Storing speakers bij contact aan/geen geschakelde plus

Olaf

Lid
Wie o wie kan mij verder helpen.
Ik heb een radio ingebouwd in mijn Octavia II, echter gedurende het inbouwen is de geschakelde plus omgevallen.
Waar deze initieel werkte doet deze nu niets meer. Ik heb al diverse zekeringen nagelopen maar deze zijn allen niet defect.

Weet iemand of er ergens anders dan in het boekje staat nog een zekering is voor de radio? Momenteel zit de radio 2x op constante plus aangesloten.

Tevens zit er een zeer irritante storing in de voorspeakers (links en rechts).
Het loshalen van de massa vermindert dit, maar echt weg is het niet (en dit is uiteraard ook niet de bedoeling). Als je de massa draden tegen elkaar houdt hoor je duidelijk het gebrom toenemen.

Wat mij opvalt, is dat als ik het contact uitschakel de brom na een sec. of 30 weg is en pas weer begint als het contact aan gaat.
Kan ik ergens een massapunt controleren?

Olaf

Lid
Ja, er heeft hiervoor ook al een niet Skoda radio ingezeten.
Ik heb de radio aangesloten met de ISO stekkers (wel moest ik zelf de draden doorverbinden).

Is er iets stuk aan je canbus naar ISO converter? Wellicht bij het aansluiten kortsluiting gehad? (Is er iemand waarmee je dat ding kan wisselen?)

Olaf

Lid
Nope, niemand om het even te proberen.

Bij mijn weten is er geen sluiting geweest tijdens montage al lijkt het er wel op.
Tot nu toe nog geen doorgeslagen zekering gevonden dus dat lijkt ook niet op een kortsluiting.

Na ja, zal wel een tripje dealer worden. Kunnen ze gelijk een roetfilter plaatsen.

Als je een brommend geluid hoort, heb je kans dat je radio op een of andere wijze de Canbus informatie stroom oppikt door overspraak op de bekabeling. Ik zou eens proberen of je met het uit elkaar trekken van de kabels nog steeds hetzelfde hebt.

Olaf

Lid
Geschakelde plus terug maar Xenon stoort de speakers

Nou, ik ben weer wat verder. Naar nu blijkt is er in de zekeringsruimte voor een extra zekering geplaatst op positie 10.
Hierna heb ik de geschakelde plus weer terug.

De radio heb in ondertussen opnieuw ingebouwd en dacht de bromtoon kwijt te zijn. Dit was ook zo totdat.... ik de lampen aan deed!
Hierna is de bromtoon weer terug.

Kan het zijn dat Xenon het signaal verstoord? Het gaat alleen om de aansluiting van radio -> voorspeakers. Naar achteren is er geen probleem, ook niet als ik de kabels van de achter uitgang op de voorspeakers aansluit.

Olaf

Lid
Veroorzaker gevonden: antenne

Nou, ik heb de oorzaak gevonden. Zodra ik de antenne loskoppel is het probleem verdwenen.
Lijkt dus te maken te hebben met de antenne/carkit voorbereiding.

Maandag maar weer bellen met de dealer.

Bovenaan Onderaan