Storing in cockpit

Vanmiddag na een rit van 1,5 uur de auto uitgezet om te tanken.
Na het tanken weer gestart en opeens stond de klok op 0:00 en de dagteller op was ook gereset, net of de stroom eraf was geweest.
Net op de snelweg gingen er opeens verschillende lampjes in de cockpit heel even knipperen (welke het waren weet ik niet, ging te snel)
en zakten de kilometer- en toerenteller even terug naar 0 terwijl de motor gewoon bleef lopen. Ook de klok/dagteller stonden weer op nul.
Verder geen foutmelding of waarschuwingslampjes die blijven branden.

Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?
 
Vanmiddag na een rit van 1,5 uur de auto uitgezet om te tanken.
Na het tanken weer gestart en opeens stond de klok op 0:00 en de dagteller op was ook gereset, net of de stroom eraf was geweest.
Net op de snelweg gingen er opeens verschillende lampjes in de cockpit heel even knipperen (welke het waren weet ik niet, ging te snel)
en zakten de kilometer- en toerenteller even terug naar 0 terwijl de motor gewoon bleef lopen. Ook de klok/dagteller stonden weer op nul.
Verder geen foutmelding of waarschuwingslampjes die blijven branden.

Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?

Misschien een een knaagdier wat het koud had en in je motorruimte aan je bedrading heeft zitten knabbelen.
 

Ronnie

Forumguru
Lijkt mij een probleempje met de aansluiting van het tachomodule,(klokkenspul),
waarschijnlijk een slecht verbindinkje. Tellerhuis eruit en de aansluiting reinigen lijkt me een remedie.
 
Misschien een een knaagdier
Nee, recent geen gophers gezien. Is ook geen vochtprobleem, ben niet in Assen geweest..

Lijkt wel op een stekkerverbinding die niet helemaal lekker zit maar kan me niet voorstellen dat het dan op de snelweg gebeurd zonder dat je door een kuil of over een hobbel rijdt.
 

Ronnie

Forumguru
Misschien in je profiel (links) toch even je type auto en motor vermelden, maakt het misschien iets makkelijker!
 

EdK

Forumguru
kijk eens of je beide accupolen wel goed vastzitten !
Heb een vergelijkend iets eens gehad met een Citröen Jumpy
En bleek uiteindelijk een niet goed gemonteerde + pool van de accu te wezen !
En zelf moeten ontdekken want was al 2 keer bij garage geweest die niets konden vinden !
 

Ronnie

Forumguru
(grapje modus aan) Gaan we nu Citroen techniek met Deutsche gruendlichkeit vergelijken?? (grapje modus uit)
Lijkt me toch niet helemaal logisch EdK, de motor draait immers en heeft de boordspanning van de dynamo? Ik denk dat bij een losse/rotte + verbinding bij het starten (150+A) het dan al misgaat.(mijn idee)!
 

EdK

Forumguru
Zeg ook niet dat het zo is, maar heb in verleden wel eens storingen meegemaakt en uiteindelijk opgelost waarvan de oorzaak heel simpel was ,maar waar je in eerste instantie niet naar keek omdat je veronderstelde dat dat het niet kon wezen !
En ondanks dat het geen deutsche grundlichkeit wagen was mbt tot de wagen komende was het ín mijn geval wel de oorzaak !
Storing was dat vaak alle radiozenders wegwaren, de dagteller ook op nul stond , er af en toe lampjes gingen branden maar wel gewoon starten die wagen ! (franse grundlichkeit ) Totdat ik in zuiden van land was en weer zou weggaan richting noorden en hij helemaal niets meer deed ! En wat denk je dan ? de hoofdzekering ligt eruit !
Dus meten en meten ( voordeel van het vak dat je een universeelmeter in de wagen hebt ) en alle zekeringen heel !
En uiteindelijk begonnen met zoeken van storing vanaf de bron, en toen kwam ik er opeens achter dat de + pool wel erg loszat ! Dus dopsetje erbij gepakt en de boel vast gedraaid en toen was het starten en rijden met die hap !
En vandaar dus mijn bijdragen in dit topic !
Maar nogmaals het kan in jou geval totaal iets anders zijn, maar dan heb je in iedergeval wel weer iets kunnen uitsluiten en weer verder en gerichter zoeken !

Succes hiermee, en ik hoop dat we horen wat het uiteindelijke probleem was !
 

Captain Hook

Forumguru
...En uiteindelijk begonnen met zoeken van storing vanaf de bron, en toen kwam ik er opeens achter dat de + pool wel erg loszat ! Dus dopsetje erbij gepakt en de boel vast gedraaid en toen was het starten en rijden met die hap !
Precies hetzelfde (die loszittende accupool) heb ik ook gehad!

M'n O2 was al diverse keren bij de dealer geweest voor 'rare' dingen die vooral met de radio te maken hadden.
Radio ging niet uit, of ging juist niet aan. Verloor instellingen, de ene keer wel, de andere keer weer niet.
Heel de unit was al een keertje uit- en weer ingebouwd. En ze hadden alles nagekeken (tuurlijk), maar het probleem bleef (onregelmatig) terugkomen. Totdat ik zelf eens ging zoeken. Deksel v.d. accubak open, ff voelen aan de polen. He, da's vreemd, de pluspool zit wel erg los. En idd, vastgedraaid met dopsleutel en sindsdien was het probleem over.
 
Helaas, de accupolen zitten vast. Was tenminste een makkelijke oplossing geweest.
Vandaag tijdens het rijden steeds vaker uitval en bleef ook het lampje van de startonderbreking branden.
Nog vervelender was dat net met starten de cockpit helemaal niks meer deed en dat de motor meteen weer afsloeg..
Maandag maar snel naar de garage, als ie dan nog wil starten!
 
Bovenaan Onderaan