Steekmaat skoda octavia sedan 2001

snowdog

Nieuw lid
Beste lezers

Ik heb een vraag over toepasbaarheid van winterbanden met stalen velg
Een draadje met deze vraagstelling heb ik nog niet kunnen opdiepen in het forum.

Het gaat om het volgende

Onder mijn vorige Skoda Octavia Combi bouwjaar 2000 had ik winterbanden op velgen
5x100 et 38 en naafgat 57.1
Deze pasten uitstekend en hebben hun dienst verricht.

Met het veranderen van type 01 in type 02 bouwjaar 2005 moest ik noodgedwongen andere maatvoerende velgen met 15 inch banden aanschaffen. 5x112 etc.

De voor mij overtollige winterbandenset heb ik kunnen overdoen aan een eigenaar van Octavia 2001 met een 2.0 liter motor

Volgens de site Steek.nl gelden voor de genoemde en beide voertuigen vallende in de reeks 1997--2005 dezelfde specs.

ECHTER

Volgens de nieuwe eigenaar wiens auto van mei 2001 is passen de genoemde velgen niet.

Kan het zijn dat er toch een verschil is in verband met de motorcapaciteit? of aandrijfas???? 1.6 en 2.0????

Wie kan /wil mij uitsluitsel geven over de genoemde vraag?

Een prettige zondag gewenst

TurboBooster

Forumguru
Hallo,

Alle O1 modellen hebben dezelfde steekmaat 5x100 naafgat 57.1
Zou het mogelijk zijn dat de koper van jou velgen er nu aluminium velgen onder heeft zitten en dat mogelijk de correctieringen in de alu velgen tbv. het naafgat aan de as van de auto zijn blijven zitten?

snowdog

Nieuw lid
Moi

Dat is wel een zeer snelle reactie waarvoor mijn hartelijke dank voor de informatie
Het zou best een mogelijkheid kunnen zijn
Ik zal hem hierover in kennis stellen

Fijn dit forum met serieuze leden

Groeten richting het hoge noorden

het waait daar denk ik behoorlijk

Roelof

snowdog

Nieuw lid
goeden morgen

Navraag leert dat de bewuste auto is afgeleverd met 6j15 velgen 5x100 et 38
een gegeven dat niet bekend was bij de eigenaar.
Gezien de winterbanden steek 5x100 6j14 et 38 heeft wordt daardoor de toepasbaarheid kennelijk bepaald.

berust mijn vermoeden op waarheid en passen daardoor de banden niet?

Graag bericht

Roelof

mikehotel

Actief lid
Het enige verschil tussen de velgen is de diameter: 15" bij zomerbanden en 14" bij winterbanden. Ik heb in 2000 een Seat Toledo gereden (technisch gezien nagenoeg volledig identiek aan de Skoda Octavia uit 2001) en daar moesten toen ook 15" winterbanden op. Voor zover ik me kan herinneren, was 14" alleen mogelijk op de lichtste motoriseringen, vanwege de iets kleinere remschijven en remklauw. Waarschijnlijk is een 2.0 Octavia ook al voorzien van wat grotere ho-ijzers op de voorwielen, waardoor 14" niet past.

snowdog

Nieuw lid
Goeden middag mikehotel

Hartelijk dank voor de info

Vooral de laatste zin geeft mij een uitstekend beeld van de omstandigheden

met vriendelijke groet

snowdog

Bovenaan Onderaan