Storing parkpilot en parkeerhulpremfunctie niet beschikbaar

Goedemorgen,

Sinds ongeveer 2 weken krijg ik zowel de storing 'parkpilot' én 'parkeerhulpremfunctie niet beschikbaar'. Kortom, de achteruitrijcamera werkt wel maar de 'piepjes' niet meer.

De oorzaak is wellicht gelegen in het feit dat in mijn achterlicht (van achteren bezien rechts) een gat zit (zie bijlage foto). Inmiddels heb ik dit gat afgeplakt in de hoop dat een en ander gaat opdrogen en de sensoren weer gaan werken. Het is echter waarschijnlijk dat het een en ander dusdanig vochtig is geworden dat het 'systeem' defect is.

Nu heb ik al het één en ander zelf onderzocht, zoals sensoren met de hand bij langs om te kijken of het tikt. Geen van alle sensoren tikt. Het probleem lijkt dus groter, dan alleen dat een sensor defect is.

Iemand ervaring hiermee en wellicht een oplossing? Mijn eerste gedachte is om het achterlicht er uit te halen om te kijken wat hier achter zit, maar ik ben benieuwd of iemand wellicht weet wat achter het achterlicht zit en weet of hier ook de elektronica/systeem achter zit, voordat ik het een en ander ga demonteren.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Update: inmiddels het achterlicht er even uitgehaald (zie foto). Achter het licht lijkt er geen vocht te zitten, in de lamp (logisch) wel. Het gaat wat 'onder' de lamp zit lijkt richting de sensoren te gaan (bumper). Vraag is even of hier wat bij is gekomen en of daar het parkeerhulpsysteem zit.

Bijlagen

• Schermafbeelding 2024-06-13 om 08.49.58.png
    Schermafbeelding 2024-06-13 om 08.49.58.png
    1,8 MB · Weergaven: 27
  • Schermafbeelding 2024-06-13 om 09.19.10.png
    Schermafbeelding 2024-06-13 om 09.19.10.png
    1,5 MB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Het achterlicht zou ik sowieso vervangen, is ook apk afkeur.
De parkeersensoren zou ik even uitlezen en dan vanuit daar verder gaan, het lijkt mij dat dit gescheiden systemen zijn.

De schade aan de lamp komt ook niet vanzelf lijkt me, dus is er met de auto gebotst? Dan zou ik in de hoek waar de schade zit beginnen..

Hoi Bakkertje, het achterlicht ga ik sowieso vervangen. Hoe het gat er in is gekomen is voor mij vooralsnog een raadsel. Geen botsing of iets dergelijks gehad. Om de lamp heen is ook geen schade te zien.. Lijkt er eerder op dat een fietser/stepper er tegen aan is gekomen of iets dergelijks (staat hier op de stoep voor het huis).

Zojuist ook het achterlicht er uit gehaald. Zal dadelijk even een update hierboven plaatsen + foto.

Uitlezen is het vervolg inderdaad. Wil eerst nog even hier op jullie reacties wachten. Als dat geen uitkomst biedt, dan uitlezen.

Antera

Donateur
Altijd eerst uitlezen met deze klachten. Het staat los van je achterlicht. Daarnaast is de bekabeling van je achterlicht niet origineel. Naderhand geplaatst met een verloop?

Bakkertje

Forumguru
Wellicht achteraf een trekhaak gemonteerd waarbij ze de bedrading afgetapt hebben van de verlichting?

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank allemaal voor jullie reacties. Het is mij duidelijk dat het 'systeem' van de parkeersensoren los staat van het achterlicht.

Wat ik nog niet helemaal kan - met mijn beperkte kennis - uitsluiten is of door het gat water/vocht is gekomen wat vervolgens bijvoorbeeld naar beneden is gelopen en in contact is gekomen met het systeem van de parkeersensoren, waardoor deze defect is. De storingen zijn namelijk vanaf dat moment. Of er een verband is, is nog de vraag, maar dat zal - hopelijk - met het uitlezen duidelijk worden. Daarvoor zal ik dan toch echt naar een autogarage moeten.

Voor wat betreft de bekabeling. Dit was mij niet bekend. Ik heb de auto gekocht nadat deze vier jaar is geleased. Er zit geen trekhaak op, dus de suggestie van Bakkertje valt in dit geval af.

Bakkertje

Forumguru
Dank allemaal voor jullie reacties. Het is mij duidelijk dat het 'systeem' van de parkeersensoren los staat van het achterlicht.
Af-fabriek wel in ieder geval, maar gezien de bedrading is het even de vraag of dit allemaal zo uit de fabriek is gekomen?
Ik ben in ieder geval heel benieuwd wat het uiteindelijk is geweest..

Antera

Donateur
Module van de PDC zit voor bij je voeten en niet achterin.

Sensoren zitten in de bumper en zijn compleet waterdicht. ;)

hemi24

Forumguru
Als je goed kijkt zie je dat er de bumper er al een keer afgeweest is en dat deze niet correct is teruggeplaatst; of beter gezegd dat niet alle bevestigingsmaterialen weer correct zijn teruggeplaatst…

Als er geen trekhaak onder zit, zou het een oude schade kunnen zijn geweest.
Of degene die de auto heeft gehad heeft op eigen kosten een trekhaak gemonteerd gehad en deze bij inlevering weer gedemonteerd?

Bovenaan Onderaan