Stekker koplamp zit muurvast: hoe los te krijgen?

Wilko

Senior Member
Ik wil de beide koplampen van mijn Octavia II polijsten en lakken, en daarvoor leek het me het makkelijkste om ze er uit te halen en het hele karwei binnenshuis te doen. De rechter koplamp was geen probleem, daar had ik de stekker zo uit. De linker stekker wil er echt met geen mogelijkheid uit komen.

Heb ik toevallig iets goed gedaan met de rechter stekker wat ik bij de linker mis, of is er een truukje voor dat ik niet ken? Tips zijn heel erg welkom!

Het gaat om deze stekker:
 

Bijlagen

  • 20241006_191953.jpg
    20241006_191953.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 16
  • 20241006_191754.jpg
    20241006_191754.jpg
    966,3 KB · Weergaven: 17

EdK

Forumguru
Als ik tweede foto bekijk van de stekker dan zou er op lamp stekkerdeel een borglip moeten zitten die je moet indrukken.
Als ik op lampfoto kijk dan mis ik daar die borglip !?

En anders zou de boel vast kunnen zitten door corrosie in de stekker !?
 

Wilko

Senior Member
Ja, ik zag een lipje zitten waar ik heb geprobeerd een schroevendraaier tussen te krijgen, maar met diverse maten schroevendraaier kreeg ik dat borgklipje niet los.

Corrosie zou natuurlijk ook kunnen. Maar hoe krijg ik dat dan los?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

EdK

Forumguru
Lipje moet je op eind indrukken met vingers en dan ingedrukt lostrekken cq wringen
Zit die gecorrodeerd dan met WD40 proberen in te spuiten zodat de boel kan losweken....
Maar ja, dan kun je beter de lak om de koplamp aftapen en dan de koplamp polijsten...... ( morgen nog droog weer )
 

Highway

Forumguru
Stekker eerst dieper / vaster in de koplamp drukken. Er zit een rubber in de stekker om vocht buiten te houden. Deze veroorzaakt druk in de stekker.
Door de stekker eerst 'vaster' te duwen, haal je de druk van de andere kant van het lipje los (dus waar het lipje op de contra stekker vast duwt).

Terwijl je de stekker in duwt, dan het lipje naar beneden duwen. Doordat je de stres van de andere kant van het lipje hebt gehaald (door de stekker te duwen) komt die makkelijker los.
 

Wilko

Senior Member
Ondanks alle goede tips kreeg ik de stekker niet los. Dus ik heb @EdK zijn tip maar gebruikt en die ene koplamp buiten geschuurd en gelakt. Hopelijk komt hij nu weer door de APK heen...
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan