Stofkap schokbreker achter

Gisteren de velgen met winterbanden vervangen voor exemplaren die beter bij het huidige seizoen passen. Het viel mij toen op dat één stofkap die normaliter om de veerpoot hoort te zitten naar benden gevallen was. Hij zat nu klem tussen de wielkast en het deel van de schokbreker dat aan de wielophanging zit. Ik kon de stofkap wel los maken en met een draaiende beweging weer om het rubber/foam krijgen zodat het weer zat zoals hoort. Ook na een ritje bleef dit zo. Ik heb dit eens eerder gehad bij mijn Fabia I. Toen moest op beide achter schokbrekers nieuwe rubbers geplaatst worden omdat de rubber/foam afgebroken waren. Was een best dure operatie voor zoiets "kleins".
Hebben jullie dit meegemaakt bij de Superb II, en zo ja, wat moest er gedaan worden? En welke kosten hoorde daarbij?
 

lawewing

Forumguru
Bij mijn mx5 zijn de stofhoezen van twee schokdempers gescheurd. Van mijn garage heb ik begrepen dat de stofhoezen bedoeld zijn om te voorkomen dat stof en vuil bij de schokdemper kunnen komen. Dit zou de werkings-/levensduur van de schokdemper ten goede komen. Volgens mijn garage zijn de huidige schokdempers echter zo goed van kwaliteit, dat het nog maar de vraag is of een gescheurde stofhoes de levensduur van een schokdemper inkort. De dealer zal je uiteraard adviseren om de stofhoezen wel te vervangen, want dat levert hen doekoes op.

Al met al zou ik dus niet enkel en alleen voor het vervangen van de stofhoezen de boel laten loshalen. Mocht je in de toekomst een keer de schokdempers willen vervangen of verlagingsveren monteren, dan kan ik me voorstellen dat je de stofhoezen dan wel direct mee laat vervangen. Bij mijn mx5 heb ik dat overigens niet gedaan, maar dat heeft meer te maken met het feit dat ik met die auto toch enkel rijdt als het wegdek droog is en de zon schijnt! :-)
 
Bovenaan Onderaan