Stoom afblazen in de stad

hekko

Lid
Hey forum,

Ik ben sinds een paar weken de gelukkige eigenaar van een octavia I combi 1.6 MPI en het valt me op dat hij best snel warm wordt bij rijden in de stad, ook bij regenachtig weer / 19 graden bijv. Hiervoor had ik een Seat, die werd veel minder snel warm. Hebben anderen dat nou ook, dat hij bij stadsverkeer al snel 90 graden haalt en de radiateur blower aanslaat?
 

purk

Senior Member
hoe sneller deze warm is hoe beter........ misschien was de seat wel niet goed.
 

Desperado

Forumguru
Goeie opmerking.
Mijn eerste auto werd ook niet warm en de Felicia in het begin ook niet.
Thermosstaat vervangen en de Felicia wordt nu ook lekker warm en loopt bij stilstaan en langzaam rijden ook op naar 100/110 graden.
Geeft verder geen problemen.
 

Gieliovd

Forumguru
Ik heb nu een jaar lang een Fabia 1.4 16v gereden met een nieuwe thermostaat sinds november.

De auto wordt altijd rustig warm binnen de eerste 3 km van de rit (90 graden op de meter) en vervolgens verroert de meter zich niet meer.

Ik heb hem nooit warmer gehad dan 90 graden. Niet met filerijden, niet in de hitte met filerijden, niet met de airco aan, niets. Ook niet in de stad.

En die fan heb ik alleen een keer gehoord toen het bijna 30 graden was, met de airco vol aan door de stad met taart in de auto.

Ps. dit gaat over dezelfde taarten voor mijn afstuderen ;)
 

hekko

Lid
En die fan heb ik alleen een keer gehoord toen het bijna 30 graden was, met de airco vol aan door de stad met taart in de auto.

Precies, zo was ik het ook gewend. Maar dat ie naar 90 graden, en zich vervolgens niet veroerd is ook gek toch? Je zou zeggen dat de temperatuur wel wat schommelt afhankelijk van of je veel wind vangt op de snelweg of juist niet in de stad.
 

Wallie

Lid
Mijne wordt ook altijd exact 90 graden, en verroert zich dan ook niet meer (niet bij -10 en bij +40 gaden buiten), een leen-polo (1.4 benzine) die ik een keer had, deed dat ook.
 

Gieliovd

Forumguru
Als je een goed werkende thermostaat hebt dan verroert hij zich niet. De koeling wordt afgestemd op de situatie waarin de auto zich bevindt.

Die 90 graden is de optimale bedrijfstemperatuur (althans, koelwater) en daar zal de installatie zich op aanpassen.

Als je dat ding de bergen in gooit met volle belading en airco aan, dan denk ik dat je gelijk gaat krijgen en de teller nog wel eens kan oplopen.
 

purk

Senior Member
Precies, zo was ik het ook gewend. Maar dat ie naar 90 graden, en zich vervolgens niet veroerd is ook gek toch? Je zou zeggen dat de temperatuur wel wat schommelt afhankelijk van of je veel wind vangt op de snelweg of juist niet in de stad.


de tempratuur meter zal 90 graden aan geven, als je tempratuur tussen de 80 en de 100 graden is ( ongeveer ) dit is zo geregeld om een schommelende temp meter te voorkomen.

Dit kun je m mooi zien als je VAG-com hebt en je meetwaarde blokken gaat lezen.
 

hekko

Lid
de tempratuur meter zal 90 graden aan geven, als je tempratuur tussen de 80 en de 100 graden is ( ongeveer ) dit is zo geregeld om een schommelende temp meter te voorkomen.

Ik heb de laatste dagen nog eens opgelet...aantal lange ritten op de snelweg gemaakt...het weer was vrij nat en +- 19 graden en dan komt de temp. meter niet boven de 70 graden uit.

Wil dat zeggen dat er iets mis is, of kan dat wel met zulk weer?

Het is trouwens ook zo dat mijn fan aanslaat zodra de temp meter 90 graden aangeeft, dus hij probeert hem ieg niet op 90 te houden...is eerder z'n maximum. Staat het dan verkeerd afgesteld ofzo?

Net voor ik hem kocht is er een nieuwe waterpomp ingekomen...zou dat er wat mee te maken kunnen hebben?
 
