Storing in de electronica

R.Heikamp

Forumguru
Goedenmiddag,

Ik heb een klein probleempje met mijn f1 sedan 1.4mpi (aqw) zaterdag avond uurtje of 22 van Hillegom naar Ede gereden volgens de huidige toegestane snelheden tot en met 130, toen ik in Ede de snelweg afreed kwam het bekende stuurtje met een ! in mijn dashboard te staan en stuurde de auto een stukje zwaarder (stuurbekrachtiging viel voor een gedeelte weg niet helemaal) in combinatie met flikkerende lampen zowel dashboard als koplampen (xenon).

toen we thuiskwamen even wat gedronken en wou toch nog even kijken, dus ga een blokje om +/- 2 km geen enkel probleem meer.

nu heb ik hem net even uitgelezen met behulp van vcds (log in de bijlage)
nu haal ik eruit dat mijn accu aan vervanging toe is?
of zit ik nu verkeerd te denken?
 

Bijlagen

  • Log-96-HN-XP-TMBCB46Y323376141-169040km-105036mi-23-02-15.txt
    3,5 KB · Weergaven: 39

Joske

Forumguru
Contacten op accu nagekeken?

Wat zegt je multimeter over de accu? Stil, starten en draaiend? :)
 

leo442

Forumguru
Ik denk eerder dat je even een laadprobleem hebt gehad. Controleer in ieder geval belast (met alle verbruikers aan) de laadspanning van je dynamo en bevestiging van de bedrading (ook massa aansluitingen en hoofdzekeringen).
 

R.Heikamp

Forumguru
Contacten op accu nagekeken?

Wat zegt je multimeter over de accu? Stil, starten en draaiend? :)
Moet ik nog even een keer testen heb geen multimeter bij de hand, contactpunten zien er nog goed uit.

Ik denk eerder dat je even een laadprobleem hebt gehad. Controleer in ieder geval belast (met alle verbruikers aan) de laadspanning van je dynamo en bevestiging van de bedrading (ook massa aansluitingen en hoofdzekeringen).
daar was ik nog niet aan toe gekomen heb even geen multimeter aan de hand. als ik het goed begrijp bij de dynamo zelf even meten? en kijken of de kabels daarvan goed vast zitten?
 

Bakkertje

Forumguru
Zit de Xenon verlichting er al lang in? Zover ik weet is dit nooit origineel geleverd in een f1..?

De meldingen komen verder aardig overeen met de meldingen die ik laatst bij de a4 van m'n schoonouwelui had en daar was de comfort module overleden..
 

Monteurtje

Forumguru
Je hebt storing in systeemcode 44, stuurbekrachtiging. Storing is de stuurhoeksensor. En dat is waarschijnlijk de oorzaak van het lampje, wegvallen bekrachtiging en knipperende lampen.
Zijn 2 types en je komt er alleen achter door visuele controle welke sensor je moet hebben. Ligt aan merk stuurhuis. TRW of SMI KOYO.
 
Dit is typisch een storing die het gevolg is van een slechte accu. Als de stuurbekrachtiging electrisch is wordt de accu bij insturen zwaarder belast en als deze dan geen voldoende kracht (meer) kan leveren gaat het stuur in het ergste geval klapperen en gaan diverse lampjes op het dahboard aan en uit. Accu meten onder belasting kan uisluitsel geven over de conditie van de accu.
 

Cordoba

Forumguru
In mijn ervaring inderdaad ook slechte accu, of slecht opgeladen accu (dus slechte dynamo). Ook het feit dat ie niet start, maakt eigenlijk duidelijk dat de stuurhoeksensor hier niet als verdacht beschouwd hoeft te worden.

Je kunt kijken of je de accu kunt laden met een acculader (dus uit het stopcontact), en daarna de spanning van de accu meten. Een poosje laten staan (niet aan de lader en ook niet aangesloten in de auto, dus alleen de losse accu maakt duidelijk of die kapot is (leegloopt zonder belasting). Als ie dan goed blijft, en na aansluiten gewoon start is het de dynamo, die je moet controleren, en als de accu overleden is, dan lijkt het me ook duidelijk wat je moet doen.
 

zedrak

Lid
Toen ik een fabia 1 had, heb ik dit ook gehad. Maar dan in combinatie met remmen, hogere snelheid en een bocht. Nadat ik de connectors van de accu had geschuurd, net zoals de polen, bleven de lampen zo nu en dan terugkomen, ook met flikkeren van mijn lampen. De oplossing was stuurbekrachtigingsvloeistof bijvullen.

Jij hebt het over de afrit, als deze met een redelijke snelheid en remmen en een bocht gepaard ging, had ik als ik jou was de stuurbekrachtigingsvloeistof gecontroleerd. Zit onder de accu, dus als deze op peil is, heb je meteen de accu eruit om om te wisselen :).

Succes
 

R.Heikamp

Forumguru
Ik heb van het weekend de auto weer hij staat wekelijks dinsdag tot vrijdag avond stil aangezien ik de werkbus mee naar huis heb.
Ik ga van het weekend even kijken hoe de spanning in rust stationair en met de verbruikers aan
 

R.Heikamp

Forumguru
ik heb net een accumeting gedaan zie filmpje kan ik concluderen dat het indd de sensor van de stuurbekrachtiging het af en toe niet doet? en aan het overlijden is? (had het toevallig gister weer maar dat was net na het starten motor weer uit en aan en hij was weer weg)

 

R.Heikamp

Forumguru
ik ben eruit.

ik was even naar de dealer gereden om even een diagnose te stellen (had de vcds uitdraai meegenomen) ze vermoede eerst indd de sensor ik blijk een trw stuurhuis te hebben.
maar toen kwam opeens het ligt in de monteur naar boven om even de zekering op de accu door te meten en ja hoor zekering kapot. zekering die er pal naast lag met zelfde vermogen overgezet en probleem was gelijk over.

en mijn complimenten voor de skoda dealer in veenendaal het koste mij niets.
 
Bovenaan Onderaan