Stofhoes aandrijfas vervangen

skodaboy

Forumguru
ik ben vandaag met de 02 4x4 naar de technische keuring (apk) geweest.
daar wisten ze mij te vertellen dat de stofhoes van de cardan of de aandrijfas rechts vooraan was gescheurd..:mad:
dus de wagen werd daarvoor ook afgekeurd..:nono:

ik ben nog al een handige sleutellaar,maar kan er iemand mij vertellen aan de hand van een tekening hoe ik dat ding het beste zelf kan vervangen..:lezen:
of laat ik dit best gewoon door de dealer doen en wat zou de dealer van kostprijs hiervoor aanrekenen?

auto is van 2008,motorcode is BXE

Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Bouwjaar, motorcode staan in je handtekening? (Ik kijk mobiel dus zie ik niet)

Wil van zodra ik tijd heb wel eens kijken of ik iets in Elsa vind voor jou :)

Monteurtje

Forumguru
Het is wel even handig als je weet welke hoes het exact is. Bedoel je een homokineethoes?
Binnenste, buitenste, aandrijas voor of achter?

Adoks

Senior Member
Typisch een klus die je net zo goed kan laten doen. Meestal kost dit rond de EUR 100,- Kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken.

Het is sowieso een smerig klusje en vergeet niet je aandrijfasbout te vervangen. Weet vrijwel zeker dat het een rekbout is. Die zit behoorlijk vast, dus zorg voor goed gereedschap. Aandraaien gaat op moment en hoekverdraaiing.

Eigenlijk moet je ook een speciale tang gebruiken om de hoes te klemmen. Dan heb je ook nog wat alternatieven om de hoes te bevestigen. Succes. Vergeet je handschoenen niet ;) Oh ja een fatsoenlijke assteun voor je eigen veiligheid kan ook geen kwaad.

Zwapp

Forumguru
@Joske zie je ook geen onderschrift op je mobiel als het scherm draait?

Dat van de hoekverdraaing is afhankelijk welke bout je gebruikt, 6 kant of 12 kant!

In elsawin staat dat netjes omschreven!

Bakkertje

Forumguru
Als het mijn auto was zou ik het keuringsstation vragen wat het kost om te repareren en vervolgens alsnog af te melden voor de APK vaak doen ze dat laatste dan alsnog en anders moet je 2x betalen voor je apk..

Zwapp

Forumguru
Volgens mij moet ook de gehele aandrijfas eronder vandaan omdat de homokineet eraf moet om een nieuwe hoes te plaatsen.
Wat ik ook wel eens heb gehoord is dat er hoezen bestaan die je over de oude kunt monteren en zo niet je hele aandrijfas eraf hoeft, het fijne weet ik daar dan weer niet van.

Ik heb toendertijd een complete aandrijfas gewisseld omdat er een homokineet vastgelopen was...

mijn auto staat voor de keuring bij de garage (geen Skoda), met de zelfde klacht en ook rechts voor, maar maakt een hoes eroverheen, zodat de boel niet los hoeft, kosten 45,-

Monteurtje

Forumguru
Denk dat de meeste dealers een originele hoes monteren. Daarvoor moet de homokineet eraf. Dat kan aan de auto maar ik haal de complete as eronder weg. En zet die in de bankschroef. Want de homokineet van een Octavia kan wel aardig vast zitten. En met een grote zware hamer tik ik die eraf. Niet de officiele manier, maar wel een effectieve.
Verder is het idd een gesmeer. Een van de smerigste klusjes die je aan een auto kan doen. Dat komt door het vet wat erin zit.
Er zijn ook universele rekbare ashoezen. Die je met een speciale ashoesspreider over de homokineet heen schuift waardoor je de as aan de auto kan laten zitten. Niet elke garage heeft zo'n ding. Waar ik werk ook niet.

Joske

Forumguru
@skodaboy

ik heb elsawin eens doorspit en er zijn bijzonder veel mogelijkheden betreffende homokineten. Er zijn 3 soorten binnenste homokineten en 5 soorten buitenste homokineten. Heb er eentje in bijlage gestopt als voorbeeld :)

Bijlagen

• Aandrijfas met binnenste tripodehomokineet AAR3300i uit- en inbouwen.pdf
    96 KB · Weergaven: 18

skodaboy

Forumguru
@Joske

bedankt om dit op te zoeken..:thumbsup:

ik ga het allemaal nog eens rustig bekijken en nadien beslissen wat te doen.;)
kan zijn dat ik dit klusje toch door de dealer laat fixen.

want ik heb ook nog momenteel wat andere familiale zorgen (m'n vriendin & grootmoeder zijn momenteel beide zwaar ziek)..:cry:

Joske

Forumguru
Hey man.. Dat is wel even belangrijker dan die stofhoes é. Sterkte en laat deze klus dan maar even aan iemand anders over. :troost:

Zwapp

Forumguru
Sterkte ermee en laat die klus inderdaad dan maar doen!

Echter zou ik er niet te lang mee doorrijden, de kans dat er vuil bij de homokineet komt is erg groot.
Dat was ook de reden dat mijn homokineet gesneuveld was...

skodaboy

Forumguru
dank voor de steun..;)

heb inmiddels met de dealer gebeld,de dealer gaat de stofhoes vervangen en ook meteen een kleine onderhoudsbeurt uitvoeren,afspraak is gepland voor 21 februari..:jaja:

skodaboy

Forumguru
vandaag zoals eerder afgesproken mijn trouwe 02 binnen gebracht bij de dealer (zie post 18)..
tijdens de geplande werkzaamheden zat ik wachten in de koffiehoek tot de 02 weer klaar zou zijn..;)

ongeveer na een 2 tal uurtjes komt de baas mij persoonlijk vertellen dat er een probleem was en ze de wagen vandaag/dit weekend niet meer in orde gingen krijgen..:mad:

bij de demontage van de aandrijfas hebben ze in de interne schroefdraad die in de 'kop' zit om de aandrijfas aan de wielzijde kant op zijn plaats te houden beschadigd..:nono:
door de beschadigde schroefdraad kan de bout niet aan getrokken met de voorgeschreven newton-meters.

de dealer ging nu proberen om maandagavond de 02 klaar te krijgen.

en ondertussen mag ik een weekend lang rond toeren met een demo 03 combi green-line..:thumbsup:
al mis ik mijn trouwe 02 4x4 al,want de 02 rijdt heel anders dan die 03 GL..
ff 'snel zijn of moeten zijn' met de 02 is géén probleem,maar met de 03 heb je in no-time wielspin..:nono:

Bovenaan Onderaan