Stationeer toerental

Wim VH

Nieuw lid
Octavia Combi II 1.6 TDI 2010
Bij stilstand draait de motor 750 toeren.
Als ik rij en rem (of) ontkoppel of in neutraal laat uitbollen dan zakt het toerental tot 1000 toeren. Pas als ik volledig tot stilstand kom, zakt hij naar 750 toeren.
Dit is soms oppassen bij afremmen in filerijden, bij ronde punten enz want van de moment dat je de rem lost, versnelt de wagen (motortoerental is immers 1000 toeren.
Is dit normaal ? (voor mij niet)
 
Dat is iets wat ik ook na moet vragen, vooral heel hinderlijk bij rotondes, file rijden en langzame bochtjes. Een auto die in stationair toerental versnelt om vervolgens weer wat terug te zakken. Scheelt gauw 5 km/h.

Dus ja, ik herken het in mijn 1.6 Greenline en vind het vreselijk irritant.
 

Monteurtje

Forumguru
Kun je de auto als je stationair rijdt en zacht remt, de auto aflaten slaan of blijft de motor lopen en verhoogd die het toerental?
Bij de Fabia, een benzine, doet die dat wel. Deze motoren slaan niet af. Wel als je hard op de rem trapt. Maar als je dan de rem loslaat. versnelt die. Bij de Fabia 'hoort' het zo. Zo geprogrammeerd.
 

Gieliovd

Forumguru
750 rpm = zuinig maar ook te laag om de motor soepel te laten draaien onder last.

Verhoogd hij hem, dan meer koppel beschikbaar en draait dus door met last.

Wil je liever een bokkende motor die dreigt af te slaan?

Ik denk het niet.
 

Octavia_II

Actief lid
Ik ken dit ook van de Suzuki Alto van mijn vrouw.

Hier zakt ook het stationair toerental tot 1000 rpm (indien de snoekie nog niet stilstaat) en daarna bij voertuig stilstand zakt het motortoerental tot ongeveer 700 rpm.

Mijn vermoeden is dat dit gebeurt met het oog op de stuurbekrachtiging (electrisch) en het vacuum wat nodig is voor de rembekrachtiger.

Groet,

Charlie
 
Nee, het is echt bij terug schakelen van bijvoorbeeld 3 naar 2, koppeling op laten komen. De auto versnelt dan om een paar seconden later weer terug te zakken. Geen bokkende auto, niets afslaan etc.
 

hemi24

Forumguru
De problemen van Marsepein herken ik niet, maar het is inderdaad zoals Wim VH heeft omschreven:

Normaal stationair toerental (rollend) is ca 950 omw/min.
Als je vervolgens uitrolt voor een stoplicht, zie je zodra je zo goed als stilstaat het toerental zakken tot 750 omw/min.
Schat zo in dat het te maken heeft met het verbruik, aangezien dit in de boordcomputer ziet teruglopen van 0,5 naar 0,3 l/uur.
Rollend stationair zal wel iets hoger liggen om de auto toch nog iets weerstand te geven tegen terugvallen (zoals Michiel al omschreef).

Vooral bij het wegrijden uit stilstand vindt ik de overgang van 750 naar 950 omw/min erg irritant. Kan soms een bonkende/hikkende motor tot gevolg hebben.

Ook bij koudere temperaturen kent de motor verschillende stationaire-toerentallen.

Ben na 46k nog altijd niet erg gecharmeerd van de loopcultuur van de 1.6CR TDI, met name bij de lagere toerentallen...
 
Bovenaan Onderaan