Stekkerdoos -12v caravan

petertje1970

Actief lid
Hallo goedenavond,

Alweer 3jaar aan het genieten van me Octavia en alweer ruim 110.000 km op de teller Nog 2 jaar dan kunnen we weer een verse bestellen.
Maar het volgende wij hebben sinds kort een caravan en als we de caravan aangesloten hebben op de auto en dus 12 v in de caravan hebben brand de verlichting boven de deur,in het dakluik en keukentje. Maar de koelkast en toilet verlichting/doorspoelpompje doet het niet
Nu heb ik begrepen dat het mogelijk is dat dit apart gevoed wordt door een 2e spanningsdraad die spanning krijgt als de motor draait
Weet iemand of dit ook bij de octavia is.

Wij hebben een verloop Jaeger naar multicon

Spierings

Forumguru
Toilet verlichting in de caravan gaat ook gewoon over de omvormer..

Wc pompjes gaan vaker kapot en zit meestal over dezelfde zekering/voeding als de kranen. Ook zit er vaak bij de wc cassette een aparte 3a zekering.. ook deze gaat via de omvormer.

Koelkast gaat vaak wel over de geschakelde plus..

De stekkerdoos heeft op de volgende contacten voeding massa voor de caravan voeding.

9- continu plus
10- geschakelde plus
11- massa van de geschakelde plus
13- massa van de continu plus

Of dit bij je Octavia is hangt van je kabelset af. Meten= weten..

Wat voor caravan heb je..

Tafkah

Forumguru
Pool 11 en 12 (?) kunnen ook wel eens omgedraaid zitten. Kip gebruikt pool 12 ipv 11. (Waarom? Geen flauw idee!).
Ooit is mijn kabel een keer beschadigd geweest en door de Kip dealer een nieuwe kabel geplaatst: prompt deed mijn koelkast het weer niet.
Oplossing: massa van pool 12 terugzetten naar 11...

Maar... meten is weten! (Gissen is missen).

Bovenaan Onderaan