Stoelen volledig van leer?

kwillems

Donateur
Vandaag heb ik mijn nieuwe Octavia opgehaald. Een Elegance Businessline van januari 2015. Prachtig (vind ik).
De stoelen zijn volledig in leer uitgevoerd (Ivory Beige). Ik wil de stoelen een keer grondig reinigen en onderhouden. Mag ik er vanuit gaan dat ze volledig van echt leer zijn? Of zijn bijvoorbeeld de zittingen en "wangen" in echt leer uitgevoerd en bijvoorbeeld de achterkant in kunstleer?
De stoelen zijn zo "af fabriek" geleverd.

s-line

Forumguru
Zijn af fabriek nooit echt volledig leer. Er zitten ook delen kunstleer bij, sommige zijn zelfs grotendeels kunstleer

kwillems

Donateur
Zijn af fabriek nooit echt volledig leer. Er zitten ook delen kunstleer bij, sommige zijn zelfs grotendeels kunstleer

Dat zou betekenen dat als ik het heeeeel goed wil doen, ik moet uitzoeken wat waar zit en voor het kunstleer een andere schoonmaakstrategie moet volgen?

Michelv.

Forumguru
Ik heb mijn achteraf-leer gewoon altijd geheel behandeld als leer, maakt volgens mij niet zo gek veel uit(maar maak wel altijd en test-spot;))

kwillems

Donateur
Ik heb mijn achteraf-leer gewoon altijd geheel behandeld als leer, maakt volgens mij niet zo gek veel uit(maar maak wel altijd en test-spot;))
Ik lees op dit forum trouwens dat jij Gliptone of Colourlock aanbeveelt. De lokale autoshop hier verkoop Meguire en Autoglym. Heb je daar misschien een advies over?

Michelv.

Forumguru
Nee, alleen met colourlock en Gliptone, je lokale autoshop zal wel geen andere merken verkopen ;)

Anders even op het carclean forum(of andere forums natuurlijk:D) kijken, zijn tegenwoordig veel meer goede leerspullen te krijgen.

kwillems

Donateur
Nee, alleen met colourlock en Gliptone, je lokale autoshop zal wel geen andere merken verkopen ;)

Anders even op het carclean forum(of andere forums natuurlijk:D) kijken, zijn tegenwoordig veel meer goede leerspullen te krijgen.

Ik heb inmiddels een setje van Gliptone besteld. Erg benieuwd naar het uiteindelijke resultaat. Hier en daar glimt het leer en dat zou ik toch weer mat willen hebben.

kwillems

Donateur
Inmiddels een paar kleine stukjes behandeld met de cleaner en de conditioner. Het leer wordt er heerlijk 'mals' van.
Volgende week heb ik tijd om grotere stukken te behandelen.

Wel vraag ik me dringend af of 1 busje van elk voldoende is voor de hele auto.

rudolfi

Forumguru
Vond het de eerste keer ook raar om scheerschuim op de stoel te smeren. Maar t werkt echt

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

kwillems

Donateur
Met 1 busje moet dat makkelijk te halen zijn.

Op Youtube zie ik trouwens dat sommige mensen de cleaner zeiknat opbrengen of zelfs aanlengen met water. Het gaat dan een beetje 'schuimen' zeg maar. De gebruiksaanwijzing heeft het daar niet over. Gevoelsmatig denk ik echter dat dat beter is dan wanneer je de gel/stroop er direct uit de fles op smeert.

gossy

Actief lid
M'n vorige buurman was vroeger slager en leerbewerker en drukte me op het hart nooit iets anders te gebruiken als t volgende op al ons leer:

https://www.hekserij.nl/shop/cosmetica/emulgatoren/wolvet-watervrij/ let niet op de link naam lol.. Ze verkopen goed spul in ieder geval ^^

Hij had behoorlijk wat ervaring.. Er hing een pracht zwartwit foto van hem als nog jonge man in z'n slagers tenu met zn dure messen. Deed al het werk van de koe tot de bekleding en de steaks.. Legde me uit dat de petroleum basis producten voor leer nooit goed waren voor het leer en de verf op de lange duur. Veel van het spul wat op de plank ligt maken leer soepel maar maken ook tegelijk de vezelstructuur in deze stuk. Er zit soms een héél klein beetje lanoline in wel ook..
Ook de verf vind al die chemische aandacht niet leuk. En in een auto heeft alles nog eens een factor méér te verduren natuurlijk..

Dit pure wolvet ( lanoline ) is 100% natuurlijk en effectief, niet schadelijk voor plastics en ook niet voor je huid ( zelfs góed voor de huid ^^) Voorkomt uitdroging van zowel kunstleer als echt leer, en geeft een mooie glans.

kwillems

Donateur
Dit pure wolvet ( lanoline ) is 100% natuurlijk en effectief, niet schadelijk voor plastics en ook niet voor je huid ( zelfs góed voor de huid ^^) Voorkomt uitdroging van zowel kunstleer als echt leer, en geeft een mooie glans.

Maar om het leer te reinigen zul je iets anders moeten gebruiken. Toch?

gossy

Actief lid
Ja Willems als je al wat barsten in de aflak van t leer hebt of slijtplekken daar trekt vuil in. Zemen leren doek pakt veel op of microvezel en water en drogen. Maar de barstjes en plekken blijf je wel zien - t blijft pas echt mooi weer in dat stadium als je het opnieuw in de lak zet t leer ^_^

gossy

Actief lid
Qua normale bekleding ( stof ) schoonmaken heb ik als beste tip huur een Boels tapijtreiniger bij de bouwmarkt, wacht op een zonnig weekend..

Koop goede reinigingsmiddel voor bekleding ervoor en doe eerst een ronde met alleen lauw water en dan een ronde met de zeep door lauw water en evt de volgende dag weer met lauw water..
Zo een tapijtreiniger spuit de stof nat en zuigt t (meeste maar niet alles ) water én vuil er weer uit op.
Ik liet t met de zeep door t water heen wel eerst goed weken, dan weer erover heen en alles eruit zuigen.
Duurde wel een middag in de hete zon voor de auto weer droog was maar hij rook beter als af fabriek!
Weg new car smell of weg old car smell en vlekken =]

Je denkt t valt wel mee mijn auto, totdat je t opgezogen waswater in t doorzichtige reservoir ziet stromen en de schone streep ziet zitten waar je overheen bent gegaan...

gossy

Actief lid
Dat is inderdaad de geprefereerde klem toon die óók de werknemenden zelf bij deze bezigen..

scheerschuim bevat alcohol - en zeep/dispergent. Alcohol is op een aantal kunststoffen prima als solvent te gebruiken, op andere weer niet.
De alcohol lost vervuiling op, de zeep in t schuim voorkomt hechting wanneer t losgekomen is - prima spul ^^

Andere tip - voor inktvlekken etc op kunststoffen: koop Elnette gouden bus haarspray
Opspuiten 10-20sec inweken doekje over en inkt weg!
Heel kleine hoeveelheid aceton in die haarlak - helpt bij dit soort vlekken. Werkt ook prima op andere harde gladde oppervlakken vervuild met inkt/permanente marker kunstwerken.. of bv zoolvegen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan