Nou mensen, ik ben met de kabel in de weer geweest. Moeder-de-vrouw heeft een stukje gereden en ik ernaast met de laptop om dingen te loggen. Daarna alles in een excel grafiekje gezet...het resultaat hierboven. Het was warm weer..rond de 30 graden.
Ik heb met letters een aantal plekken aangegeven om wat vragen over te stellen want ik snap er eerlijk gezegd niet zoveel van.
De kleuren in de grafiek zijn als volgt (beschrijving gekopieerd uit de vag-com label file):
rood: Coolant temp.,engine outlet,(actual) Specification: 80...115 °C
groen: Cooland temp.,radiator outlet,Specification: 0...100 °C
blauw: Coolant temp.,engine outlet,(specified) Specification: 0...115 °C
Dan de vragen:
A. die blauwe lijn snap ik sowieso niet. Begint op -48 en spingt dan naar 109 graden...af en toe bij veel gas geven daalde die temperatuur opeens (bijvoorbeeld bij C , waar we de snelweg op gaan goed te zien) om dan weer naar 109 te gaan. Lijkt me sterk dat dit een echte temperatuur meting is? Maar wat dan wel?
B. We begonnen te rijden met een koude motor en ik had eigenlijk verwacht dat eerst de motor temperatuur zou stijgen, en pas als de thermostaat open zou gaan dat dan ook de radiateur temperatuur zou gaan stijgen. Ik denk, als ik dit zie, dat de themostaat vanaf het begin open staat..maar klopt dat ook volgens jullie?
C. Hier gingen we de snelweg op.
D. Een paar afritten later er weer af en omgedraaid de zelfde snelweg terug.
E. Stukje door een plaats gereden op zoek naar een parkeerplek
F. Op de parkeerplaats ff stationair laten draaien...temperatuur loopt op en op de piek slaat de fan aan.
(tussen F en G heeft de motor ff uitgestaan, vandaar dat stukje vlakke lijn denk ik)
G. Toen weer verder gaan rijden en nu daalt de raditeur temperatuur opeens, terwijl de motor temperatuur stijgt. Nu lijkt de thermostaat dus opeens wel dicht??
H. En gaat hij hier weer open?
Als ik naar de hele grafiek kijk lijkt hij aan te sturen op een temperatuur van +- 75 graden. Dat is te laag toch?
Wie kan hier iets over zeggen? Ik zit als geinformeerde leek maar wat te gokken, geen idee of het ergens op slaat...? Hoe zouden jullie de grafiek lezen?