stoelverwarming

voxan

Nieuw lid
Hallo Leden,

Heeft iemand ervaring met de stoelverwarming van een Octavia.
Ik heb het electrisch even bekenen en je hoort wel het relais schakelen alleen wordt de stoel niet warm.
Ik heb het relais omgedraaid maar dat mocht niks helpen.
En voordat ik de stoel volledig moet openmaken zou ik graag willen weten of de oorzaak daar in kan zitten.

Graag jullie reactie.

Groet een toffe Skoda rijder.

Ik herken het probleem.. rechts werkt bij mij goed maar links (de mijne dus) geeft alleen een relais geluid /forum/images/graemlins/frown.gif

voxan

Nieuw lid
Jep dat is het zelfde symptoom.

Als ik de pinbezetting weet van de groene stekker onder de stoel kan ik eventueel de weerstand meten.

Volgens mij wordt het relais geschakeld via de massa over de thermostaatvoeler in de stoel.
Echter blijven er nog (uit mijn hoofd) vier contacten over.
Heeft iemand anders dit deel van het electrisch schema?
Kan ik eerst even meten?

Het wordt namelijk echt toch wel eens winter van het jaar en dan is een stoelverwarming toch wel lekker.
Groet

De Toffe Skoda rijder.

voxan

Nieuw lid
Jammer dat je daar geen ervaring mee hebt.

Volgens mij is het gewoon een weerstandsdraad of zo iets. Maar welke contacten (het meten dus) is wel even belangrijk om te weten.

Alvast bedankt voor de support.

Skoda rijder?

A

andreg

Bij mij werkt het prima en eerst dacht ik wat moet ik met die ouwe lullen verwarming maar ik kan niet meer zonder. Heerlijk. Dus snel maken zou ik zeggen. Misschien een zekering ergens of hitte zekering in serie met het circuit.

/forum/images/graemlins/471.gif /forum/images/graemlins/471.gif /forum/images/graemlins/471.gif

voxan

Nieuw lid
Een zekering kan het niet zijn, denk ik want dan zou volgens mij ook de bijrijdersplek (links dus) het ook niet doen. En ik heb deze na-gekeken.

Zonder al te veel als vakl$% over te komen ik denk dat het de weerstandsdraad is in de stoel welke is gebroken.
En dan ben ik volgens mij verder van huis. Het is bijvoorbeeld nogal een @#$%&*&^%$ klus om de stoel alleen al te monteren.
En zoals al vermeld in vorig bericht het te lekker om te missen.

Is er nou geen techneut in ons midden die me niet direct naar de dealer stuurt?

Groet

Oct. 2001 81kw met alleen een linker stoelverwarming

Victor_Fabia

Nieuw lid
Ik heb in mijn Fabia ook een stukkende (linker)stoelverwarming gehad. Bleek het matje onder de zitting doorgebrand te zijn. De zitting zit vast met metalen ringetjes (kortsluiting?)(onder die plooi in de zitting) en aan de onderkant van de stoel. De garage heeft de stoel uit de auto gehaald om er bij te kunnen. Nieuw verwarmings-matje erin geworsteld en de zitting met TY-RAPS weer vastgezet. Nu al drie-en-een-half jaar geen problemen meer.

Succes! Victor

voxan

Nieuw lid
Bedankt voor de tip.
Zoiets had ik ook al gezien toen ik de achterkand van de zitting had losgemaakt.
Zal maar eens gaan vragen wat het gaat kosten voor het onderdeel.
Bedankt voor de tip.

Octavia 81kw combi. Met winterbanden (voor 't eerst)

voxan

Nieuw lid
Dat kan natuurijk ook maar ben niet zo dealerig.

Heb zelf nml c.a. in soortgelijk vak gezeten en doe nog steeds vergelijkbaar werk.

Gekk vraag maar is het niet gebruikelijk om dit soort vragen te stellen op dit forum?

Naar de dealer kan altijd nog denk ik dan maar.

