Storing / Sensor of machanisch falen?

MacManiac78

Forumguru
Sinds enige tijd heb ik wat problemen met de auto. Tijdens het rijden in de 3e of 4e versnelling merk ik dat de auto wat onrustig gaat trekken tussen de 2000 a 2500 RPM. Soms zo onrustig dat de auto voelbaar gaat schudden / inhouden.
Dit komt niet voor als de motor koud is, maar pas als ik ruim 30km gereden heb.
Volgens de dealer kan het vanalles zijn. Lagedruk sensor, hogedruk sensor, wisseldruk-/verschildruk sensor, roetfilter of hogedrukpomp.
2x eerder had ik een P0087 storingscode (Door de ANWB uitgelezen en gereset) Deze nadat ik de motor startte en het leek alsof de motor op 2 poten liep. Het toerental wisselde sterk tussen de 500 en 1500 RPM (zwiepend). Motor was toen koud.
Na deze reset heb ik daar geen probleem meer mee gehad. Ik dacht dus dat het hier iets sporadisch was.
Nu is onlangs de motor op de snelweg geheel uitgevallen. Met een knipperende gloeispiraal. Na de storing te hebben uitgelezen kwam naar voren dat er een te lage brandstofdruk was. (P0087).
Nu merk ik dat dit met rasse schreden toeneemt. Soms wisseld het toerental wat als de motor stationair draait. (Als ik een goed stuk gereden heb) Soms valt de motor uit als ik ga inparkeren. (Na 50km gereden te hebben).
Het vreemde is dat dit geen foutcodes meldt.
1x had ik de foutcode:
G247 16099 Implausible signal P0191 00 [232]. Dit zou duiden op de hogedruksensor op de rail.
Ik lees veel dat de wisseldruk sensor kapot gaat. Deze investering in de auto valt mee (a +/- €50,-) en is goed zelf te doen. Maar als het de hogedruk pomp betreft, dan ben ik een €2.000 tot €2.500 armer.
Wie kan mij wat meer info geven?
:(
 

Spierings

Forumguru
Beide storingen hebben met de brandstofdruk te maken.

Een dat de raildruk te laag is en de ander dat de druk onaannemelijk is ( waarschijnlijk te hoog).

Je moet eerst kijken naar de parameters bij je storings melding. Hierin kun je zien wat de druk waarden doen in geval van de storing.

Als deze de ene keer te hoog en andere keer te laag is zou ik aan een van de druksensors denken, omdat de drukken tegenstrijdig zijn. En dan denk ik met name devraildruksensor, Maar dan is het gokken.

Beter verdere diagnose laten doen, soms kun je vanuit de meetwaarden iets afleiden.
 

Cordoba

Forumguru
Misschien bepaalde meetblokken loggen, om zo de brandstofdruk samen met o.a. toerental te kunnen aflezen om zo te zien of er bijzondere zaken te zien zijn, en natuurlijk wat ik bij de buren al geschreven heb.
 

MacManiac78

Forumguru
Ik heb het brandstoffilter in een bami bakje leeg laten lopen. Er zitten metaaldeeltjes in. De CR pomp is dus slecht aan het worden. En dat al bij 100.000 km. Door deze deeltjes blijven de verstuivers openstaan. Wat in de storing P0191 resulteert. (Onwaarschijnlijk signaal) De druk kan niet goed opgebouwd worden. Dealers en PON geven niet thuis, maar het euvel is bekend bij de 1.6TDI en 1.2TDI. Zelfs bekend gemaakt in een stuk van de fabriek! (PDF)
 

MacManiac78

Forumguru
Jawel hoor, tank reinigen en hele brandstofvoerende systeem spoelen, alle filters, pompen en injectoren vervangen.
 
Bovenaan Onderaan