storing aux-ingang en functie GALA bij autoradio DANCE (ROOMSTER/2009)

Bij de Forum-afdeling car-audio krijg ik geen suggesties, dus ik probeer het even hier...

Beste mensen,

Ik heb een vraag over de AUX-ingang van onze Roomster uit 2009
Het gaat om een Autoradio Dance incl genoemde ingang.

Geluid via de radio klinkt prima, niets aan de hand. Geen gekraak oid en een mooi geluid.

De AUX-ingang geeft echter een vervelend, schel/nagalmend geluid. Dat is op een forum natuurlijk moeilijk uit te leggen, maar in elk geval zit er iets niet ‘lekker’ .
Heeft iemand een idee waar ik de oorzaak kan zoeken of wat het zou kunnen zijn?

Verder heb ik geconstateerd dat de functie GALA niet werkt/geen effect heeft op het volume tijdens langzaam dan wel sneller rijden.
GALA wil m.i. zeggen dat het volumeniveau toeneemt naarmate de snelheid van rijden toeneemt vv.
Ik heb die op 7 ingesteld (tevens max)

Op onze lease-roomster werkt dat echt comfortverhogend.
Kan iemand hierbij adviseren?

aan de instellingen kan het m.i. niet liggen, die zijn overgenomen van mijn 'oude' roomster

Of beter naar een skoda-dealer?
inschatting kosten?

Ik verneem graag van jullie.

Mvg

ronald
 

AGTon

Forumguru
Tja, dat kan van alles zijn. Ik zou je eerst willen adviseren om bepaalde "oorzaken" uit te sluiten. Het kan liggen aan de ipod zelf, het snoertje waarmee je verbind, de aux ingang, de verbinding naar de radio, de radio zelf.

Ipod en snoertje naar de aux ingang kan je makkelijk controleren lijkt mij. Mocht dat het niet zijn, dan is er denk ik iets mis met de radio zelf.

Heb je niet een bepaalde instelling gedrukt perongeluk op je ipod waardoor het geluid slecht is ?

( zie nu dat jij nergens een ipod noemt, maar je snapt mij wel :) )
 
ik verschillende spelers gebruikt, verschillende kabels en alle instellingen doorgelopen.
het gekke is dat het alleen de aux is. radiozenders klinken wel prima. aande speakers kan het eigenlijk ook niet liggen.

ik ga er maar mee naar de dealer, ook vanwege de GALA die niet werkt. kijke wat ze zeggen als ze 'm uitlezen.

suggesties zie ik graag nog tegemoet uiteraard.
 

AGTon

Forumguru
Dan kom ik maar tot 1 conclusie en dat is dat het aan de radio ligt. Ik weet niet of het mogelijk is om zelf de fabrieksinstelling weer actief te maken, of een soort reset uit te voeren, anders hup naar de dealer
 
Beste mensen,

terug van een fietsvakantie, dus kon niet eerder reageren....
@macmania78: ik zou niet zo snel weten wat VCDS moet zijn, dus kan dat ook niet nakijken...

mvg

ronald
 

MacManiac78

Forumguru
VCDS = VAG-COM = Ross Tech
Diagnose via de OBD2 port voor de VAG.

Soms vind je op auto's modules en functies geactiveerd die niet eens aanwezig zijn. Zo ook andersom.
BV: Automatische versnelling aangevinkt, waar een handmatige versnellingsbak aanwezig is. 4 wiels aandrijving, bij een normale voorwiel aangedreven auto. Je komt rare dingen tegen.
 

Boet

Actief lid
Heeft die Ipod toevallig een 5.1-functie? Mijn telefoon heeft dat bij de muziekspeler zitten. Gebruik je die, dan krijg je een serieuze nagalm.
 
@boet: nee hoor, een gewone MP3 speler en daar twee verschillende versies van (lees: merken) . echt niets bijzonders...
 
Mensen,

afgelopen vrijdag ging de auto naar de dealer....
bevindingen zijn als volgt:

ter eerste zijn ze het eens met onze waarneming dat er iets niet goed is. das mooi..
ze hebben er een andere radio aangehangen en die deed het prima. das minder mooi...

volgens de dealer is het zo dat de versterker in de DANCE radio niet goed genoeg blijkt te zijn voor mp3-spelers.
men zegt dat ik een andere (betere) radio moet aanschaffen.

ik vind dat ietwat vreemd: in mijn oude roomster (2008) draaide het als een zonnetje. in de kort geleden aangeschafte 2e hands (2009) dus niet.
gek genoeg: radio, aux-ingang en stuurkolom-bediening zijn af-fabriek ingebouwd.
ik kan me niet voorstellen dat dat niet op elkaar afgestemd is en je er geen stink-normale mp3-speler aan kan hangen... die een fatsoenlijk geluid voortbrengt...

de analyse via VCDS = VAG-COM konden zij niet doen: geen apparatuur aanwezig.
nu ben ik niet thuis in de wereld van skoda-analyse spul, maar iedere dealer zou dit toch moeten hebben? of is dit appratuur wat via andere kanalen gebruikt wordt?

Oplossing is dus een nieuwe radio.

wel een duur grapje: € 280. als ik niet een passende vindt dan is de stuurkolombediening ook nutteloos...zou jammer zijn...

heeft iemand een idee of wie kan me helpen om het euvel op te lossen?

bij wie kan ik terecht om die VCDS = VAG-COM analyse eens te bekijken/te doen?

ik hoop op goede/positieve input van jullie!

of: iemand een geschikte DANCE-RADIO te koop?

groetjes,

ronald
 
Beste Mensen,
ik heb nu een SWING radio geprobeerd. de MP3 aansluing werkt hierbij goed, dus sowieso is het geen kabel-probleem.

ik kom bij de SWING echter de volgende 'hobbels' tegen...

Bediening van multifunctie-module (onder richting aanwijzer) werkt niet
radiozenders worden niet in dashboard getoond
radio uitzetten altijd handmatig en niet bij contact uitzetten
radio schakelt na ca 30 minuten uit
GALA werkt ook hier niet

iemand een idee of dit op te lossen is of is de SWING gewoon niet geschikt voor de roomster?

NB de SWING is uit 2011, de auto uit 2009.

wie heeft advies?

mvg

ronald
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb een af-fabriek Swing in m'n Fabia Greenline (2011) en herken sommige dingen gedeeltelijk, zij het dat ik ze niet als problemen zie:

- uitschakelen na 30 minuten doet hij bij mij alleen als het contact uitstaat. Dus als ik bv. rustig in de auto zit te lezen terwijl moeders wat boodschappen doet. Niks mis mee, lijkt me een prima beveiliging tegen onbedoeld aan laten staan. De binnenverlichting gaat op hetzelfde moment uit. Door eventjes het contact aan en uit te zetten gaat de 30 minuten-termijn overigens opnieuw lopen.

- bij contact uitzetten blijft de radio inderdaad aan: totdat ik de sleutel uit het contact trek (of tot bovengenoemde 30 minuten om zijn).

- Ik zie de zenders ook niet in het dashboard (maxidot). Dat hoeft ook niet wat mij betreft, want daar heb ik het radio-display voor. (Ik zie wel de buitentemperatuur en de tijd op zowel maxidot als radiodisplay: da's dubbelop, dus eigenlijk niet zo nodig).

- GALA doet het wel, maar heb ik doelbewust uitgeschakeld. Ik regel het liever zelf (gaat prima met het wieltje op het multifunctionele stuurwiel). Wat je bedoelt met de "multifunctie module onder de richtingaanwijzer" is me niet duidelijk (is dat misschien iets Roomster-specifieks?).
 
Hallo Canon-eye,

bij mij schakelt ie uit tijdens het rijden....
bij contact uitzetten blijft ie nog spelen... tot die 30 minuten dan.. dan gaat ie uit
multifunctie bediening = extra 'hendel' onder de richting aanwijzer. radio bediening vanaf die hendel...

ik hoop dat iemand mij kan helpen om het op te lossen. anders gaat deze gewoon weg. en zoek ik verder naar iets anders wat het wel doet...
(en budgettechnisch verantwoord is)
 

Rallye

Forumguru
@Canon-Eye: als de radio na een half uur uitgaat kun je hem ook gewoon met de knop weer aanzetten. Scheelt wat slijtage van je contactslot!
 

MacManiac78

Forumguru
Ik ben in het bezit van VCDS.
Wat betreft de na 30 minuten uitschakelen, dat is een omgedraaide permanente / geschakelede plus.
Wat betreft het pookje.... geen idee. Misschien inleren?
 

