Stom stom stom Dynamo kapot gemaakt?

Hallo allemaal,

Stom, stommer, stomst zeggen ze wel eens of goedkoop is duurkoop....

Afgelopen winter merkte ik al dat mijn accu niet zo best meer was en om erger te voorkomen heb ik deze week besloten de accu te vervangen.
Omdat ik dit bij al mijn andere auto's ook zelf had gedaan dacht ik " Moet lukken" .

Gisteren een Bosch accu gehaald bij Harry Banis a 115 euro. Accu achterin de bagageruimte neergezet en tegen mezelf gezegd dat ik het vandaag op mijn gemak zou uit en inbouwen.

Vanmorgen de motorkap geopend en bekeken wat voor gereedschap ik nodig had. Auto op slot gedaan en terug naar de schuur op gereedschap te halen.
terug bij de auto (op slot laten zitten, motorkap stond tenslotte open) en de oude accu verwijderd. Toen bedacht ik me " de nieuwe staat nog achterin en de deuren zijn dicht"....
Dus ff snel de oude accu terug geplaatst met de bedoeling de deuren met de a.b te openen. Heb ik met me stomme kop de accu verkeerd om geplaatst en de + en - verkeerd aangesloten.
Claxon begon te loeien en de ventilator onder de motorkap begon te draaien. Omdat ik het binnen 1 a 2 sec in de gaten had de boel direct afgekoppeld.
Goed aangesloten , deuren geopend, en de nieuwe accu ingebouwd.

Nu komt het:
-Accu lampje op het dashboard blijft branden!!!
-ASR lampje ging tijdens het rijden branden
-Clima regelsnelheid draaiknop gaat na het starten gewoon aan maar gaat uit na +/- 30 sec. Temperatuur en aan/uit schakeling werkt wel.
-Radio gaat niet meer aan (code niet te vinden in het boekje)

Dus toch maar naar de dealer gereden Holdinga Almere. Gevraagd of ze even wilde kijken maar dat ging niet 1,2,3.
Auto achtergelaten en naar huis gegaan. Gevraagd of ze diagnose wilde stellen maar men denkt dat de dynamo het begeven heeft!!!

Nu afwachten op het telefoontje wat het gaat kosten!!!!

Dus een mooie snelle ondoordachte aktie wat me een hoop geld gaat kosten.

Op me accu 100 euro bespaard maar wel een paar honderd kwijt zijn aan het vervangen van de dynamo.

Heb geinformeerd bij diverse grossiers van automaterialen wat een dynamo kost en heb diverse prijzen gehoord. Vanaf 208 tot ruim 300 euro!!!

Ben benieuwd of het alleen de dynamo is of ook de regeleenheid????

Wilde jullie dit niet onthouden en wellicht heeft iemand ideeen of tips?

Gr Mark
 

Ronnie

Forumguru
Dynamo is niet erg waarschijnlijk, spanningregelaar trekt dit wel voor niet al te lange tijd, daarna zou ik eens eerst de storingen/fouten uitlezen en resetten.
Dan eens weer kijken wat er overblijft.
 

cvegreen

Forumguru
Haast en spoed is zelden goed , blijkt hier maar weer eens te kloppen als een bus .
Ik hoop voor u dat de kosten niet al te hoog zullen oplopen . Wel balen natuurlijk .
 

VEEJAY

Forumguru
Ging je stuurbekrachtigingslampje niet even branden? Volgens mij kun je ook zonder accuspanning je deuren met de sleutel openkrijgen... Was mij een keer gebeurt *schaam*.
 
Lampje van de stuurbekrachtiging ging ook even branden maar dat ging na 20 meter rijden direct weer uit en is ook niet meer aan gegaan.

Dat lampje ging afgelopen week ook branden toen ik de auto moest starten met de startkabels.
 
Om 16:45 uur maar even gebeld met Dealer Holdinga om te informeren of men al wat wist.
Helaas had men geen tijd gehad afgelopen middag en wordt het pas morgen dat men er naar gaat kijken.
Beetje jammer en een nachtje onzekerheid. Had vandaag graag willen weten wat het me gaat kosten zoals jullie begrijpen.

Wordt vervolgt en suggesties over de oorzaak van het "probleem" zijn uiteraard welkom!!
 

MarijntjeTDI

Actief lid
Wellicht ook wat zekeringen gesprongen, met resetten/uitlezen kan er ook al wat uitgesloten worden. Denk dat van 1 a 2 sec de dynamo het loodje niet legt maar speculeren hierover heeft geen zin. Het is vervelend maar je moet ff geduld hebben. Bekijk het positief; dit gebeurt je vast nooit meer...
 
Vanmorgen contact opgenomen met holdinga.
Helaas nog geen uitsluitsel, ze waren er nog niet aan begonnen.

Wat kan wachten toch lang duren!!!
 
Vanmiddag eindelijk de verlossende woorden van Holdinga ter oren gekregen.

Men heeft:
-het motormanagment uitgelezen
-alle zekeringen gecontroleerd
-radio Stream uitgebouwd
-dynamo getest
-testrit gemaakt

De hoofdzekering van de auto heeft men vervangen alsmede de zekering van de stream autoradio.
N10525510 Zekering
HM Zekering 10A

Bleek dat door kortsluiting de hoofdzekering was gesprongen. Deze zekering heeft erger voorkomen want de dynamo bleek gewoon goed te zijn.

Al met al ben ik dus enorm opgelucht!!! Had me al voorgenomen om " met mijn hand voor mijn ogen" de pinpas door de machine te moeten halen...

Totale kosten 87,51 euro.... dus dat viel gelukkig super mee!!!!!!!

Mijn Octavia reed opeens een stuk lekkerder dan normaal op de terug weg... hahahaha
 

cvegreen

Forumguru
Het viel dus al bij al nog goed mee .
Je ziet maar , zo negatief denken heeft ook zo zijn voordelen . Dan valt het allemaal prima mee als het plots een pak minder is dat wat je je voorgenomen had .
 

Ronnie

Forumguru
Al met al ben ik dus enorm opgelucht!!! Had me al voorgenomen om " met mijn hand voor mijn ogen" de pinpas door de machine te moeten halen...

Totale kosten 87,51 euro.... dus dat viel gelukkig super mee!!!!!!!

Mijn Octavia reed opeens een stuk lekkerder dan normaal op de terug weg... hahahaha

Zat ik toch aardig in de goede richting.....
Maarreh..... heb je nu de nieuwe accu erin?
 
Ja, mijn nieuwe accu zit er in hoor. Die had ik uiteindelijk nog wel zelf kunnen plaatsen gisteren.

Ben best tevreden over Holdinga hoor. Had al eerder accessoires besteld en ook dat verliep gewoon netjes.

Zag trouwens de Octavia RS Combi ABT van een mede forumlid geparkeerd staan. Die heeft kennelijk z'n Superb opgehaald???
 
Bovenaan Onderaan