Steentje bij remschijf?

Freakin

Actief lid
Heyho,

Vandaag net als een jaartje geleden een kloeink, kloeink, kloeink geluid gehoord vanuit de auto. Het best te omschrijven als een uitlaat die over de grond stuitert.

De vorige keer gekeken en niks aangetroffen. Na enkele kilometers was het probleem weg om nooit meer terug te komen. Vandaag was het echter weer raak.

Daar het deze keer de uitlaat ook weer niet is, denk ik toch aan een steentje in de remschijfruimte of in de uitlaatpot, al lijkt me dat laatste ook redelijk onwaarschijnlijk.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Groet!

turboturbo

Forumguru
piepend geluid

Wat doe je trouwens aan zo'n piepend geluid? Heb verdraaid net 3 maanden nieuwe schijven en blokjes en m'n oren bloeden inmiddels bij elk verkeerslicht. Heel irritant, zo'n aanhoudende piep.
Ik heb al eens effe flink op de rem gestampt bij 120 km/u tot 40 km/u op een sukkie waar dat kon, om de remmen even goed 'schoon' te krijgen, maar dat heeft niet geholpen....

Rallye

Forumguru
Bij mij ging het vanzelf weg, na een paar honderd meter. Bij jou lijkt het geen steentje......

Freakin

Actief lid
Bij mij ging het vanzelf weg, na een paar honderd meter. Bij jou lijkt het geen steentje......

Nou, ik moet die paar honderd meter nog rijden. Ik kwam er net op de parking van mijn werk achter toen ik mijn pasje moest aanbieden bij de kaartlezer van de poort (en daarom dus het raampje open had)

GewwiT

Lid
Ik heb ditzelfde geluid 2 keer gehad, beide keren op vakantie. Bleek van de achterwielen/uitlaat te komen, kloeink, kloeink, kloeink.

Uiteindelijk werd het veroorzaakt door een stukje hout wat in de ophanging van de achterwielen lag, dit stuiterde op en neer en tikte ook tegen de "trommel of zwarte metalen kap" aan die achter de remschijven zit.

Beide keren auto omhoog, achterwiel eraf en kon ik het stukje hout zo pakken vanuit de ophanging. Deze ophanging is van de bovenkant namelijk gewoon open en fungeert als een enorme verzamelbak. Vooral met +35 graden in de volle zin in Zuid-Frankrijk of Italië is dit geen pretje als je onder de auto ligt. :(

Omdat het mij twee keer is overkomen zat ik er nog een tijdje aan te denken om te proberen deze bakken van boven dicht te maken zodat er geen rommel in kan komen....:confused:

kcj

Actief lid
Bij -10 in de sneeuw (?) in Nederland zal het ook geen pretje zijn voor Freakin...:smiley29: :grin:

Avento

Lid
Ik hoorde de afgelopen vakantie bij het oprijden van de camping precies hetzelfde geluid en ik dacht ook dat de uitlaat over de grond ging.
Het bleek bij mij inderdaad een steentje. Als je de auto opkrikt en het wiel met de hand draait ben je er snel achter. Bij mij wou ie er niet uitvallen na een paar honderd meter, dus ik heb het wiel eraf gehaald en net zolang tussen schijf en ankerplaat met een dunne schroevedraaier gepierd totdat ie eruit viel.
Inderdaad niet leuk bij 35 graden.

Ronnie

Forumguru
Wat doe je trouwens aan zo'n piepend geluid? Heb verdraaid net 3 maanden nieuwe schijven en blokjes en m'n oren bloeden inmiddels bij elk verkeerslicht. Heel irritant, zo'n aanhoudende piep.
Ik heb al eens effe flink op de rem gestampt bij 120 km/u tot 40 km/u op een sukkie waar dat kon, om de remmen even goed 'schoon' te krijgen, maar dat heeft niet geholpen....
Beetje KOPERVET (niets anders!) tussen de blokken en de remzuigers en de remmen zijn weer stil.....

Freakin

Actief lid
Raar, toen ik mn auto vanmiddag na het werk weer wegreed was het geluid opeens over..

Wellicht zit het steentje vastgevroren nu :)

Rallye

Forumguru
Nou, ik moet die paar honderd meter nog rijden. Ik kwam er net op de parking van mijn werk achter toen ik mijn pasje moest aanbieden bij de kaartlezer van de poort (en daarom dus het raampje open had)

Sorry, ik reageerde op turboturbo, niet op jou, Freakin.

Ronnie

Forumguru
Remklauwen met inbussleutel (vanaf de binnenkant wiel) losdraaien, dan de klauwen losklappen en de blokken eruit nemen en met een dun laagje kopervet insmeren aan de achterkant,(dus niet de schijfkant!!), idem de remzuiger en de zwevende kant van de klauw, dan de zaak weer terugmonteren, klaar......
Het piepen bij het remmen ontstaat door een minimale speling tussen blokken en klauw. Hier zijn ook anti-trilplaten voor te koop, maar kopervet werkt ook zeer goed.

EdK

Forumguru
en als aanvulling op Ronnie, niet je rempedaal als je blokken eraf zijn want dan moet je de ruimte voor je remblokken weer creeëren voor je ze kunt plaatsen.
Maar kopervet werkt perfect

flip

Lid
Ik had mijn O2 net een jaar, zomer 2010, de dealer op vakantie en datzelfde geschraap, alsof de uitlaat er af lag. Skoda Assistance gebeld en binnen het uur zou 'iemand' komen. En idd, daar stond een takeldienst. De man luisterde, nam het linkervoorwiel af, kon de echte oorzaak niet duiden en oordeelde dat het een garantiegeval betrof en ik beter op de dealer zou wachten. Na een weekje de dealer gebeld, hij onderkende meteen het probleem: een kiezelsteentje in de remschoen. Ik reed er rustig naar toe (met de nekharen recht, wat een akelig geluid). De boel werd opengelegd en daar was de dader meteen. Een gekend probleem bij de O2, zo bleek. De mechanieker keek er helemaal niet van op. Een vriend had hetzelfde voor met z'n nieuwe Fabia.
Enkele tijd erna toch de factuur gekregen van de takeldienst. In m'n pen gekropen en D'Ieteren aangeschreven (invoerder in België). Wat gedreig, knip- en plakwerk van de site van Skoda (over kosteloze tussenkomst door Skoda Assistance), en de factuur werd door hen overgenomen.
Mijn vertrouwen in mijn dealer is ongeschonden, maar de invoerder heeft duidelijk niet gescoord. En ja, het is een gekend probleem!

sansan

Nieuw lid
Ik denk dat ik het zelfde probleem heb gehad. beide keren ook op vakantie.
De laatste keer reed ik op een pas geasfalteerde weg met allemaal losse steentjes en zo had ik wel een vermoede dat dat het probleem was.
Het lijkt wel of er een metalen moer of zoiets door je wiel valt. Ik heb siervelgen en denk dat het daarom ook sneller gebeurt.
Eerste keer probeerde de fransen mij nog een oor aan te naaien met nieuwe remschijven maar die had ik pas voor de vakantie laten vervangen :-)

Bovenaan Onderaan