Storing in kachel.

georgio1988

Nieuw lid
Beste allen ik ben nieuw op dit forum en doe een beroep op jullie kennis.

Ik heb een skoda fabia station uit 2003. Quto werkt technisch in orde echter hen ik een probleem met de kachel. Ik ben geen auto kenner dus ik zou het O goed mogelijk proberen uit te leggen. Als ik langer dan 20 rijd dan springt mijn kachel van de koudste stand naar super heet je Brand dan bijna je handen aan de ventilatoren de motor wordt niet overhit. En de temperatuur is altijd constant als ik vervolgens de auto uit zet en weer aan dan wordt de temperatuur weer koud. Maar als ik rijd blijft de auto bloedheet.

De airco werkt echt wel goed en het lijkt alleen de kachel te zijn ik kan de temperatuur netjes stellen als de auto dus net aan gaat echter is het probleem zeer hinderlijk als je lange afstanden moet rijden ik las dat waarschijnlijk de kachel klep lam is of defect heeft iemand hier ervaring mee of wellicht hetzelfde incident gehad.


Kortom motor temperatuur is goed en constant
Kachel spring binnen enkele seconden naar 30 graden of hoger.
Meestal op de snelweg.
Na de auto aan en uit zetten is de temperatuur tijdelijk weer normaal.
Dit gebeurd als de auto op koud is ingesteld.
Het treed altijd op niet af en toe.
Skoda fabia uit 2003. Incident treed op met rijden op snelheid 100..+.
Temperatuur is regelbaar als de auto koud is maar niet nadat het incident op treed Onder de auto uit te zetten.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Dit lijkt heel erg veel op een kapotte stelmotor voor de verwarming, daar is minstens één topic over, mogelijk meer. Ik adviseer je om de auto uit te laten lezen op foutcodes: grote kans dat niet alleen deze stelmotor kapot is, maar ook die van de recirculatieklep, anders volgt die waarschijnlijk binnen afzienbare tijd.
Reparatie is duur, stelmotor kost (uit het hoofd) iets van 130 euro, en omdat volgens de richtlijnen het complete dash eruit moet 4-5 uur werk. Overigens zijn de stelmotor voor de recirculatieklep en die voor de temperatuurregeling net iets verschillend in het mechanische kunststofdeel wat er aanhangt, en is de stelmotor voor de recirculatieklep veel makkelijker bereikbaar.

Ervaren monteurs zoals @Monteurtje kunnen deze klus zonder het complete dash te demonteren, maar dat lukt alleen mensen die het vaker doen (je moet dan compleet op gevoel de zaak demonteren/monteren, via een kleine opening).

Overigens welkom @georgio1988 wil je jezelf ook even voorstellen in het meet&greet deel? Dat bevordert ook de kans op goede respons op je vragen.
 
Bovenaan Onderaan