Stoelverwarming duurt lang

cali05

Forumguru
Wanneer ik s ochtends de stoelverwarming aan zet in m'n Fabia GL duurt het soms 10 min. Voordat d stoel warm wordt. Iemand enig wat de oorzaak daarvan is? Heb ik een tijdje gereden en staat de auto bv een halve dag dan wordt de stoel snel warm.
 

EdK

Forumguru
Tsja snachts is het kouder dan overdag en eerst moet het stoelmateriaal opgewarmd worden voor die warmte doorstraalt naar je koude billetjes
 

Canon-Eye

Forumguru
Het maakt ook verschil hoe dik je gekleed bent - met bv. een wat dikkere broek aan (en een lang skijack, waar je gedeeltelijk op zit)duurt het langer voordat de warmte je zitvlak bereikt. En dat jack houdt de warmte van de rugleuning ook prima tegen...
 

reeseend

Forumguru
Standje 2 en dan 3 minuten verder voel je de warmte al goed opkomen. Dit is in een O2 met alcantara Lederen stoelen. Vooral met dit weer is het super lekker aan je benen en rug.
 

Noord26

Forumguru
Of onze auto nu 2 dagen in de vorst heeft gestaan of een nacht in een verwarmde garage maakt geen verschil in snelheid van opwarmen van de gehele stoel als de stoelverwarming ingeschakeld wordt. Na 2-3 min aangenaam warm op de laagste van 3 standen. Op de hoogste stand binnen een minuut warm..
 

cali05

Forumguru
Vanochtend minder stroomverbruikers aan en toen werd de stoel na 3 a 4 minuten warm. Zal toch met de kleine accu van een Fabia GL te maken hebben.
 

Chatslet

Forumguru
Die accu in de Greenline is alles behalve klein. Ga er maar van uit dat die accu niet helemaal lekker is. Misschien even laten door meten.
 
Als de motor draait dan heeft de accu er bar weinig mee te maken. De dynamo gaat gewoon op tijd bijladen en het systeem van stroom voorzien. Maar als je alleen heel laag in toeren blijft (onder de 1500) dan heeft de dynamo wel merkbaar minder vermogen beschikbaar.
 

Chatslet

Forumguru
Ik denk dat daar juist het probleem zit. De dynamo heeft maar zo veel vermogen en als je accu al slecht is blijft er weinig vermogen over. Ik weet natuurlijk niet hoe oud die accu is en of er veel korte stukjes met de auto gereden worden maar het is het in ieder geval waard om eens even goed naar de accu te kijken.
 

Wild Chocolate

Senior Member
Eens met Chatslet. Als de accu slecht is (en dus leegloopt tijdens stilstand), kan het goed zijn dat die net na het starten heel veel stroom trekt om bij te laden. Ik zou hem inderdaad eens laten doormeten. Daarnaast is het wellicht ook slim om ook de laadspanning te laten meten (maar dat heeft alleen zin als de accu goed is).
 
Als de accu slecht is is de interne weerstand ook groter. Het opladen zal dan ook met een lager amperage gebeuren. En de spanning zal juist sneller hoog zijn. Want de accu is sneller "vol". Echter het voltage blijft laag(stoel doet er lang over) dus is de accu aan het laden. Of de dynamo levert om wat voor reden dan ook niet genoeg stroom.

Een accu loopt altijd leeg tijdens stil stand. Echter wanneer je daar last van begint te krijgen na een dag of 2 dan moet je echt denken aan een andere accu. Tenzij er nog andere gebruikers bij staan.

Feit is dat een accu minder capaciteit heeft als deze koud is. Na het starten op een koude dag zal er dus een lagere spanning in de accu zijn dan bij warm weer. Hierdoor zal de dynamo meer amperage kwijt zijn om de koude accu weer te laden. En als je dan ook nog eens veel stroom verbruik hebt voor jezelf dan kan het voltage inzakken zeker bij laag dynamo toerental. Waardoor ook je stoel langer nodig heeft om op te warmen. Met een volt indicator weet je precies hoelaat het is.
 

andrehj

Forumguru
Toch moet er iets aan de hand zijn met de Faab van de OP (of een Fabia heeft een veel kleinere dynamo dan een S2, zou kunnen natuurlijk).
In mijn S2 kan ik ook bij het vriesweer van de laatste tijd starten en voorruitverwarming aanschakelen (neemt veel meer stroom dan achterruitverwarming) en daarna ook direct de stoelverwarming op stand 3, waaraan ik dan nog voor ik de straat uit ben mijn achterste verbrandt...
 

Chatslet

Forumguru
@Quest85: Als de interne weestand van de accu hoger is, is er ook meer stroom nodig om hem op te laden, de weerstand moet namelijk overwonnen worden en de stroom die daar voor nodig is wordt omgezet in warmte en wordt dus niet opgeslagen. De accu wordt dan dus een vrij grote verbruiker en samen met achterruitverwarming, spiegelverwarming en stoelverwarming heb je alles bij elkaar dus een flink verbruik en, hoe hoger het verbruik, hoe lager het voltage.
 
@ Chatslet: Als de weerstand hoger is dan is er meer voltage nodig om die weerstand te overwinnen. Dat hoger voltage wordt overal aangeboden en dus ook aan de stoel die dan normaal zou moeten opwarmen.

Maar de laadstatus in de greenline kijkt naar het voltage en limiteerd dit tot maximaal 14.8 volt. Als de accu "vol" zit dan schakelt hij terug naar een normale laad spanning. Of zelfs uit. Maar dat is zo vroeg na het starten en met zo veel gebruikers niet aan de hand.
 

De Stip

Forumguru
Ik heb af fabriek stoelverwarming in een lederen interieur, welke achteraf via de dealer is ingebouwd. Ook bij mij gaat het opwarmen langzamer dan in eerdere auto's die ik heb gereden. Maar goed, het zal per type verschillen en daar heb ik dan vrede mee. Wel vind ik het jammer, dat de stoelverwarming zich niet automatisch uitschakelt. Aan is aan en hij gaat ook niet op een lager tempo, indien er een bepaalde temperatuur bereikt word.
 

cali05

Forumguru
Bij mij is de stoelverwarming en het leer door Pon erin gezet. De laatste paar dagen gaat het opwarmen weer beter. Als de auto eerst even laat draaien en een paar honderd meter rijd en dan de verwarming aanzet dan gaat het relatief snel. Doe ik de verwarming direct na het starten aan dan duurt t lang.
 

RayDelft

Forumguru
Ik heb er vanwege dit topic op gelet en een onderzoekje gedaan.

Uitgangspositie ca -5 graden C.
Starten, kachel staat standaard op 21 graden, lichten aan, en wegrijden.
S2 combi 2012.

Als ik de stoelverwarming aan 1 zijde op stand 3 zet (lederen bekleding)

- Na 4 minuten pas iets voelbaar.
- Na 6-8 minuten aangenaam
- Na 10 minuten te warm, dus uit.

Met een dikke jas aan voel je pas na een minuut of 8 dat ook de rugleuning warm wordt.
 
Bovenaan Onderaan