Stoelgeheugen koppelen (opslaan) aan je sleutel met ab.

Mr_McPhisto

Actief lid
Probleempje bij mijn brein: althans deze wil het niet begrijpen!

Ik ben inmiddels drie Skoda's Superb verder en heb wederom de elektrische stoelen met geheugenfunctie, waarvan de instelling koppelbaar zijn met je autosleutel.

Ik heb met de vorige twee exemplaren uit 2009 en 2011 de ervaring dat je na de stoelinstellingen en bijrijdersbuitenspiegel te hebben opgeslagen in een SET 1,2 of 3 van je stoel, de sleutel uit het contact haalt en vervolgens binnen 10 sec op de 'ontgrendel' knop drukt totdat je signaal krijgt.
Hoppa de instelling waren gekoppeld aan mijn sleutel. Vervolgens ging mijn vrouw, welke andere instellingen heeft staan in SET 2 van de stoel rijden en als ik dan weer ging en opende dan zag je de stoel weer in mijn stand komen.

Nu werkt dit klaarblijkelijk anders.. er staat in de beschrijving bij de auto dat de 'actuele' stoel instellingen worden opgeslagen in het geheugen na vergrendeling. Wat heeft dan in vredesnaam de koppeling aan je sleutel voor zin? Ik werkte altijd met één sleutel en de andere reserve gebruiken we niet, daar we twee auto's hebben.

Kan iemand me uitleggen of het nog steeds zo kan als ik gewend was, of dat ik de functie van het opslaan aan de sleutel gewoon totaal niet begrijp. Instelling-technisch... heb ik alle volgordes al geprobeerd, maar ik krijg het niet voor elkaar. Heb de manier van het instructieboekje geprobeerd, zoals nu en ook de 'oude' manier, maar geen gewenst resultaat.

Sorry voor de vele tekst, maar ik hoop dat iemand de logica en manier door kan geven aan me.

Mr_McPhisto

Actief lid
Bedankt voor je reactie andrehj, maar ik vermoed dat hier inderdaad geen oplossing staat.
Heb het daar beschrevene ook al meegemaakt. Ik zal de dealer eens vragen of zijn het me kunnen uitleggen, of dat ze skoda vragen wat de zin of juist onzin is van deze nieuwe methode.

iceqbe

Nieuw lid
Ik probeer sleutel 1 aan positie 1 te koppelen. Nadat ik de sleutel uit het contact heb gehaald en ik op ontgrendel duw gaan de ramen allemaal tegelijk open maar er wordt niets gekoppeld.

Nog iemand die dit heeft voorgehad?

TooTall

Forumguru
Je moet eerst op SET drukken, dan op 1 / 2 / 3, dan slaat hij de stoelstand op in die knop (krijg je een BONG geluid te horen). Vervolgens op ontgrendelen duwen tot je opnieuw die BONG hoort, dan slaat hij positie 1 op in de sleutel bijvoorbeeld.

Vervolgens de zetel instellen op positie 2, en hetzelfde doen met de 2de afstandsbediening, en dan heb je positie 2 aan de 2de afstandsbediening gehangen.

Als je iets aan het doen bent aan de memory posities, en je krijgt geen BONG te horen, heeft hij niets opgeslaan...je doet dus iets verkeerd!

Mijn post op BRISKODA hierover;

You have to set the mirrorsetting in the memory.

Set your seats, push set, push 1, hear the bong and it's in the memory.

Then put your car in reverse, tilt the side mirror the way you want it to be, push set, push 1, hear the bong and it's in the memory.

Beware though if you have "move both mirrors at once" active in the maxidot, moving 1 mirror will affect the other. So de-select that feature to set the reversing mirror.

Can be set for the 3 memory settings individually, and matched to the keyfob. If you don't hear the bong, it's not saved! Works perfect on mine!

iceqbe

Nieuw lid
Het is me gelukt om de 2 sleutels aan geheugen 1 en 2 te koppelen. Echter bij het openen van de wagen zet de stoel zich niet in de gevraagde (geheugen) positie.

