Storing P0238 in Skoda Fabia 1.2 Greenline 2010

Beste monteurs,

Wederom een klein akkefietje met mijn Skoda Fabia 1.2 Greenline uit 2010 (diesel).
Enkele weken geleden begon het gloeispiraal lampje te knipperen en bleef het lampje voor uitlaatgascontrole systeem continue branden. Vervolgens ging de wederhelft ermee naar de garage, omdat ik in het buitenland was. De garage heeft vervolgens de turbodruksensor vervangen en de storingen gewist. Ze bleven enkele weken weg.

Helaas zijn ze weer terug en heb ik hem zelf uit gelezen: Storing P0238 Turbocharger / Supercharger Boost sensor A circuit high. Verder werd er nog een voltage in rood weergegeven: O2B1S1: 9.125 V.

Ook lijkt er 1 slang op de sensor niet aangesloten te zijn, zie foto.
Enkele jaren geleden had ik ook problemen met de sensor en zat er storing P2454 in. Op dit forum topic werd toen een aansluitschema gepost van de sensor, helaas kan ik de aansluiting van de losse slang niet vinden.

Weet iemand of deze slang aangesloten moet worden / hoe ik deze storing eruit krijg?

Alvast bedankt!

Bijlagen

• 1.png
    1.png
    289,4 KB · Weergaven: 146
  • 2.png
    2.png
    1,3 MB · Weergaven: 167
  • 3.png
    3.png
    1,3 MB · Weergaven: 126

Arjann

Forumguru
De foto die je laat zien is van de verschildruksensor (slangetje hoort trouwens niet aangesloten te zitten dus dat klopt). Dit is niet het onderdeel waar de storing in zit hoor. De storing zit volgens mij in de "inlaatspruitstuk druk sensor". Deze zit boven in het inlaatspruitstuk, je kan hem zo zien.

Bedankt voor jullie reacties.

Sensor G31 heb ik gevonden, deze heeft nummer 03G906051E. Is dit alleen de druksensor van de turbo, of heeft dit ook iets met roetfilter / EGR te maken?

Aan de vervuiling te zien, heeft mijn garage de verschildruksensor vervangen en niet G31.

Is het verder een kwestie van bedrading nalopen, indien niet beschadigd, sensor vervangen en storing wissen?

Bijlagen

• 4.png
    4.png
    1,3 MB · Weergaven: 135
  • 5.png
    5.png
    1,3 MB · Weergaven: 123
Laatst bewerkt:

ABruintje

Senior Member
Dit is alleen druk sensor voor de turbo.

Probeer eerst de stekker schoon te maken.
Bedrading lijkt mij niet de boosdoener.
Ik zou de sensor vervangen, die is zo duur.

Als het goed is moet de storing vanzelf weggaan.

zedrak

Lid
Beste,

Ik wil deze sensor vervangen. De prijs varieert (zie link hierboven) van 16 euro tot 57 euro. Wat is het verschil? Alleen de prijs? Het is toch sensor: 03G906051E?

Bovenaan Onderaan