Ik heb nog steeds problemen dat de temperatuur oploopt als ik ga versnellen. Ik ben nu naar Duitsland geweest met 3 medepassagiers en zware bepakking en de temperatuur is af en toe iets opgelopen met berg op rijden. Echter nooit meer dan 100 graden op de meter. Uit ervaring weet ik dat de fan aanslaat als de temperaar hoger word dan 100 Graden. De meter staat gewoon op 90 Graden terwijl de fan aanslaat. Het is dus moeilijk te bepalen wanneer hij bij jou aanslaat. Alleen met Vag-com kun je het uitlezen.
 

hekko

Lid
Ik heb nog steeds problemen dat de temperatuur oploopt als ik ga versnellen. Ik ben nu naar Duitsland geweest met 3 medepassagiers en zware bepakking en de temperatuur is af en toe iets opgelopen met berg op rijden. Echter nooit meer dan 100 graden op de meter. Uit ervaring weet ik dat de fan aanslaat als de temperaar hoger word dan 100 Graden. De meter staat gewoon op 90 Graden terwijl de fan aanslaat. Het is dus moeilijk te bepalen wanneer hij bij jou aanslaat. Alleen met Vag-com kun je het uitlezen.


Ga me kabeltje er maar eens aanhangen dan, kijken wat er precies gebeurt.
 
laat je ons iets weten? ben wel nieuwsgierig
90 graden is ongeveer constante temp als de motor op temp is, althans van mijn vorige O1
(met deze pas 300 gereden)
100 lijkt me wat veel
 

hekko

Lid
grafyi5.gif




Nou mensen, ik ben met de kabel in de weer geweest. Moeder-de-vrouw heeft een stukje gereden en ik ernaast met de laptop om dingen te loggen. Daarna alles in een excel grafiekje gezet...het resultaat hierboven. Het was warm weer..rond de 30 graden.

Ik heb met letters een aantal plekken aangegeven om wat vragen over te stellen want ik snap er eerlijk gezegd niet zoveel van.

De kleuren in de grafiek zijn als volgt (beschrijving gekopieerd uit de vag-com label file):

rood: Coolant temp.,engine outlet,(actual) Specification: 80...115 °C
groen: Cooland temp.,radiator outlet,Specification: 0...100 °C
blauw: Coolant temp.,engine outlet,(specified) Specification: 0...115 °C

Dan de vragen:


A. die blauwe lijn snap ik sowieso niet. Begint op -48 en spingt dan naar 109 graden...af en toe bij veel gas geven daalde die temperatuur opeens (bijvoorbeeld bij C , waar we de snelweg op gaan goed te zien) om dan weer naar 109 te gaan. Lijkt me sterk dat dit een echte temperatuur meting is? Maar wat dan wel?

B. We begonnen te rijden met een koude motor en ik had eigenlijk verwacht dat eerst de motor temperatuur zou stijgen, en pas als de thermostaat open zou gaan dat dan ook de radiateur temperatuur zou gaan stijgen. Ik denk, als ik dit zie, dat de themostaat vanaf het begin open staat..maar klopt dat ook volgens jullie?

C. Hier gingen we de snelweg op.

D. Een paar afritten later er weer af en omgedraaid de zelfde snelweg terug.

E. Stukje door een plaats gereden op zoek naar een parkeerplek

F. Op de parkeerplaats ff stationair laten draaien...temperatuur loopt op en op de piek slaat de fan aan.

(tussen F en G heeft de motor ff uitgestaan, vandaar dat stukje vlakke lijn denk ik)

G. Toen weer verder gaan rijden en nu daalt de raditeur temperatuur opeens, terwijl de motor temperatuur stijgt. Nu lijkt de thermostaat dus opeens wel dicht??

H. En gaat hij hier weer open?


Als ik naar de hele grafiek kijk lijkt hij aan te sturen op een temperatuur van +- 75 graden. Dat is te laag toch?

Wie kan hier iets over zeggen? Ik zit als geinformeerde leek maar wat te gokken, geen idee of het ergens op slaat...? Hoe zouden jullie de grafiek lezen?
 
Welke meetblokken heb jij gebruikt dan ? Ik had toen een hele andere met meetwaarden. Ik zal één dezer dagen de laptop er weer eens aanhangen. Maar inderdaad zoals ik het zie dan komt jou temperatuur niet hoger dan gemiddeld 75 Graden. Dat is inderdaad aan de lage kant. Ik zal zo snel mogelijk iets posten als ik weer wat meetwaarden heb opgeslagen.
 

hekko

Lid
Welke meetblokken heb jij gebruikt dan ? Ik had toen een hele andere met meetwaarden. Ik zal één dezer dagen de laptop er weer eens aanhangen. Maar inderdaad zoals ik het zie dan komt jou temperatuur niet hoger dan gemiddeld 75 Graden. Dat is inderdaad aan de lage kant. Ik zal zo snel mogelijk iets posten als ik weer wat meetwaarden heb opgeslagen.

Meetblokken 130,131 en 132 ('mapped cooling' volgens de labelfile). Toont die temperaturen hierboven en ook wanneer de fan actief is bijv, en de thermostaat duty cycle, maar die is altijd 0% bij mij.
 
Bovenaan Onderaan