Groet,

Oct. 81kw. zwart met. nog steeds met 1 stoelverwarming

rickske

Actief lid
Tja als je geen geld wil uitgeven zal je het zelf proberen op te lossen,maar als het dan nog niet lukt kan je toch best eens naar de dealer gaan.

guitar_billy

Senior Member
Voxan, ik heb geen stoelverwarming, maar raadt je de volgende strategy aan :

twee hoofdredenen voor niet functioneren zijn kortsluiting of geen verbinding/doorgebrande mat.

kortsluiting =>
in het boekje staat een 7.5A (nr5) en een 15A (nr44) zekering voor de stoelverwarming. controleer of deze in orde zijn. zo ja, dan is er geen kortsluiting.

doorgebrande mat =>
probeer de stoelmat door te meten (via die groene stekker onder stoel). het amperage van 7.5A en 15A geeft aan dat de verwarming ongeveer 1ohm totale weerstand heeft in bedrijf. dit is dan 2ohm per stoel.
veelal hebben verwarmingsmatten een Positieve Temperatuur Coefficient, ze hebben dan een lagere weerstand als ze koud zijn. meet met een ohm-meter en zoek welke twee pinnen bijna nul ohm aangeven. dat moet dan je mat zijn.

geen verbinding =>
heb je een laagohmige mat, dan kan nog ergens anders in het circuit de verbinding slecht zijn. dit is iets lastiger ivm kabels, relais etc. ik zou voor deze stap de akku loskoppelen, of in plaats van weerstanden spanningen gaan meten... verbind 1 pin van de meter met een goed aardpunt (akku minpool?) en controleer met de andere pin alle punten in het circuit. schakel de verwarming in, en meet of er 12V op de groene connector aankomt. (zo ja, dan is de mat stuk). zo nee, meet of er 12V op het relais staat. zo nee, meet of er 12V bij de zekering aankomt etc etc. tot je bij de akku aankomt.

succes, en hou ons op de hoogte. ALEX

voxan

Nieuw lid
Super en bedankt,

Je hebt gelijk dat ik eerst maar eens vanaf het begin ga beginnen (bij de voeding dus)!

Bedankt voor de weerstands uitleg dit geeft de burger moet en ga dit weekend maar eens meten.

Ik had al begrepen dat het de groene stekker moet zijn en ontvang ook 12 volt op een van de punten.
Volgens mij is deze voeding dat alleen de stroom toevoer van de thermostaat. En heb dus nog 5 polen over.

Ik begrijp dat het meten van weerstand NIET MOGELIJK is met spanning op de stoel dus zal eerst de stekken losnemen voordat ik de weerstand ga meten.

Alvast bedankt en hou jullie op de hoogte.
Mischien zit ik er van de winter toch nog warmpjes bij want een ding is zeker. Ze zijn zo zuining dat file-rijden in de winter niet echt comfortabel de eerte 15 minuten.

Groet,

Oct 81kw combi 170... km zwart.

voxan

Nieuw lid
Bedankt.

Heb de stoel even gedemonteerd en na wat metingen besloten toch even de zitting los te halen.

En ja hoor door gebrand.

Geen nood even draadje verbonden en alles doet het weer.
Laat de winter maar komen.

Groet,

Oct 2001 110pk

voxan

Nieuw lid
HH. Bedankt voor dit Forum.

Heb even de storel gedmonteerd en de zitting los gemaakt.

wel een #$%%$##%-klus maar uiteindelijk gevonden waar het euvel zat. (draadbreuk) in de spiraal.

Even goed verbonden met soldeerbout en verbindingsklem.

Draadje daar afgeisoleerd en alles effe (ahum effe) weer op z'n plek gemonteerd.

En zie het resultaat LAAT DE WINTER MAAR KOMEN!!!!
Een warme stoel.
Hoef dus niet meer mee naar Spanje om de warmte op te zoeken.

Nogmaals bedankt voor dit Forum.
P.S. Kijk ook even op "Startproblemen"
Denk dat dat wel wat anders wordt maar lees wel wat.

OCT. 2001 110PK 170... km ga voor de mil,

guitar_billy

Senior Member
geweldig !!
bedankt voor de update en ik wens je alvast een warme winter toe /forum/images/graemlins/winkie.gif

Bovenaan Onderaan