Stilvallen Octavia II 2.0 TDI

Frankw

Lid
Afgelopen weekend verdween plots al het vermogen van onze octavia bij een snelheid van zo'n 50 km per uur. Motormanagement en voorgloei lampje begonnen te knipperen. Auto aan de kant en toen viel de auto hortend en stotend uit. Opnieuw starten werkte niet, startmotor draaide wel rond maar motor sloeg niet aan. Ook tikte er een relais onder de stuurkolom en knipperde de motormanagement en voorgloei lampjes weer.
ANWB gebeld en na enige tijd kreeg deze de auto (met waarschijnlijk wat geluk) weer aan. Het relais dat tikte was het hoofdrelais voor zover ik begreep.

Maandagmorgen auto naar de garage, stonden foutcodes P3103 en P1541 in (Maar deze codes kunnen ook ouder zijn, weet ik niet). Gasklep is schoongemaakt (was ook erg vuil). Maandagavond op de snelweg viel het vermogen volledig en met een schok weg. Deze keer gingen het bandenspannings- en ASR lampje branden. Naar de vluchtstrook, power terug. Opnieuw starten en de lampjes brandden ook niet meer. Dinsdagmorgen na enkele km's hetzelfde probleem als in het weekend. Auto viel stil, motormanagement en voorgloei lampje begonnen te knipperen en kreeg de auto niet meer gestart. Ook weer het relais dat bij de pogingen tot starten tikte. ANWB weer gebeld en toen startte de auto weer (na een half uurtje wachten op de ANWB..) maar het motormanagementlampje bleef deze keer branden) De ANWB achter mij aan en zo naar de garage. Onderweg nog een keer uitgevallen, kreeg niet meer gestart, foutcode uitgelezen (was P2109 of P2106, ik weet het niet meer). Code verwijderd en startte weer.

Auto staat nu bij de garage, zij hebben er mee rondgereden en is nog 2 keer stilgevallen. Na enige tijd weer starten maar geen foutcodes meer.

Wat kan dit nu zijn?? Garage denkt aan een versleten gasklep maar is nog niet vervangen, gelukkig zijn ze niet zo van we vervangen het gewoon maar zoeken ze ook nog even verder...

Daarnaast vond ik de auto ook niet meer zo soepel door de versnellingen heen gaan de laatste tijd. Je voelde wat meer de overgangen. Staat er misschien totaal los van maar wellicht ook belangrijk...

Lang verhaal maar wil zo duidelijk mogelijk zijn (als dat het nog is na zo'n lang verhaal... :deuk:)

Iemand enig idee??

Volledige gegevens van de auto:
Octavia II 2.0 TDI 140 pk DSG uit 2006
 

Noord26

Forumguru
Dat zou gokken zijn wat het zou kunnen zijn. Even rustig afwachten wat de garage te melden heeft. Die hebben de expertise in huis en de betreffende auto om gericht te kunnen zoeken.
 

Noord26

Forumguru
Je vertelde dat ze nog even verder aan het zoeken waren. Dat is heel iets anders als in het duister tasten toch?
 

Frankw

Lid
Had em ondertussen ook gevonden.. Klinkt inderdaad in grote lijnen hetzelfde. Morgenvroeg gelijk eens de garage inlichten en dit relais laten vervangen. En de oude laten nakijken! Supertip, bedankt!
 
ook gehad met de caddy sdi van de zaak!!!zal op een middag naar huis niet aan te krijgen alleen maar ronddraaien!!!
op laatst caddy op ambulance 4x4 ervoor en rijden! bij de garage is de chef ff weg dus zegt de man van de receptie laat hem er maar afrollen, rol hem eraf, komt de chef eraan, gaat zitten, draait het contact om, stapt uit, loopt naar boven , komt met relais 109 aanzetten, drukt hem erin, start hem en rijd hem de ambulance weer op , prettige dag , beste maar weer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:deuk:
 

Frankw

Lid
Na wat googlen over relais 109 lijkt het erop dat dit relais niet in de octavia II zit, allen in de octavia I. Morgen eens kijken of dit ook zo is want de garage is nu wel gesloten.. :D
 

Cordoba

Forumguru
Verschijnselen zijn ook anders, en de foutcodes kloppen niet met 109. Misschien eerst eens de zekeringen wisselen van smoorklep en brandstoppomp, voor een ander exemplaar (zie Gerrit Speek bij je foutcodes).

Andere optie is om een rijdende log te maken van o.a. je brandstofdruk (zo af en toe kom je een slechte brandstofpomp tegen) samen met motortoerental en nog wat zaken om zo te kunnen zien of het probleem in de brandstofvoorziening zit, en of je geen vermogen/koppel te kort komt.
 

Frankw

Lid
Update:109 relais zit zoals al verwacht niet in een octavia II. Deze optie had de garage ook al afgeschreven. Gisteren deed de auto het 70 km zonder problemen, testritje van de monteur.
Vandaag worden alle relais nagekeken evenals de aansluitingen daarvan en verder weet ik niet wat ze nog meer gedaan hebben. Ik hoor het morgen wel.
Dinsdag is de auto overigens nog 2 keer stilgevallen bij de garage en zijn er geen foutcodes gelogd. Na wat wachten en op slot zetten van de auto kon er weer gestart worden.

Morgen nieuwe dag nieuwe kansen...
 

Frankw

Lid
Uiteindelijk na vele controles is toch de ecu maar vervangen en sindsdien loopt ie weer als een zonnetje.. Gelukkig is er een gebruikt exemplaar in gegaan, scheelde toch ruim 250 euro ex btw!
 

Cordoba

Forumguru
Ik wilde juist vragen of de aansluitingen (vooral de 12 V en de massa) van de ECU zijn gecheckt, op kabelbreuk en roest op de connector. Dat zou namelijk perfect verklaren waarom er geen foutcode te vinden zijn (logisch als de ECU zelf geen stroom heeft), maar de auto meerdere keren is stilgevallen.
 
Bovenaan Onderaan