Storend brommetje vanuit kachel/ventilatie

mdortland

Actief lid
Sinds enige tijd valt mij een geluidje op aan mijn fabia 2 die ik niet eerder heb gehoord.
Als de climatcontrol aanstaat geeft deze regelmatig op de achtergrond een soort zachte brom. Bij uitzetten van de climatcontrol is het geluidje weg. Als de climatcontrol aanstaat in stand 1 of 2 is het geluidje hoorbaar, als ik optrek of rem lijkt het iets erger te worden. Bij stilstaan is de brom minder.

Iemand een idee wat dit kan zijn?

Joske

Forumguru
Zowel bij "warmen" als bij "koelen"?
Laatste airco-onderhoud is wanneer gebeurd?

mdortland

Actief lid
Joske: misschien zit daar het de reden in dat de brom niet altijd aanwezig is. Geen idee wanneer voor het laatste onderhoud is gepleegd aan de airco. Heb de auto pas sinds februari. Airco koelt echter wel perfect.

Joske

Forumguru
dat laatste is alvast bemoedigend ;)

kan je het geluid ook horen stationair met motorkap open? dan kan je het misschien iets nauwkeuriger plaatsen vanwaar het komt in de motorruimte?

Joske

Forumguru
Tja, voor hetzelfde geld zit er gewoon "iets" in ook natuurlijk :). Anders interieurfilter eens openen en zien of er daar geen bladeren op liggen?

Joske

Forumguru
Normaal onder het handschoenkastje in voetenruimte dus als ik het goed voorheb. Momenteel ELSA niet bij de hand, kan niet kijken :)

turboturbo

Forumguru
Ik had dit laatst vlak na een grote beurt. Gelijk teruggegeven de auto. Ze hebben toen de kachelmotor uit- en weer ingebouwd. Zat wat droge blaadjes vast ter hoogte van de ventilator.

Hetzelfde geluid als je bijv een propje in je stofzuigerslag hebt, die blijft steken.

Dennis78

Forumguru
Dit heb ik ook gehad in mijn fabia combi uit 2007. Na een beurt (als het interieurfilter vervangen was) leek het geluid even weg. Nooit echt werk van gemaakt omdat ik bijna nooit de airco aan had. Maar was inderdaad wel storend. Bij mij leek het minder te worden als ik de airo op stand 2 of 3 zette. Ook ik had het idee dat het uit het ventilatierooster kwam.

mdortland

Actief lid
@Dennis78: ik ga morgen eens de interieurfilter er uit halen en kijken of er blad of iets dergelijks inzit.

Maar nu de belangrijkste vraag. ....airco is dus niet kapot gegaan?

mois

Nieuw lid
Het filter zit in het dasboardkastje even twee schuifjes. Opzij en dan zakt het filter er zo uit 2 min werk

Ridley

Forumguru
Heb ik ook ooit gehad, zaten idd blaadjes in het filter! Ik weet dat voor de F1 hier zelfs roosters voor zijn, want dat heb ik ooit laten monteren.

turboturbo

Forumguru
Ik weet dat voor de F1 hier zelfs roosters voor zijn,
interesting....? :)

Bij mij bromt ie ook weer iets de laatste paar dagen, precies vanaf dat ik de auto had uitgezogen en het filter er ook even uitgehaald had om uit te kloppen, nu ik het me zo bedenk. Ik heb even geen zin (te koud en donker etc) en tijd nu om de motor zelf uit- en in te gaan bouwen, dus ik laat het maar even zo.

Ridley

Forumguru
Ik geloof dat dat rooster iets van 25 euro gekost heeft. Daarna nooit geen blad meer gehoord/gezien!

Bovenaan Onderaan