Stoelen in Ambition/Comfort/Active

chris2709

Senior Member
Hallo allemaal, met mijn 2.07 meter lijkt een Superb een goede keus voor wat betreft de binnenruimte, als opvolger voor mijn trouwe Passat uit '99. Nu is echter gezien mijn lengte mijn lage rug ook nogal gevoelig. Op internet kan ik zien dat de stoelen in ieder geval qua stof afwijken van elkaar, maar geldt dat ook voor de stoel zelf? Ik hoor graag jullie ervaringen met het zitcomfort/ondersteuning van de stoelen.

CDK

Forumguru
@Chris, we hebben hier op het forum ook een topic om jezelf voor te stellen, da's wel zo netjes ;)

over de stoelen heb ik met mijn 2.03m niets te klagen, volgens mij zijn de stoelen allemaal hetzelfde, ben ook gevoelig qua rug heeft met de lengte te maken vrees ik.... ook de binnenruimte is dik voor elkaar zelfs voor de achterpassagiers!

greetz Corné

yves1966

Forumguru
Hoi Chris,

Ik heb een zwakke rug en de ambition uitvoering gekozen met stof bekleding en elektrisch verstelbare stoel met geheugen-functie.
Gisteren de eerste maal mee gereden en je kan echt de zetels perfect afstellen :xyxthumbs:. Ook de lendesteun is aanpasbaar in hoogte en diepte! Foto op mijn album.

Michel

Forumguru
Er bestaat wel degelijk verschil tussen de Ambition stoelen en de stoelen in een Elegance uitvoering. In de laatste zitten zgn. comfortstoelen, die meer zijdelingse steun (moeten) geven. In mijn Ambition Businessline Artic zitten ook deze comfortstoelen en ze zitten voor mij perfect!

Voor zover ik weet zitten inderdaad in de Elegance andere stoelen t.o.v. de Ambition. Ik rijd een Ambition en moet zeggen dat ik de stoelen (niet electrisch verstelbaar) heerlijk vind zitten. Door de lendesteun kan ik een prima afstelling vinden voor de 'tegendruk' onderin de rug. De zijdelingse steun vind ik meer dan prima.

Om er achter te komen of de stoelen voor jou goed zitten is de enige manier; proefrijden in de verschillende modellen. Dat is in ieder geval al geen straf! :)

chris2709

Senior Member
Allen bedankt voor de reacties, ik hoor in ieder geval geen negatieve verhalen over de Ambition/Elegance stoelen. Als ik in de folder kijk, lijken de stoelen van de Ambition en de Comfort/Active (inderdaad) hetzelfde te zijn, maar dan met een ander stofje. Of zit er toch nog een verschil in bv lendensteun/hoogteverstelling o.i.d.?

Heb zelf al in een Ambition gereden en geen reden tot klagen. Maar een korte rit is wel anders dan een lange rit. Heb deze ervaring met bv BMW sportstoelen in de 3-serie. Zitten heerlijk bij de proefzit, bij de lange rit kom je er achter dat de ondersteuning onderin de rug toch wat op een voor mij verkeerde plek zit... Vandaar dat ik wat ervaringen probeer in te winnen...

Michel

Forumguru
Als je zekerder van je zaak wilt zijn als het gaat om zitcomfort en -positie, dan zou ik je willen adviseren om electrische verstelling op de bestuurdersstoel te nemen. Dat heeft als voordeel dat je de zitting kunt kantelen en dat je ook de hoogte van de lendesteun kunt aanpassen

tjokie

Actief lid
Allen bedankt voor de reacties, ik hoor in ieder geval geen negatieve verhalen over de Ambition/Elegance stoelen. Als ik in de folder kijk, lijken de stoelen van de Ambition en de Comfort/Active (inderdaad) hetzelfde te zijn, maar dan met een ander stofje. Of zit er toch nog een verschil in bv lendensteun/hoogteverstelling o.i.d.?

Heb zelf al in een Ambition gereden en geen reden tot klagen. Maar een korte rit is wel anders dan een lange rit. Heb deze ervaring met bv BMW sportstoelen in de 3-serie. Zitten heerlijk bij de proefzit, bij de lange rit kom je er achter dat de ondersteuning onderin de rug toch wat op een voor mij verkeerde plek zit... Vandaar dat ik wat ervaringen probeer in te winnen...

