Stinkende koppeling

crimson

Banned
Citigo stinkt bij koppeling als ik bijv.extra inspanning vraag van de auto ..bv helling trekken of een stoeprandje optrekken ....dan laat de koppeling eennaar geurtje achter ....
MOET IK ME ZORGEN MAKEN ....
Auto is 2 jaar oud met 20.000 op de teller. .......
 
Laatst bewerkt:

AndreM

Forumguru
Gas geven en koppelen is net een spelletje.
Geeft je veel gas en laat je de koppeling langzaam opkomen, dan zullen de platen gaan ruiken.
Doceer je het gas (een klein beetje is al voldoende) en het koppelingspedaal zoals het zou moeten, net op het randje dat je auto niet afslaat! Dan zullen je koppelingsplaten langer meegaan en niet ruiken. :thumbsup:
 

Hetzer

Forumguru
Platen zullen nog niet versleten zijn, maar idd proberen zo min mogelijk gas te geven om de Veel vrijving te voorkomen.
Mijn eigen ervaring is idd dat de koppeling in de Citigo wel erg licht is.
 

skodaboy

Forumguru
als je (te) veel gas geeft en het ontkoppelingspedaal niet volledig laat opkomen,
dan gaat ze slippen en krijg je de geur.

als de auto tegen een stoeprand staat,zelfde verhaal doseer het gas en laat het ontkoppelingspedaal volledig opkomen (ik weet het in bepaalde situatie is dit niet gemakkelijk of durft de wagen 'te' snel te reageren):jaja:..

ik rij al jaar en dag met TDI-motoren,heb dus géén ervaring met benzine-motoren maar de manier van rijden is toch ongeveer dezelfde..

ik heb met mijn 02 4x4 nog nooit last gehad van een stinkende koppeling,ook niet tijdens het manoeuvreren en achteruit rijden met een (zware) aanhangwagen..;)
 

peterrapid

Forumguru
:deuk::deuk::deuk: @crimson heel grappig maar weet niet of dit de juiste manier is om antwoorden te krijgen om je problemen met de Citigo opgelost te krijgen.
On topic dus, Wat is jouw rijstijl want om de platen te doen stinken moet je toch wel proberen een burn-outje te doen met de Citigo ?
 

crimson

Banned
Ik vroeg alleen maar of ik me zorgen moest maken op mun stinkende koppeling .........
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Hetzer

Forumguru
:deuk::deuk::deuk:
On topic dus, Wat is jouw rijstijl want om de platen te doen stinken moet je toch wel proberen een burn-outje te doen met de Citigo ?

Dat valt dus wel mee, ik klein beetje met slippende koppeling op bij voorbeeld een hellinog en je ruikt al de kenmerkende geur.
Had er destijds met mijn Citigo in de Eifel ook last van

@crimson , dus geen zorgen om maken, maar wel rekening houden, met de lichte koppelings platen, bij met name het wegrijden op hellingen
 

crimson

Banned
Nou jongens ik weet genoeg ....Bedankt voor degene die het probleem serieus hebben genomen en een prima advies hebben proberen te geven .......
De rest .....kop op en leer ervan .....
Morgen een nieuwe topic .....
 

Captain Hook

Forumguru
Vind het toch wel bijzonder hoor, stinkende koppelingsplaten... :pieker:
Ik rijd al >32 jaar auto, in allerlei merken en modellen, op verschillende continenten en rijd voor m'n plezier vrijwel ieder jaar serieuze bergpassen, maar ik heb het nog nooit voor elkaar gekregen om de koppeling zodanig te mishandelen dat deze ging stinken... Petje af (letterlijk :D) voor dit fenomeen. :koffie:

Alleen tijdens een rijvaardigheidstraining, in speciale mishandelbare-BMW's, op het RDW circuit, kregen we zoiets voor elkaar...
 
Laatst bewerkt:

crimson

Banned
Vind het toch wel bijzonder hoor, stinkende koppelingsplaten... :pieker:
Ik rijd al >32 jaar auto, in allerlei merken en modellen, op verschillende continenten en rijd voor m'n plezier vrijwel ieder jaar serieuze bergpassen, maar ik heb het nog nooit voor elkaar gekregen om de koppeling zodanig te mishandelen dat deze ging stinken... Petje af (letterlijk :D) voor dit fenomeen. :koffie:

Alleen tijdens een rijvaardigheidstraining, in speciale mishandelbare-BMW's, op het RDW circuit, kregen we zoiets voor elkaar...

Dan moet je wat meer reacties lezen ....schijnen meer citigo rijders last van te hebben. .....
 

AdB

Senior Member
Deze zomer heb ik er urenlang over moeten doen om de Gotthardtunnel in te mogen. Stoppen - optrekken - stoppen - optrekken etc. En met een caravan achter mijn Octavia en een hellende weg is dat geen pretje voor de koppelingsplaten. Ondanks het feit dat ik de koppeling telkens zoveel als mogelijk trachtte te ontzien begon het op zeker moment toch ook flink te ruiken. heb toen de auto gewoon langs de kant van de weg gezet om even een half uurtje af te laten koelen, net als zoveel andere caravanners deden. Daarna ging het wel weer en nadien geen last meer gehad van de stank. Voortaan mijd ik tijdens de zomermaanden de Gotthardtunnel tijdens de weekenden. :)
 

milanseegers

Forumguru
Bij juist gebruik van de koppeling (weinig slippen) schijnt het goed te zijn om eens in de zoveel tijd de koppeling "schoon te branden" door hem te laten slippen. Dit schijnt goed te zijn voor het aangrijpen, heb ik gehoord..
 

CDK

Forumguru
ook bij mij onbekend, met remmen was vroeger wel zo (bij vrachtwagens) na een paar keer flink de ankers te gebruiken deden ze het weer stukken beter.
 

milanseegers

Forumguru
Volgens mij was het monteur Joep in de reeks klokje rond van autoweek die het eens riep bij een koppeling die last had van 'vaag' aangrijpen.

Zal vanavond ff kijken naar het betreffende fragment.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

milanseegers

Forumguru
okee, het was ff zoeken maar ik was het jullie verschuldigd. Zelf was ik eigenlijk ook benieuwd waar ik het ook alweer had gevonden...:)

http://www.marcovw.nl/Motor/Transmissie/koppeling.htm

ik citeer
Als de koppeling weinig slipt (dus een goede rijstijl) kunnen de platen
vervuilen. Door de koppeling kort en krachtig te laten slippen, branden de
platen weer schoon.
Zet tijdens het rijden de auto in een hoge versnelling (4 of 5), druk de
koppeling half in, en geef gas. Doe dit beslist niet te lang, want dan kan de
plaat verbranden. Als dit met beleid gebeurd, brand het vuil van de
koppelingsplaat af, en kan de trilling verdwenen zijn.
Uiteraard op eigen risico :pieker:
 
Bovenaan Onderaan