Stofzuiger geluid? En 2 turbo foutcodes

Hoi


Ik heb zojuist deze Skoda Fabia mk2 uit 2011 opgehaald nadat mijn Saab 9-3-motor vorige week volledig dood was gegaan.

En ik ben nu een beetje nerveus over onbekende geluiden.

De auto heeft 200.000 km op de teller, onderhouden door de dealer.

Maar hij heeft een constant ventilatorgeluid van onder de auto, ik kan het niet precies lokaliseren, maar het is het enige geluid dat je in de auto hoort. De motor is echt heel stil.

Het is ook direct wanneer je de auto start met een koude motor, de radiateur staat niet aan, de airco is uit en de aanjagers zijn uit. Maar de geluiden zijn behoorlijk merkbaar.

Ik dacht eerst dat de radiatorventilatie defect was en constant aan was, maar dit is niet het geval.

Hierbij het geluid.

Ik heb ook gemerkt dat de vacuümgeluiden een hogere toon krijgen als je de grote lampen gebruikt.

En tijdens het rijden neemt de toonhoogte/snelheid toe als je net rond de 12k toeren tot stilstand komt.

YouTube;


Ook de Fabia aangesloten op een OBD-scanner en kreeg deze resultaten;

Als het geen verband houdt, maak ik er gewoon een gesplitst bericht over - ik heb trouwens geen waarschuwingslichten;


16251 [0x003F7B]


P029900: Onderboost turbo/superlader


Status: Bevestigd, Test niet voltooid sinds de laatste foutcode gewist, Test niet voltooid tijdens deze bedrijfscyclus, Waarschuwingsindicator gevraagd


---------------------------


15980 [0x003E6C]


P023600: Turbocompressorboostsensor (A) Circ., bereik/prestaties


Status: Bevestigd, Waarschuwingsindicator gevraagd
 

SuperBeeb

Forumguru
Ben geen technicus, maar als het geluid verandert bij belasting van de motor, zou t een lager kunnen zijn. Van de turbo bijvoorbeeld. Met 200k km zou dat best kunnen.

Wat bedoel je met
En tijdens het rijden neemt de toonhoogte/snelheid toe als je net rond de 12k toeren tot stilstand komt.
12k toeren = 12000 toeren, hoop dat je dat niet haalt ;). Bedoel je 1200 toeren van de motor?
Misschien blijft de turbo te lang doordraaien?

En wat bedoel je ermee dat je je geen warschuwingslichten hebt?

Nog een vriendelijke suggestie: het wordt hier altijd zeer gewaardeerd als je je voorstelt in het Meet & greet topic.
 

Bedankt voor het meedenken.
Het toename in geluid/toonhoogte staat niet echt gelijk met de toename van de belasting. Juist in het afremmen en bijna tot stilstand komen neemt het even kort toe.

En ja 1200 toeren haha.

Ik bedoel met geen waarschuwing lampen dat er geen motor management lampjes branden oid.

Meet & Greet komt er aan!
 
Wat voor motor ligt erin? De foutcodes geven duidelijk aan dat je turbo niet voldoende druk kan opbouwen. Het kan aan meerdere dingen liggen, maar een kanshebber is bijv. de wastegate klep en/of actuator. Het verbaast me overigens dat je geen oranje motorlampje krijgt.

Was dit probleem als sinds je hem op hebt gehaald bij de verkoper? Dan zou ik er onmiddelijk mee teruggaan, want dan heb je een auto gekocht met een kapotte turbo.
 