Maandag maar eens langs de garage rijden...

Mr_McPhisto

Actief lid
Het schijnt inderdaad verandert te zijn. Jammer!
Zoals ik nu lees, begrijp en gehoord heb van de dealer, slaat de sleutel de laatste instelling op, waarmee je de auto afsluit.
Nou gebruikten wij maar 1 sleutel en de andere lag ergens in huis als reserve. Dat gaat schijnbaar niet meer werken dus.... Echt heel jammerlijke aanpassing dit.
Echter bij een check bij Ertromp gaf vcds meteen aan dat er een SEAT-FAILURE was DUE TO UNDERVOLTAGE.
Nou dat klopt. Ik zit werkelijk in de meest vreemde kamasutra posities die je je maar kunt indenken.
Ik kan opslaan (of afslaan....) wat ik wil aan SET 1, 2, of 3 van de stoelen en idem aan sleutel of bijrijdersbuitenspiegel bij achteruitrijden....het systeem heeft iedere keer een eigen instelling.
Dus ik krijg er een ander regelapparaat in en moeten in ieder geval mijn stoelinstellingen aan 1, 2, of 3 en de spiegelkanteling bij achteruitrijden opgelost zijn.
Vermoedelijk moet ik zien te dealen met de nieuwe opvatting van Skoda van geheugen koppelen aan de sleutel...
Je slaat de laatste instelling dus op. Ik vraag nu aan mijn (kleinere) vrouw of ze bij uitstappen op 1 wil drukken van de stoel en dan kan ik normaal instappen en niet als een geperst stuk hout me tussen stoel en stuur wringen...

TooTall

Forumguru
Laatste instelling waarmee de auto afsluit? Dat is niet de juiste werking...Het is toch echt de bedoeling dat je elke sleutel kunt koppelen aan een stoelinstelling (zeg maar sleutel 1 aan stoelinstelling 1, dus zowel positie van de stoel als de spiegelinstellingen). Ga je ontgrendelen met sleutel 1 dan zet de stoel en de spiegel zich juist. Ga je dan manueel prutsen aan de stoel, en na het verlaten + sluiten van de wagen opnieuw openen met sleutel 1, dan zet hij zich terug correct.

Waar heb jij dat gelezen, dat het zou zijn dat de laatste instelling opgeslaan gaat worden bij het afsluiten?

Ik denk dat je eerder electrische gremlins hebt (blijkt ook uit de VCDS-fout). Dit komt wel vaker voor, heb reeds gelezen van mensen die hun auto opendoen en de zetel gaat ineens volledig naar achteren en plat, of volledig naar voor en rechtop, etc. Lag aan een kapot regelapparaat inderdaad...

Cordoba

Forumguru
Ik begrijp je probleem @Mr_McPhisto maar anderen vinden dit juist prettig omdat de één de ene sleutel gebruikt, en de ander de ander. Alleen als je samen op pad gaat met de auto, en maar één sleutel bij je hebt, en op de terugweg rijdt de ander, dan is het lastig. Kun je het niet zo doen dat je vrouw de ene sleutel pakt, en jij de andere? (en dan de ongebruikte sleutel als reserve thuis laten, zoals je nu ook blijkbaar doet met de reserve)

Mr_McPhisto

Actief lid
Dank TooTall en Cordoba.
@ TooTall: het is verandert sinds...kort in ieder geval. Ik had het ook in mijn vorige wagens, zoals jij het beschrijft, maar dat is dus niet meer zo. Staat nu ook echt anders in de beschrijving van de auto. De instelling hoe ik ze ook opsla stoel komt niet terug, maar.....ik hoop desondanks dat je toch nog gelijk krijgt!
@ Cordoba: alles kan met de sleutels inderdaad, maar we hebben twee auto's en mijn vrouw rijdt weinig in de mijne. Dus is denk ik lastiger met de tweede, dan zonder de tweede (reserve) sleutel.

