzaak ;)

hou je stationair toerental eens in het oog, is soms echt zeer nadrukkelijk aanwezig.

Niets dat zegt dat jouw temperatuursensor van het koelwater niet kapot is ofzo é :)
 

hemi24

Forumguru
Is inderdaad een regeneratiecyclus van het roetfilter. Bij de O2 nooit "last" van gehad, behalve dat je af en toe voor een stoplicht stond te wachten en dat het stationair toerental iets hoger bleef hangen.
Bij mijn huidige C-Max heb ik het wel vaker dat de auto actief blijft nakoelen als je deze parkeert. M'n zwager heeft een V40 met D2 (dus eveneens de 1.6HDI van PSA die ook in de Ford zit) en die heeft regelmatig hetzelfde fenomeen.
Bij de 1.6TDI heb ik in de 155k dat ik ermee heb gereden nooit last gehad dat de auto bij uitzetten van de motor bleef nakoelen. Kan wellicht te maken hebben dat die van mij nog geen start-stop had..?
 
Bovenaan Onderaan