Stationair toerental.

vandijk65

Nieuw lid
Mijn Skoda octavia 1.6 TDI greenline van oct. 2009 loopt stationair 1000 toeren. Het valt me op dat ie het doet bij koude temperaturen. Hij blijft dit doen, ook al staat de temp.meter op 90. De motor is echt warm. Pas de thermostaat vervangen i.v.m. niet goed warm worden. Als ik de motor na een rit uitzet met warme motor en daarna gelijk weer start, loopt ie wel 850 toeren. Tijdens het afzetten van de motor hoor je wel een raar geluid. Ook tijdens rijden hoor je een fluitend/gierend geluid. Iemand enig idee?

Gat. Johan.

kansberg

Forumguru
Dat de motor op een verhoogd stationair toerental loopt bij lage temperaturen klopt wel. De parameters of referenties waarbij de motor dit doet zijn mij ook niet geheel duidelijk. Het rare geluid lijkt mij niet goed en zou het bi-massa vliegwiel kunnen zijn, dat is het eerste wat in mij opkomt. Fluiten en gieren doet mij echter weer meer aan de turbo denken. Kortom, er is iets niet in de spreekwoordelijke haak.

Berry1912

Forumguru
Rij zelf ook een 1.6 TDI GreenLine en bij mij valt het volgende op, waarvan ik denk dat is een prachtige oplossing. Aanrijdend voor een stop en bij stilstand; op dat moment loopt de rpm 1000. Trap je koppeling(diep)in en zet de bak in 1e en je zult zien dat de rpm naar de 850 gaat. Bij opkomen koppeling loopt de rpm weer op naar 1000 wat wegrijden vergemakkelijkt.

Het stationair lopen in hoge toeren komt vanwege de gevraagde warmte dat de ventilatie probeert te geven. Als je de volledig ventilatie uitschakelt en een kleine tik op het gaspedaal geeft, zakt het toerental terug naar "normaal".

Bovenaan Onderaan