Stikker op je Skoda met daarop milieuklasse?

Hoorde vanavond in het nieuws dat vanaf 1 januari je verplicht een stikker op je auto moet hebben waarop valt te lezen in welke milieuklasse je auto valt.
Diverse instellingen kunnen daar dan wat mee doen zoals relatief vervuilende auto's weren uit binnensteden door bijvoorbeeld het parkeren voor deze auto's duurder te maken.
Volgens mij is dit in strijd met Europeese regelgeving omdat die juist eenheid in beleid van de EU landen nastreeft zodat er vrij verkeer van goederen, diensten en personen plaatsvindt tussen de EU landen. Of begrijp ik het verkeerd?
Ik zit niet te wachten op een stikker op mijn auto.
Weet iemand waar ik kan vinden in wat voor klasse mijn auto valt? Misschien kan iemand een overzicht geven van typen Skoda's en bijbehorende vervuilingsklassen als die ergens te vinden is?
 

Michel

Forumguru
Ik ben bang dat wij beiden door de "oudere" 2.0 motor een vrij ongunstig brandstofetiket (want zo wordt het genoemd) opgespeld krijgen, namelijk klasse E op de schaal van A tot en met G. Ik meen trouwens ergens gelezen te hebben, dat men er nog niet uit is of de huidige indeling ook straks toepasbaar is.

Hopelijk wordt dit onzalige plan snel in de prullenbak gegooid. Als een auto is goedgekeurd door de RDW, dan voldoet hij aan alle (dus ook emissie) eisen. Waarom dan weer allerlei betuttelende regeltjes met extra papierwinkel etc.? Alsof de fabrikanten al niet genoeg doen om de uitstoot terug te dringen.
Ik word een beetje erg moe van onze betuttelende overheid en bovendien wil ik niet wéér een stikker o.i.d. op mijn auto hebben. Dan wordt mijn Fabia alleen maar minder fraai, toch?

Ik heb mijn gegevens overigens gevonden op http://brandstofetiket.rdc.nl/
 

DJNeO

Actief lid
ookal valt mijn fabia in catagorie C...
Ze kunnen hoog of laag springen maar er komt in geen 100 jaar een stikker op mijn auto!!!!
 
Rustig afwachten, ze roepen wel meer in de tweede kamer en achteraf komt er niets van terecht. Zal eerder een stunt zijn om zieltjes te winnen voor de gemeenteraadsverkiezingen. /forum/images/graemlins/biggthumpdown.gif
 
Ik vind drie versies, namelijk 185, 187 en 190 van de 85 kW. Wat betekenen die getallen? Ik zie dat achter 185 en 190 klasse E en achter 187 klasse F staat...
Zijn het misschien verschillende versies van de motoren?
Welke versie heb ik dan? (februari 2005 afgeleverd)
 
Het was gisteren op het nieuws, volgens mij zowel bij RTL als op Nederland 1,2,3.
In een fragment lieten ze naast de uitspraak van de minister zo'n geitewollesokken figuur uit Nijmegen verklaren waarom dat zo nodig was allemaal. Als laatste gaf iemand van een auto branchevereniging commentaar wat erop neer kwam dat je consumenten die net een nieuwe wagen hebben aangeschaft die voldoet aan alle regelgeving niet ineens kan laten opdraaien voor hogere kosten omdat je van het ene op het andere moment de wet aanpast. Met die laatste man ben ik het eens.
 

ebagg

Nieuw lid
of het instrijd is met europese regelgeving is weet ik niet, wel weet ik dat hier (italie) er heel streng mee omgegaan word. dat will zeggen: verbod op auto's die geen euro 4 zijn op bepaalde dagen (in de binensteden)en sinds kort ook diesels zonder dpf zelfs als ze euro 4 zijn. ik heb mijn audi gekozen met name omdat het toen een van de eerste met euro 4 was. nu een euro 4 met dpf... en dan over 3 jaar een euro 5... ik weet dat dit een zware last is om de privé wagen nieuw te houden en hoop dat we allemaal binnekort "zero emission" rijden en een punt achter vervuiling van auto's hebben gezet. niets mooier dan het geluid van een v12 met 6 dubbele solex carb's en een open uitlaat... maar ik denk dat we nu allemaal begrijpen dat onze klimaat verandering nogal ingrijpend is.
 

Michel

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Ik vind drie versies, namelijk 185, 187 en 190 van de 85 kW. Wat betekenen die getallen? Ik zie dat achter 185 en 190 klasse E en achter 187 klasse F staat...
Zijn het misschien verschillende versies van de motoren?
Welke versie heb ik dan? (februari 2005 afgeleverd)

[/ QUOTE ]

Ik vroeg me dat zelf ook al af, maar heb tot op heden nog niet kunnen uitvissen wat de verschillen zijn.

Het is trouwens nog de vraag of men het brandstofetiket als norm zal gaan hanteren, nog afgezien van het feit of dit stikker systeem zal worden ingevoerd, want het is pas enkele jaren geleden ingevoerd. Toen voldeed een flink aantal auto's al aan de zgn. Euro 4 norm, dus menig oudere auto zal waarschijnlijk nog een stuk vuiler zijn.

Als ze dit onzalige plan willen gaan invoeren, zullen ze toch ook een indeling moeten maken voor auto's die bijv. 15 jaar of ouder zijn. Volgens mij bestaat deze indeling nu (nog) niet. Het zou me dan niets verbazen dat menig moderne SUV dan schoner blijkt te zijn dan een kleinere (stads-)auto van 20 jaar geleden.
 

Hetzer

Forumguru
Wat een flauwekul , en geldklopperij!!! ( zoals gewoonlijk ), mijn SDI'tje bevind zich in klasse-C, de bovengenoemde getallen in mijn geval 130. staat voor de CO-2 uitstoot, bij mijn auto dus 130 gram per km.
 

rickske

Actief lid
Heb het juist hier in de krant gelezen,hier bij ons in België doet men gelukkig niet zo flauw en zal het nog zeer vele jaren duren voor men zoiets belachelijks invoert.
 

Hetzer

Forumguru
jawel hoor het werkt perfekt /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif, dus het licht niet aan de link,
ik heb het even voor je opgezocht en
jouw auto zit in klasse-D of E, dat licht er aan hoeveel CO-2 jouw auto uitstoot, voor de 1.4 16v 74kw is dat 158/161/168 of 170 gram per km,
ik weet niet waar jij dat kan vinden /forum/images/graemlins/confused.gif, misschien op die sticker die ze in je auto plakken waar de voertuig gegevens zoals motorinhoud en kleur enzo opstaan!!!!
 
Dit gaat toch nooit werken. Ik vraag me af wat ze toch bij de koffie mikken van de mensen die dit verzinnen.

Bijv:
Woon je in een buurt met je oude mercedes diesel, mag je er opeens niet meer in omdat ie vervuilt. Oke, dan maar verplicht een nieuw huis of auto aanschaffen. Maar helaas hij kan het nu allemaal maar net betalen nadat we met de euro flink zijn genaaid, en wat nu, dat wordt fietsen?

En wat blijkt nou, juist de oude diesels stoten grof stof uit wat door de longen kan worden verwijderd. De moderne diesels stoten juist fijnstof uit waar het lichaam niet vanaf komt.

Trouwens, laten we nog een bos omzagen in Limburg, kunnen die zwaar vervuilende awacs nog lager aanvliegen. Het milieu gaat voor alles, mwhaaaa.

Groet WS.
 
Bovenaan Onderaan