Stoelverwarming achteraf laten inbouwen

Goedemorgen,

Ik heb een Octavia 1.5 TSI GRT AMB BNS met DSG en panorama dak. Specifiek voor deze auto gekozen vanwege het dak en de automaat. Het viel me tijdens het zoeken op dat bijzonder weinig uitvoeringen beschikken over stoelverwarming (eis van mijn vrouw). Onder het motto het is makkelijker achteraf stoelverwarming in te bouwen dan een panorama dak of een automaat, toch voor deze versie gekozen.

Voordat ik aan dit avontuur begin vraag ik mij of er een specifieke reden is dat het er niet standaard in zit. Is het om nog meer opties te verkopen? Is het technisch niet mogelijk? Of ligt het aan de stoel?

Ik zou de bediening van de stoelverwarming graag op het dashboard hebben, maar kom er al zoekende achter dat dat er waarschijnlijk niet in zit.

Ik ben niet zo handig, dus wil het graag laten doen. Iemand goede ervaringen? Wat kostte het ongeveer?

Alvast dank voor jullie reacties!
 

Bijlagen

  • 1000012443.jpg
    1000012443.jpg
    550,5 KB · Weergaven: 9

Smeeuwis

Donateur
Ik heb in mijn eerste Octavia 3 een universele stoelverwarming laten inbouwen. Dat was ook een op de Ambition gebaseerde uitvoering en voor mijn rug was het wel heul erg prettig... Dat kostte toen ongeveer 500,- euro en is door een plaatselijke garage heel netjes geregeld. Je hebt ook goedkope kussens met een plug die in de sigaretten of 12v plug kan maar als je die vergeet is je accu leeg...
Ik denk dat veel garages dit prima zouden moeten kunnen doen. Denk gewoon even een paar adressen afbellen en informeren. Je krijgt dan wel twee niet-originele schakelaars maar met wat overleg kan je vast wel afstemmen waar ze die plaatsen.

De wat duurdere uitvoeringen hadden eigenlijk altijd wel stoelverwarming. Zoals de Elegance en Elegance Business die later Style en Style Business werden genoemd. Ook waren er regelmatig actiepakketten en als optie was stoelverwarming ook niet heel erg duur. Mijn beeld (maar dat kan verkeerd zijn) is dat er juist veel zijn die het wel hebben, al dan niet als standaard.
 

Canon-Eye

Forumguru
Mijn Fabia2C Greenline van 2011 was niet leverbaar met affabriek stoelverwarming, dus heb ik die voor aflevering door de dealer laten inbouwen. Precieze kosten weet ik niet meer, maar ik meen iets van rond de 350/400 Euro. Destijds een aardig bedrag, maar komendeuit een O2c met stoelverwarming vonden we het wel de moeite waard.
Bediening op het dashboard lukte toen ook al niet, dus er zat een 3-standen wipschakelaartje in de kunststof onderrand van elke stoel afzonderlijk. Nadelen: (1) geen controlelampjes om je te waarschuwen als er eentje onbedoeld aan staat en (2) die schakelaars zaten net ietsje te ver naar voren op een plek waardoor je ze bij in- of uitstappen wel per ongeluk kon raken.
Overleg dus vooraf even waar ze die schakelaars plaatsen: liefst zoveel mogelijk aan de zijkant van de stoelen.
 

Smeeuwis

Donateur
Er zijn overigens ook autobekleders genoeg, bedrijven die leder interieurs inbouwen etc. Die kunnen dit allemaal ook en misschien nog wel beter. Even googelen op wat er in je omgeving zit op dat gebied. In Amsterdam heb je bijvoorbeeld Alba zitten, prima bedrijf.
 

Okki

Donateur
Het enige jammere aan het feit dat ik nu geen stoelverwarming heb zijn die 2 loze afdekplaatjes. In mijn vorige auto denk ik 2 of 3 keer gebruikt. Maar ik zit dan ook altijd op hete kolen denk ik....
 

Highway

Forumguru
Bij mijn Superb 2 (uit 2010) gedaan. Andere stoelen op de kop weten te tikken waar verwarming in zit.

In mijn geval moest ik de module die de verwarming aanstuurt plaatsen, alle bedrading leggen en aansluiten, kabel naar de ECU getrokken, ander paneel in het dashbord geplaatst en met VCDS h.e.e.a. moeten aanpassen.

Oftewel - bij de S2 kan het, maar het is wel veel werk en ook uitpuzzel werk welke kabels (en diktes) je moet leggen en waar je deze mee moet verbinden.
 

EdK

Forumguru
Hopeloze dingen zijn dat !
Heb er eens één aangeschaft voor in bedrijfswagen en schuift en vouwt alle kanten op en heeft 1 winter me strakke kont verwarmd en daarna hield hij ermee op.
Maar je kunt beter eens zoeken op conrad die heeft platen die onder de bestaande bekleding aangebracht moet worden.
En als je een goede stoffeerder bij je in buurt zoekt dan kunnen die het zeker netjes inbouwen.
Zorg wel dat je er één vind die traploos of in 3 standen instelbaar is !!
 

wwter

Lid
ik heb net het idee dat er net heel veel o3s zijn met stoelverwarming. Bij Skoda kon je in tegenstelling tot de meeste andere volumemerken de stoelverwarming los bestellen voor een schappelijk bedrag (300 euro volgens mij). Bij toyota/kia/etc. zit dat in een duurdere uitvoering en was je zo duizenden euros kwijt voor een warme bips.

Stuurwielverwarming, die kom je dan weer een stuk minder tegen, terwijl dat nou net super fijn is in de winter. Mijn vrouw is een echte kouwkleum, dus onze eerste o3 had dan ook stoel/stuurwiel verwarming en een standkachel met afstandsbediening.......

Was geleverd met het verkeerde stuurwiel, dealer heeft juiste toen ingebouwd, dus ook dat is te doen. geen idee wat m dat gekost heeft.
 
Bovenaan Onderaan