Steenslagschade

Rolle

Senior Member
Hey allemaal,

Wat is de beste manier om steenslagschade (iets achter de linkerkoplamp) te herstellen? Ik denk dat enkel de bovenlak geraakt is.
- Laten doen
- Zelf doen, waarmee dan?

skodaboy

Forumguru
Hey allemaal,

Wat is de beste manier om steenslagschade (iets achter de linkerkoplamp) te herstellen? Ik denk dat enkel de bovenlak geraakt is.
- Laten doen
- Zelf doen, waarmee dan?

waar heb je eigenlijk de steenslagschade,op de motorkap of de linker voorvleugel?
vraag eens bij je dealer of schadeherstelbedrijf wat ze vragen voor zo'n eventuele herstelling?
als je een omnium verzekering hebt,kan je de schade misschien overhalen op de verzekering,natuurlijk als je te veel vrijstelling hebt en de reparatie minder kost dan die vrijstelling dan brengt dit geen aarde aan de dijk en kan je het beter "zelf" betalen...:smiley29:
zelf aan de slag gaan met zo'n lakstift vind ik ook niet echt alles,soms maak je de steenslag dan nog meer zichtbaar dan te voren of wel krijg je zo'n tippex effect op de auto en dat vind ik nog meer zonde...;)
ik zag onlangs een 01 bij mijn dealer staan en die wagen had heel veel steenslagen op de motorkap en deze waren bijgewerkt met zo'n lakstift, echt zo'n tippex effect op die kap, precies of er met een tweeloop was op geschoten...:crazy:

Ronnie

Forumguru
Normaal wordt de auto gespoten met een basislak voor de kleur en het metallic effect, na droging(ongeveer 10 min in de cabine) wordt er een 2K blanke lak overheen gespoten voor de glans en natuurlijk de conservering van de basislak.
Na uitharding/chemische reactie in de cabine op 80 graden is de lak na afkoeling nog ca. 24 uur gevoelig voor invloed van buitenaf(regendruppels e.d.) daarna is de lak ongevoelig voor heel veel stoffen.
Je kunt er rustig met thinner, tri, benzine remvloeistof, diesel enz. op morsen zonder dat het gevolgen heeft.
Is het een klein puntje, kun je het bijstippen met eventueel een blanke nagellak van moeders, is het groter zul je blanke lak aan moeten maken (lak, verharder,verdunner)
aanbrengen met een penseeltje en na het uitharden natschuren met korrel 400-800 en de plek met een polijstmiddel polijsten (3M/Schotch).
Ga eens bij een autoschadebedrijf langs, vaak is er na het spuiten nog blanke lak over en vraag daar om een druppeltje (of 10).

EdK

Forumguru
Er schijnen vandaag de dag firmatjes te zijn die steenslag en krassen gemaakt met scherp voorwerp over de hele lengte van de wagen ongedaan kunnen maken.
De wagen wordt dan niet opnieuw gespoten ofzo, maar word dmv intippen of inkleuren gedaan en dan verder afgewerkt !
En dit schijnt op zon nette manier gedaan te worden dat je moet zoeken waar de steenslag of kras heeft gezeten
En de prijzen schijnen ook erg mee te vallen !

Weet niet zo gauw hoe die firma's heten dus als iemand dit herkend en het wel weet en bv een websiteadres weet, laat die deze dan even plaatsen !

van inkel

Forumguru
Er schijnen vandaag de dag firmatjes te zijn die steenslag en krassen gemaakt met scherp voorwerp over de hele lengte van de wagen ongedaan kunnen maken.
De wagen wordt dan niet opnieuw gespoten ofzo, maar word dmv intippen of inkleuren gedaan en dan verder afgewerkt !
En dit schijnt op zon nette manier gedaan te worden dat je moet zoeken waar de steenslag of kras heeft gezeten
En de prijzen schijnen ook erg mee te vallen !

Weet niet zo gauw hoe die firma's heten dus als iemand dit herkend en het wel weet en bv een websiteadres weet, laat die deze dan even plaatsen !

Wij noemen dit "spotrepair" dit kan bij het betere autoschadeherstelbedrijf.

Rolle

Senior Member
Normaal wordt de auto gespoten met een basislak voor de kleur en het metallic effect, na droging(ongeveer 10 min in de cabine) wordt er een 2K blanke lak overheen gespoten voor de glans en natuurlijk de conservering van de basislak.
Na uitharding/chemische reactie in de cabine op 80 graden is de lak na afkoeling nog ca. 24 uur gevoelig voor invloed van buitenaf(regendruppels e.d.) daarna is de lak ongevoelig voor heel veel stoffen.
Je kunt er rustig met thinner, tri, benzine remvloeistof, diesel enz. op morsen zonder dat het gevolgen heeft.
Is het een klein puntje, kun je het bijstippen met eventueel een blanke nagellak van moeders, is het groter zul je blanke lak aan moeten maken (lak, verharder,verdunner)
aanbrengen met een penseeltje en na het uitharden natschuren met korrel 400-800 en de plek met een polijstmiddel polijsten (3M/Schotch).
Ga eens bij een autoschadebedrijf langs, vaak is er na het spuiten nog blanke lak over en vraag daar om een druppeltje (of 10).

Denk dat ik dan toch maar eens mijn verzekeringspolis (omnium) ga napluizen. Heb geen vrijstelling eigen schade dus dat valt al mee.

Ik vermoed dat de schade op hetzelfde moment is ontstaan als de schade aan mijn voorruit een paar weken geleden maar dat de steenslag pas zichtbaar werd na een wasbeurt :blush:

Bovenaan Onderaan