Er zit een 1.2 TDI green line in waarvan de roetfilter af fabriek is verwijderd. En ja hij doet dit al vanaf het begin. Maar ik zou liever bekijken of het een kleine reparatie is, dan doe ik het liever zelf. En inderdaad het heeft geen check engine lampje of iets anders.
Het is nml zo dat mijn vorige auto ook daar vandaan kwam binnen 2 weken in de soep liep en toen had ik voorgesteld om te ruilen tegen deze auto die daar stond. Voor de rest is het een eerlijke en prima handelaar en deed absoluut niet moeilijk om te ruilen en heeft ook voor de auto ambulance betaald.
Maar ik wil volgende week op vakantie naar Italië gaan en als ik de auto terugbreng dan heb ik niet op tijd een oplossing. Nu is stranden onderweg ook niet een mooi vooruitzicht, maar als ik het probleem kan vinden en het is een paar 100 euro om te repareren dan vind ik dat prima. Maar als de turbo echt kapot is dan natuurlijk niet. Maar als het echt een heel groot probleem was geweest dan had ik wel een lampje verwacht en slecht gedrag van de auto en dat is er niet.
 
Merk je echt niks anders aan het gedrag van de auto? Als je boven de 2000 toeren uitkomt, voel je dan extra vermogen van de turbo? Met de geluiden uit je filmpje en deze foutcodes zou ik verwachten dat de turbo zo goed als niks doet, dus je dat je feitelijk met een kale motor rijdt. Je zou dit gebrek aan vermogen meteen moeten ervaren als je eens goed optrekt.
 
Nee qua vermogen merk ik niets geks, ben de auto natuurlijk niet gewend dus weinig om mee te vergelijken dus even met de OBD2 gereden en ik denk dat de waardes wat betreft performance prima zijn;

En verbruik schommelt tussen de 2.7 en 3.7 l per 100 km op de snelweg.
 

Bijlagen

  • IMG_0623.jpeg
    IMG_0623.jpeg
    229,7 KB · Weergaven: 11
  • IMG_0622.jpeg
    IMG_0622.jpeg
    187,9 KB · Weergaven: 11
  • IMG_0621.jpeg
    IMG_0621.jpeg
    227,6 KB · Weergaven: 11
Nou vandaag op de brug gehad en bodemplaat verwijderd, maar helaas geen lekke buis/slang gevonden. Het zag er ook allemaal gezond droog uit.

Het geluid werd ook niet zo ver onderaan gemaakt waardoor ik ook op gehoor het niet kon vinden. Het leek ergens tussen de uitlaat het dashboard in te zitten. Maar ik heb geen idee welke componenten daar allemaal zitten en mogelijk de boosdoener is.

Heb voor overmorgen een afspraak gepland met een VAG garage en die zullen ernaar kijken.

Ik zal hier daarna een update plaatsen.
 

Tees

Donateur
Er moet toch wel echt iets aan de hand zijn met je turbo. P0236 wijst 9 van de 10 keer op een probleem met de druksensor, P0299 is een breder probleem. Ik weet even niet of de 1.2 TDI verstelbare schoepen heeft in de turbo, maar dat is een bekende veroorzaker van P0299.

Dat het geluid ergens anders vandaan lijkt te komen zegt niet alles, geluiden willen wel eens op gekke plekken resoneren, waardoor de oorzaak ergens anders líj́kt te liggen. Iig zou ik sowieso naar de turbo laten kijken, dit soort foutmeldingen liegen meestal niet.
 
Nou, zoals beloofd bij deze mijn update, ging naar een VAG-specialist en had een hele aardige monteur die de tijd nam om alles uit te leggen en te controleren. Hij las dezelfde foutcodes als ik, controleerde de rest van de waarden, maar die leken prima te zijn, zoals turbodruk en verstopping door vervuiling.

Daarna ging hij door met het vervangen van beide sensoren, maar dit veranderde niets aan de waarden die werden gelezen.

De oude sensoren hadden zwarte troep erop, dus hij maakte die goed schoon. Wiste de codes en we gingen samen mee rijden en de codes kwamen niet terug.

Voor het geluid was het de hydraulische/elektronische stuurpomp bij het linker voorwiel. Niets om je zorgen over te maken.

Ik kocht een fles reiniger van TUNAP bij hen en ze gaven 50% korting op de 2 uur werk omdat we veel hadden gekletst.

Ik ben blij dat ik dat heb opgelost.
 
Bovenaan Onderaan