stilvallen Octavia met EPC en ASR lampje aan

Freek K

Nieuw lid
Zondagavond Op de A2 ineens uit het niets stopt onze octavia ermee.
Lampje EPC en ASR in cockpit gaan aan. Gestopt op vluchtstrook. Loopt nog wel (verhoogd) schokkend stationair maar reageeert niet meer op gaspedaal.
Contact uit en weer gestart. Niets aan het handje en gewoon naar huis gereden.
Vond het trouwens vreemd dat het ASR symbool aanging.
Gisteren naar dealer om uit te lezen maar er was geen foutcode opgeslagen. Enige dat ze gedaan hebben is een software update uitgevoerd. Iemand hier ook ooit zoiets meegemaakt?
Het is overigens een 2.0FSI uit 2005
 

Antera

Donateur
EPC heeft met gasklep enz te maken. Ik vermoed dat als het terug komt het electronisch gaspendaal
 

bobby45

Actief lid
Ja ook mijn epc Lampje branden en hij wilde niet meer dan 1500 tpm maken.

De testkast bij de dealer gaf aan dat de computer van de regeling gas pedaal , ontsteking en turbo enzenz stuk was,
Maar dat is dealer eigen, resetten.

Na nog 2 keer reseten binnen 1 maand was het rustig.
Maar ja toen lpg inbouw was geschied en na 5000 km,op lpg gereden kreeg ik weer deze lampjes en de lpg inbouw ,die de schuld, mooi niet.

Nw computer in gebouwd door de dealer (deze zit onder het voorraam) en al 40000km storing vrij

deze kosten zo,n 1000 euro is vervangen onder garantie
 

Antera

Donateur
Bobby waar heb je dit mee vertaald :smiley29:

kan er wel iets uit halen maar de zinsbouw klopt niet echt
 

GewwiT

Lid
@Antera
Check zijn signature even, dat verklaart een hoop.

Heb overigens ook wel eens iets dergelijks gehad, maar dan zonder controle lampjes. Na het contact uit en aan te doen vertrok de auto weer als vanouds...
 

Freek K

Nieuw lid
We wachten het wel af. Zolang hij gewoon weer start en verder rijd vind ik het nog niet zo erg. Als het weer gebeurt nog maar eens naar dealer gaan.
 

Freek K

Nieuw lid
het mysterie is opgelost. Nadat EPC lampje tijdens rijdens ieder half uur aan en vanzelf uitging toch maar weer eens de foutcodes uitgelezen en nu gaf hij aan
"implausable signal brake switch" Nieuwe remlichtschakelaar gehaald voor €12.56 en deze zelf gemonteerd (weer 20 euro bespaard) Nu is probleem niet meer
teruggekomen.
 

Freek K

Nieuw lid
Probleem is toch weer teruggekomen. volgende 2 foutmeldingen opgeslagen:tongue:1479 onderdruksysteem remmen mechanisch defect en P1545 gasklepregeling onjuiste werking. Auto toch maar naar dealer gebracht. Konden geen oorzaak vinden. Navraag bij Skoda gaf als oorzaak ernstig vervuilde motor door lekkende EGR klep. Oplossing: vervangen EGR klep en alle inlaatkleppen. Kosten +/- 2000 euro. Nou, dat denk ik niet.
Omdat de EGR klep licht lekt komen er constant uitlaatgassen in de inlaat terecht waardoor de kleppen vervuilen en niet meer perfect afsluiten zodat deze zorgen voor een afwijkende druk in het inlaatspruitstuk. Deze druk word gemeten en hierdoor kan motor uitvallen.
Even navraag gedaan bij een bekende van me die een kleine autogarage heeft en die zei dat hij dit ook kan oplossen door een nieuwe middeltje van het merk Forte in het inlaatspruitstuk te spuiten waardoor de kleppen gereingd worden. Werkt prima zegt hij. Ook zou hij dan de EGR klep schoonmaken ipv vervangen.
Binnenkort afspraak maken en hopen dat het opgelost is.
 

Antera

Donateur
EGR klep verwijderen afdoppen en weg laten schrijven ben je van al het gezeik af. Reinigen werkt zeker maar met een slechte egr klep komt het dan snel weer terug
 

Freek K

Nieuw lid
Probleem is (weer) opgelost. Eerst flesje kleppenreiniger in de tank. Deze leeggereden en toen bij de keine beurt een spuitbus Kleppenreiniger leeggespoten in het gasklephuis. Loopt nu ook rustiger stationair en loopt "soepeler". Is nu 3 weken geleden en niet meer gebeurd ook niet na vele malen proberen. Laten we hopen dat het nu over is. Monteur zei dat hij dit bij FSI/TSI en andere direct ingespoten benzinemotoren tegenwoordig altijd doet bij een onderhoudsbeurt om problemen te voorkomen.
 
Bovenaan Onderaan