Stoelverhoger en hoofdsteun achterbank

Ik heb sinds 1 maart jl, mijn eerste Skoda Octavia Combi (nieuw, lease) na jaren Citroën te hebben gereden (tweedehands, oud). Ik kan op dit moment alleen nog maar zeggen: helemaal happy. Het is een zwarte 1.6 TDI Arctic, met als extra's zonnedak, elektrische ramen achter en een afneembare trekhaak. Veel meer was er ook niet aan te kruizen, want hij is lekker compleet.

Vandaag met mijn dochter van 6 gereden. Zij heeft een stoelverhoger. Zij geeft aan dat de hoofdsteun niet fijn is en ik kan me dat goed voorstellen. De hoofdsteun steekt uit ten opzichte van de rugleuning en je zit dus altijd met je hoofd tegen de hoofdsteun (is ie natuurlijk ook voor bedoeld), maar omdat ze kleiner is, moet ze dus met het hoofd naar voren buigen, of niet met de rug tegen de rugleuning zitten. Beide niet zo fijn, lijkt me.

Hoe doen anderen dit? Volgens mij is de hoofdsteun niet te kantelen of zo.

Arreslee

Senior Member
Best Schuurtje,

Wij hebben een O2 combi uit 2005, misschien dat het bij uw uitvoering anders is.
Maar wij hebben de hoofdsteunen op de achterbank omgedraaid. Dat wil zeggen voorzijde is nu achterzijde.
Probeer eens of dat het gewenste effect bied.

succes verder,
groeten,
Edwin

Rallye

Forumguru
Je zou de hoofdsteunen inderdaad iets hoger kunnen zetten, maar dat zal je waarschijnlijk al gedaan hebben. Omdraaien of verwijderen is ook een optie, maar dan heeft je dochter er bij een ongeval ook niets meer aan.

Ik loop overigens tegen hetzelfde punt aan bij het plaatsen van de kinderstoelen: ook dan zitten de hoofdsteunen in de weg. Omdat mijn kinderen allebei nog in een stoel zitten heb ik de hoofdsteunen verwijderd. Als er volwassenen achterin moeten haal ik de stoeltjes weg en plaats de hoofdsteunen terug.

Kortom: geen handig ontwerp dus.

Canon-Eye

Forumguru
Omdraaien of verwijderen is ook een optie, maar dan heeft je dochter er bij een ongeval ook niets meer aan.
Op de huidige leeftijd van een jaar of 6 tot 8 zal dat vermoedelijk nog niet spelen, omdat haar hoofd nog niet boven de rugleuning uitkomt (al zal dat ervan afhangen hoe groot of klein ze is "voor haar leeftijd").
Tegen de tijd dat ze groot genoeg is om de hoofdsteun nodig te hebben, hoeft ze mogelijk al niet meer op de zitverhoger vanwege lichaamslengte en/of leeftijd?

Ridley

Forumguru
Ik herken dat ook van mijn dochter (7) in de Fabia. Mooi bedacht dat die hoofdsteunen over de bank vallen, maar als je 1.000km achterin zit als 7-jarige wordt je daar niet gelukkig van. In mijn vorige Fabia's waren 'gewone' hoofdsteunen geplaatst en viel alleen de middelste over de achterbank. Voorlopig heb ik in ieder geval nog geen oplossing gevonden :(

CharlesTucker

Forumguru
Mijn dochter (ook 7) zit nog in een stoeltje (ze is 1.28 hoog inmiddels), en de hoofdsteun ligt in de schuur. Die tip van hoofdsteunen omdraaien is een misschien een goeie, die ga ik zeker onthouden. En misschien blijft ze wel gewoon in dat kinderstoeltje zitten tot ze ook geen verhoger meer nodig heeft. Mijn oudste dochter wilde zelfs in de vakanties nog vrij lang het stoeltje weer terug, omdat je daar beter in slaapt.

Rallye

Forumguru
Op de huidige leeftijd van een jaar of 6 tot 8 zal dat vermoedelijk nog niet spelen, omdat haar hoofd nog niet boven de rugleuning uitkomt

Dan zou ze er ook geen last van hebben. Door de zitverhoger komt ze echter wel in het bereik van de hoodsteun, zodat ze er ook "profijt" van zou hebben. Laten we hopen dat dat nooit nodig zal zijn, maar toch....

Mijn dochter blijft zolang het nog past in de stoel, mede gezien de betere zijdelingse bescherming.

Bakkertje

Forumguru
Zoals Arreslee in de 3e reactie al schrijft, gewoon de hoofdsteun er even helemaal uit halen en omdraaien, zo hebben wij het ook opgelost, werkt prima.

Iedereen, bedankt voor de vele reacties. De hoofdsteun omdraaien lukt niet. Althans niet zonder hem er ver uit te laten steken. Als de hoofdsteun er verder in moet (zodat de achterkant gebruikt kan worden als hoofdsteun), moet de afdekhoes er uit, omdat de voorkant anders hier tegenaan komt. Ik denk dat ik dus op zoek ga naar een andere hoofdsteun of inderdaad maar een autostoeltje erbij haal.

Marc

Canon-Eye

Forumguru
Als ik me goed herinner, had mijn Fabia1 uit begin 2002 van die hoofdsteunen bovenop de rugleuning, dus niet eromheen gevouwen. Als die dezelfde "steek" hebben, zou dat een oplossing kunnen zijn?

Bakkertje

Forumguru
Als de stoel een rugleuning heeft kun je deze het beste blijven gebruiken zolang je dochter erin past. Als je dan de hoofdsteun omdraait heb je er ook geen last van.
Voor je dochter is dit ten eerste comfortabeler en bovenal ook veiliger dan "los" op de achterbank.
Enkel een verhoger is weliswaar verplicht, maar de hele stoel is echt veiliger en kun je het beste zo lang mogelijk gebruiken.

Afgelopen weekend maar even gekeken naar autostoeltjes. Waren in de aanbieding voor vier tientjes bij de baby-speciaalzaak en in het zwart (ik wel dan wel direct twee nieuwen die ook bij de auto en het interieur passen). Werden qua stevigheid niet echt aangeraden en de kids zaten er niet echt prettig in. Toen ik vervolgens liet ontvallen dat de auto iso-fix had, was het duidelijk dat die het moesten worden. Met twee keer vier tientjes gingen we dit helaas niet meer redden (werd vierenhalf keer zo veel). Maar ja, de economie moet toch weer floreren.

Rallye

Forumguru
Ik heb de Cybex 50020014 - Solution X-fix Design Raven - black, een paar jaar geleden het best getest in de Auto Motor und Sport. Toen € 126 via Amazon. Bevalt uitstekend - maar de hoofdsteun moet eruit.

Ik heb de Cybex inderdaad ook gezien en de kinderen hebben hem getest. Ze vonden de Kidsfix van Römer echter fijner en die is het geworden.

Bovenaan Onderaan