Steenmarter schade

Ericw

Forumguru
Gisterenochtend stapte ik in m'n Superb en kreeg een foutmelding na het starten (start-stop systeem werkt niet) en voorgloeilampje bleef knipperen. Aangezien hij goed leek te lopen en ik weg moest ben ik gaan rijden (start-stop kon ik wel ff missen dacht ik).
Maar al vrij vlot had ik in de gaten dat er niet al te veel fut in de auto zat. Toch maar ff gestopt en onder de kap gekeken.
Ik hoorde direct al een sissend geluid en zag al vrij vlot waar dit vandaan kwam: kapotte onderdrukslang in de buurt van de turbo. Je kon duidelijk zien dat er aan geknaagd was....:(
Gelukkig kon ik de slang iets inkorten en weer aansluiten zodat het probleem verholpen was en ik dus weer verder kon. :laugh:

Zijn er meer die last van steenmarters hebben gehad?

marter.jpg

Bijlagen

• marter.jpg
    marter.jpg
    60,9 KB · Weergaven: 198

lawewing

Forumguru
Nog nooit meegemaakt gelukkig, maar ik hoor het wel vaker. In jouw geval valt de schade relatief mee zo te zien, of niet?

Darkside

Forumguru
Bij mij zijn de bougie kabels al 4x vervangen.
Laatst vond de monteur zelf stukjes brood onder de motorkap.

Ja hoor, welkom bij de club. Bij mijn mooie Octavia is al drie keer een bougiekabel doorgekauwd. Mijn dealer heeft nu een beschermkapje geplaatst, kosten 135,- euro. Maar ja, er zitten nog wel meer kabels en slangen onder de motorkap. Afwachten dus.

CDK

Forumguru
waar leven die beesten?? ik heb er nog nooit last van gehad en voor mijn lidmaatschap van dit forum nog nooit van gehoord ;)

greetz Corné

Noord26

Forumguru
Ze leven voornamelijk in de Noordelijke provincies en over de gehele Oostlijn (incl Limburg) van NL. Je ziet ze zo weinig omdat het echte nachtdieren zijn.

Je wil niet weten wat ik hier in de regio Loonse/Drunense duinen tijdens nachtelijke ritjes allemaal tegenkom hoor: herten, vossen, dassen, fazanten, etc. Vooral de vossen zie ik momenteel weer volop net buiten de stadrand opduiken. Zal wel te maken hebben met de eenden ed die weer jonkies aan het krijgen zijn.

Steenmarters schijnen aldus een bevriende boswachter sinds 2005 tamelijk toegenomen zijn in aantallen. Beste afschrikmiddel zou een pluk haren van een dier zijn onder je motorkap wat in de natuur een prooi zou zien in een marter. Hondenharen schijnen het ook goed te doen?

Cordoba

Forumguru
Slangen gebeurt niet zoveel bij Skoda, bougiekabels wel regelmatig in bepaalde regio's. Er is ook een apart topic volgens mij over steenmarters en wat er aan te doen (en zin- en onzin-verhalen).

Oorzaak schijnt te liggen in vismeel dat bijvoorbeeld is verwerkt in de isolatie van de bougiekabels, en als de boel warm is, ruiken de steenmarters dat, en komen een hapje 'vis' nemen. Verschijnsel treedt ook vrijwel alleen op, binnen 1 of 2 uur nadat een auto is geparkeerd, als ie eenmaal langere tijd stilstaat is de boel koud en heb je weinig last meer.

Canon-Eye

Forumguru
waar leven die beesten??

Wikipedia:
Het natuurlijk leefgebied van steenmarters is voornamelijk het loofwoud, aan bosranden en op open rotsheuvels. Nesten worden gemaakt in holle bomen of steenhopen. In de
Alpen kan hij tot ver boven de boomgrens voorkomen, tot op 2400 meter hoogte.

In Zwijndrecht e.o. is niet zo gek veel loofwoud, denk ik. Daarvoor moet je toch wel de Randstad uit...

Cordoba

Forumguru
Vergis je niet in de Biesbosch Canon-Eye, maar de steenmarter is (voorlopig) nog niet zover opgerukt.

CDK

Forumguru
haha thanks guys voor de info! ik heb ze hier idd (gelukkig) nooit gezien, mijn vorige auto's waren bougiekabelloze diesels dus nog nooit last van gehad ;)

greetz Corné

Noord26

Forumguru
Let op, ze knagen aan alle kabels met een bepaalde geur. Bougiekabels zitten niet in diesels, maar hebben nog genoeg andere kabels.

Ik vraag mij af of wikipedia wel onderscheid maakt tussen steen- en boommarters?

niek

Lid
Ik heb er zelf nog geen last van gehad, maar mijn buren zijn gemiddeld 3 a 4 keer per jaar de klos. Steenmarter vreet dan kabels aan en trekt van alles los. Bij mijn vrouw lagen geregeld prooien van steenmarters onder de motorkap, dode vogels etc. S'avonds zie ik ze geregeld hier door de straat rennen, is net een kat met korte pootjes, zijn nog behoorlijke beesten. Met name bepaalde merken zijn vaker de klos zoals Ford en Kia, waarbij ook de uitleg zou zijn dat die meer visolie gebruiken in leidingen en bekabeling.

Canon-Eye

Forumguru
Ik vraag mij af of wikipedia wel onderscheid maakt tussen steen- en boommarters?

Ja dus:
De boommarter heeft een chocoladebruine vacht met een roomgele keelvlek. Hij heeft een lange volle staart. De soort verschilt van de steenmarter door de langere, bredere oren en de keelvlek, die bij de steenmarter wit van kleur is.

Niet bekend is of ze allebei van visolieplastic houden...

Bovenaan Onderaan