Storing P246e

duimp

Lid
goedemorgen,

Iemand bekend met storing P246e?
Gisteren begon het voorgloeilampje te knipperen en later begon het motormangement lampje te branden.

Storing uit laten lezen bij een bekende en nu kwam bovenstaande code naar boven.
Al iets gelezen dat de sensor uitlaatgastemperatuur kapot kan zijn maar misschien had iemand hier ervaring mee.

Auto vorige week gehaald in Brabant en woon zelf in Rijssen dus voordat ik 2 uur in de auto ga zitten wil ik eerst even kijken of het niet voor weinig hier opgelost kan worden. Er zit nog een maand garantie op de auto hoor dus als het echt iets ernstigs is ga ik ook wel terug naar de verkoper.

Zwapp

Forumguru
16630 P0246 (de overeenkomstige 'oude VAG code' is: 01262)
vag-com_dot-green.gif
Deze foutcode is 'Generic OBD' (voor elke autofabrikant dezelfde omschrijving en betekenis). De onderstaande verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's; voor andere automerken kunnen die in detail afwijken.

nl Magneetventiel voor laaddrukbegrenzing (N75) signaal te sterk
du Magnetventil für Ladedruckbegrenzung (N75) Signal zu groß
en Turbocharger Wastegate Solenoid (A) (N75) Signal too High
Extra info bij de foutcodes.

Let op: onderstaande gegevens zijn niet afkomstig van het VAG concern, wel uit talloze andere bronnen. Volledig en foutloos kan dus niet worden gegarandeerd. Blijf kritisch nadenken.
Mogelijke verschijnselen:

Mogelijke oorzaken:
  • Bedrading en/of aansluitingen defect
  • (N75) defect
Mogelijke oplossingen:
  • Check / repareer bedrading en
  • Check (meetwaardeblokken) / vervang (N75)
  • Motorregelmodule
Extra info:

duimp

Lid
Ok, de n75 komt niet naar voren als ik op de foutcode zoek. Apart.

Voor de rest merk ik trouwens geen verschil in rijden, trekt goed op etc.

Cordoba

Forumguru
@Zwapp @duimp Ik denk dat Zwapp de verkeerde code heeft opgezocht en dat je deze moest hebben (ook gevonden op Gerrit Speek):

foutcode: P246E
Deze foutcode is 'Generic OBD' (voor elke autofabrikant dezelfde omschrijving en betekenis).

nl Temperatuursensor Uitlaatgas, Bank 1 Sensor 4 fout in circuit

Mogelijke verschijnselen:
Mogelijke oorzaken:
  • Bedrading en/of aansluiting defect
  • Sensor defect

Mogelijke oplossingen:
  • Dergelijke problemen kunnen soms zonder direct aanwijsbare oorzaak af en toe voorkomen; Eerst maar eens wissen en hopen dat ie niet terugkomt
  • Check / repareer bedrading en aansluitingen
  • Check (meetwaardeblokken) / vervang sensor

Extra info:
  • Gevolg van een defecte uitlaatgas-temperatuursensor is vaak dat het DPF vol raakt
  • Negeer fouten die invloed hebben op de DPF niet, want anders loopt de DPF na verloop van tijd onherstelbare schade op.

Deze code vindt je veel verder in de lijst na P2460, P2461.... P2469, P246A, P246B....tot P246E. De reeks zit dus net iets anders in elkaar dan Zwapp misschien dacht.

duimp

Lid
Ok duidelijk, weet iemand of die sensor makkelijk te vervangen is. Als ik het namelijk zelf kan doen scheelt weer een ritje Brabant.

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat allereerst wat meer gegevens van de auto nodig zijn, om dat te beoordelen: bij een ander type motorblok (motorcode) kan de klus op papier misschien identiek lijken, maar is de plek veel lastiger bereikbaar, of moet er van alles gedemonteerd worden om de sensor te bereiken. Ik weet ook niet goed waar in de uitlaatlijn deze sensor gezocht moet moet worden, maar in de uitlaatlijn, dan dat sowieso verschrikkelijk vast zitten door hitte/corrosie als je wat pech hebt.

duimp

Lid
vandaag bij de skoda dealer geweest, inderdaad de senor kapot.
Kosten 285 euro inclusief plaatsen, valt me wel beetje tegen.
Had minder verwacht

Bovenaan Onderaan