Ik wacht eerst wel het nieuwe stoelregelapparaat af. Misschien wel een oude uit de vorige methodes.... naah, ga ik niet van uit.

mooiste skoda

Nieuw lid
Hallo mr ,

heb zelf nu nummer 3 Skoda suberb. Niet het facelift model maar daarvoor. Wel fully loaded met oa 2 stoelen elektrisch met geheugen berijdersstoel. Het memorysysteem is inderdaad veranderd tot mijn spijt. Als ik positie 1 een na veel op de knopjes drukken volledig juist heb ingesteld voor mijn 1,87 100 kg ben ik soms erg teleurgesteld. Dat als mijn vrouw 50 kg gereden heeft en op een of andere manier slaat hij laatste stoelpositie op bij verlaten auto en uitzetten. 5 x naar garage geweest geweest en ze hebben zo volgens hun alles nagekeken. Het enige wat werkt is als je vrouw jou reserve sleutel in programeert en gebruikt om te openen en te sluiten. Als we dus samen op pad gaan neemt ze altijd reserve sleutel mee. Dit voorkomt dat als ik auto met mijn sleutel open dat ik niet in kan stappen omdat stoel naar voren zit. Ja het is erg raar dat deze 3de Suberb dit euvel heeft. Als je oplossing weet hoor ik het graag maar het is mij nog niet gelukt.

groeg Jaap

Bakkertje

Forumguru
Zeker bij de superb pre facelift moet het gewoon werken. Bij mij is 1 sleutel aan positie 1 gekoppeld en de tweede aan positie 2. In het begin heb ik er echter een hoop problemen mee gehad en er is inmiddels een update voor de aansturingsmodule van de Superb elektrische stoelverstelling.
Bij mij werkt ie na de update feilloos en wordt het ook echt zo gebruikt (dus 1 sleutel voor mij en 1 voor mijn vrouw).

Mr_McPhisto

Actief lid
Hallo Mooiste Skoda en Bakkertje,

Ik heb het nieuwe regelapparaat er in en dat werkt in ieder geval nu goed. De sleutel slaat inderdaad laatste instelling op. Mijn vrouw, als zij heeft gereden, drukt nog ff op stand 1 (mijn stoelinstelling) en stapt vervolgens uit en sluit af. We gaan die tweede sleutel toch vergeten... Maar als de motor is afgezet en alleen nog op contact staat, hoeft ze maar één korte druk op knop 1 te doen en niet zoals tijdens rijden het blijven indrukken.
Of nu de stoelinstelling per nieuw model is verandert of daarvoor zou ik niet weten bakkertje. Er zijn wel meer aanpassingen tijdens eenzelfde model natuurlijk. Maar ik laat het kwa zoektocht hierbij en kan me er wel mee redden. Maar echt slim blijf ik niet vinden; deze nieuwe opvatting, over instellingen opslaan in geheugen sleutel, van skoda. Jullie veel succes!

JeSko

Forumguru
Je moet eerst op SET drukken, dan op 1 / 2 / 3, dan slaat hij de stoelstand op in die knop (krijg je een BONG geluid te horen). Vervolgens op ontgrendelen duwen tot je opnieuw die BONG hoort, dan slaat hij positie 1 op in de sleutel bijvoorbeeld.

Op ontgrendelen duwen terwijl de sleutel dus in het contact zit? Of moet het contact niet op staan om de stoelen in te stellen?

JeSko

Forumguru
@TooTall

Oei geen idee waarom mijn vraag aan u ook als citaat staat, maar de vraag was dus: Op ontgrendelen duwen terwijl de sleutel dus in het contact zit? Of moet het contact niet op staan om de stoelen in te stellen?

TooTall

Forumguru
Contact aan, alles afstellen, set kort indrukken dan 1 2 of 3 inhouden tot bong om het op te slaan. Daarna contact af sleutel uit en binnen de 10 seconden op ontgrendelen duwen.

Zo herinner ik het me allesinds...ondertussen een S3 met personalisering.

Bovenaan Onderaan