Canon-Eye

Forumguru
@Canon-Eye: als de radio na een half uur uitgaat [1] kun je hem ook gewoon met de knop weer aanzetten. [2] Scheelt wat slijtage van je contactslot!

[1] Natuurlijk - maar in het donkere jaargetijde heb ik regelmatig de interieurverlichting erbij nodig. Die gaat ook uit. Dus is het makkelijker om die sleutel een keertje om te draaien, dan werkt gewoon alles weer.

[2] Tsja, dat zal wel. Maar of 't op de lange termijn wat uitmaakt, betwijfel ik toch. Ik heb nog nooit meer dan 196.000 km met één en dezelfde auto gereden, en ook nog nooit contactslotslijtageproblemen (3x woordwaarde?) ondervonden... :smirk:
 
beste mensen,

na een poging door macmaniac78 is het probleem helaas niet opgelost. de permanent en geschakelde plus dienen omgedraaid te worden. daar geloof ik ook in....
echter, de dealer die ik vandaag sprak, beweert dat de swing in mijn auto überhaupt niet gaat werken. dus naar de dealer om de plus te wisselen heeft eigenlijk geen zin.
(en zelf heb ik niet de kennis en de tools om dat wisselen eens te proberen.)

wel zeggen ze dat ze bepaalde swing radios (blijkbaar is er nog een andere versie van de swing radio, een ander bouwjaar oid) wel eens aan het draaien hebben gekregen. nu, die radio hebben ze niet liggen en moeten ze bestellen. kosten: € 400. echter ik krijg geen garantie dat het gaat lukken, terugnemen als het experiment faalt, doen ze niet. lekker is dat...

mijn auto is een roomster uit 2009, de swing uit een fabia 2011.

heeft iemand nog een idee om het probleem met de radio op te lossen? inmiddels ben ik een beetje hopeloos aan het worden.

verdere specs: maxi-dot display en radiobediening vanaf een pookje onder de richting-aanwijzer.

of heeft iemand een andere suggestie?

ik hoor graag van jullie.....

groetjes,
ronald
 

MacManiac78

Forumguru
Nog een kleine aanvulling hierop. Na het wisselen van de radio, zijn storingen uit te lezen in module 8,9, 15, 16 en 17. Na het resetten van de storingen doet de AUX in van de Swing het prima, maar geen weergave in de Maxi-dot en een beperkte werking van het pookje. Wissel je de originele radio terug, dan weer storingen in wisselende modules. Reset je deze storingen, dan doet het pookje en de weergave in de maxidot het wel, maar.... een krakend zoem ruis geluid over de aux in over de speakers. Tijdens het uitlezen van de radio, konden we de dataoverdracht over de speakers waarnemen. tjoeptjoeptjoep..... Ikzelf ben van mening dat het in het wisselen van de draden zit. Na 30 minuten uit, doet mijn swing ook als ik de auto niet op contact heb gehad, maar de radio wel aanzet. Vandaar dat ik heb voorgesteld dat continu en de geschakelde draad te laten wisselen. CANBUS signaal kan dan mogelijk de aangesloten modules wel detecteren, omdat deze dan op juiste wijze op de databus zit. De radio wordt na het resetten van de storingen middels VCDS niet herkend en is niet toegankelijk. Reset je de storingen, dan ook wordt de Swing niet herkend. Wissel je de originele radio terug, dan wel de herkenning (na het resetten van de storingen) Iemand?
Ik denk: Databus gaat over de continu-draad, vanwege de wisseling, storingen op de modules. Wissel je de draad, dan ben je het automatische uitschakelen van de radio kwijt, maar eveneens de aansluiting van de databus hersteld. :crazy::ahum:
 
bedankt voor de aanvulling (en de hulp van de week).

bij dealer X krijg ik dus geen positieve respons voor het wisselen van de permanente en geschakelde plus.
(ook fijn: 3 jaar daar trouw een lease-auto in onderhoud gehad, nu een privé auto, dan merk je ook meteen het verschil in klantvriendelijkheid trouwens)

ik zal morgen dealer Y eens bellen en vragen of ie het wil wisselen voor mij. ik houd jullie op de hoogte...
 
Bovenaan Onderaan