Stoelen van de Ambition en Comfort/Active zijn idd gelijk muv het stofje. De Elegance heeft comfortstoelen, maar hier zijn dan alleen de rugleuningen weer anders, de zitting is weer gelijk.
Ik had een Active met handmatige stoelverstelling en heb nu een Ambition met elektrische stoelverstelling en geheugen. Daar zit wel een groot verschil in qua stelmogelijkheden, de elektrische stoelverstelling is wat mij betreft bijna perfect, de gehele zitting zou nog ietsje lager mogen, maar ik zit graag zo laag mogelijk. De elektrische lendesteun geeft genoeg verstelmogelijkheden, zowel in hoogte als in diepte.

chris2709

Senior Member
Dank voor je reactie Tjokie, ervaringsdeskundig merk ik.
Zojuist even proefgezeten in een stoffen Active stoel en een lederen elektrische stoel. Je merkt inderdaad dat er meer stelmogelijkheden zijn op een elektrische stoel, vooral de lendensteun is ideaal! Door alle instelmogelijkheden echter vergeten te checken of de stoelen allebei even laag kunnen :(. Misschien kun jij daar nog iets over zeggen Tjokie? Zelf zit ik inderdaad ook liefst zo laag mogelijk gezien mijn lengte...

tjokie

Actief lid
Dank voor je reactie Tjokie, ervaringsdeskundig merk ik.
Zojuist even proefgezeten in een stoffen Active stoel en een lederen elektrische stoel. Je merkt inderdaad dat er meer stelmogelijkheden zijn op een elektrische stoel, vooral de lendensteun is ideaal! Door alle instelmogelijkheden echter vergeten te checken of de stoelen allebei even laag kunnen :(. Misschien kun jij daar nog iets over zeggen Tjokie? Zelf zit ik inderdaad ook liefst zo laag mogelijk gezien mijn lengte...

Voor mijn gevoel kan de elektrische stoel niet zo laag als de handmatige stoel. Maar dat went heel snel en is alleen van toepassing wanneer je 1 op 1 overstapt.

CDO

Forumguru
en koop geen auto met een open dak want dat gaat waarschijnlijk niet passen (een beetje afhankelijk van je verhouding bovenlichaam / onderlichaam lengte) maar ik zit met mijn 1.96 meter aardig aan de grens met de stoel in de laagste stand.

Moet er wel bij zeggen dat ik de leuning aardig rechtop heb staan nadat ik in het verleden ook vaak rug klachten had..... en veel met de stoel achterover gedraaid relaxed mijn kilomers maakte.

Canon-Eye

Forumguru
maar ik zit met mijn 1.96 meter aardig aan de grens met de stoel in de laagste stand
Totale lichaamslengte is niet allesbepalend, omdat de verdeling van de lengte tussen benen en bovenlichaam nogal uiteen kan lopen.

Voorbeeld: mijn vrouw en ik schelen bijna 20cm in lengte, maar zij heeft verhoudingsgewijs kortere benen. De stoel van de Fabia moet voor haar wel naar voren, maar de spiegels hoeven niet te worden verzet omdat haar ogen op vrijwel dezelfde hoogte zitten als de mijne...

Moraal van het verhaal: ga (als daar aanleiding toe is) eerst proefzitten. Meten is weten!

Noord26

Forumguru
en koop geen auto met een open dak want dat gaat waarschijnlijk niet passen (een beetje afhankelijk van je verhouding bovenlichaam / onderlichaam lengte) maar ik zit met mijn 1.96 meter aardig aan de grens met de stoel in de laagste stand.

Moet er wel bij zeggen dat ik de leuning aardig rechtop heb staan nadat ik in het verleden ook vaak rug klachten had..... en veel met de stoel achterover gedraaid relaxed mijn kilomers maakte.

Mijn schoobroertje tuft ook wel eens rond in de S2C met pano dak van ons, maar met zijn 2,08 heeft hij nog voldoende ruimte. En dan praten we over electrisch verstelbare zetels. Dus dat lijkt mij geen reden om het niet te nemen?

CDK

Forumguru
ik ben 2.03 en heb in mijn S2 electrisch verstelbare stoelen én een solardak en nog steeds meer dan voldoende hoofdruimte :)

greetz Corné

Bovenaan Onderaan