Storing start-stopsysteem en vermogensverlies

Hallo allemaal,

Sinds vandaag houdt onze auto (Octavia RS) in als je optrekt naar een willekeurige snelheid en gewoon een willekeurige snelheid rijdt. De auto slaat ook af, start dan een tijdje niet op en geeft de melding dat er een storing is in het start-stopsysteem. Heeft iemand een idee wat er aan de hand is. De accu is vorig jaar vervangen en de wagen heeft een maand geleden een grote onderhoudsbeurt gehad.

Alvast bedank.

Groeten Rick
 

Tees

Donateur
Tsja....dit kan van alles zijn. Gegeven de start-stopfout zou het kunnen dat er toch iets mis is met de nieuwe accu of de dynamo is niet goed. Maar het kan ook iets totaal anders zijn...

Uitlezen geeft meer info!
 
Bedankt voor jullie reacties! Het voelde niet alsof de auto op drie of minder cilinders reed. Ik heb gereden met het start-stopsysteem uitgeschakeld, maar dat maakt geen verschil. Ik heb de auto meteen dezelfde avond laten ophalen. Ds garage vertelt dat het brandstofsysteem niet goed werkt. Ze gaan nu wat testjes verrichten en hopelijk het probleem verhelpen.
 
We hebben de auto weer opgehaald. Bij de garage is grondig onderzoek gedaan en geconcludeerd, zonder 100% zeker te zijn, dat de flotter in het benzinesysteem (zoiets ongeveer, in ieder geval flotter) verkeerde gegevens verstuurd naar de computer. Het probleem deed zich voor met nog een actieradius van 75km. We gaan op een gunstig moment proberen of rond die actieradius het probleem terugkeert.
 

Tees

Donateur
75 km actieradius :eek:. Ik vermijd dat gebied altijd, niet alleen omdat je liever niet t laatste restje benzine uit de tank gebruikt (verontreinigingen en zo), maar ook omdat ik er nerveus van word of ik t volgende tankstation ga halen.

Maar dit was wel relevante informatie om even te vermelden...ik snap nog niet helemaal waarom de vlotter dit veroorzaakt, ik dacht dat die niets anders doet dan de resterende hoeveelheid benzine aan te geven, en niets wat betreft inspuiting oid, maar misschien heb ik t mis.
 

Tees

Donateur
Tsja, is (elk) gevoel rationeel? Ik vind t gewoon vervelend als dat gele lampje aangaat/staat, dus als t even kan tank ik als de meter rond hooguit 1/4e staat. Bijkomend voordeel is dat de tank minder lucht bevat en dus de E10 minder snel degradeert (want zoveel rij ik niet).
 

hemi24

Forumguru
Dat “minder lucht” zal geen verschil maken, oppervlak lucht/vlioeistof zal nagenoeg gelijk zijn/blijven.
En voor condensvorming zal het ook weinig uitmaken.
 

Arjan1985

Forumguru
Vroeger met nieuwe tweede hands auto’s wilde ik nog wel eens de auto geheel leeg rijden in de polder. Zodat ik precies wist of de tank meter klopte alsook de nog te rijden km.
Maar echt iedereen ervaart dit anders. Ik wordt zenuwachtig als er 25 km op staat en m’n vrouw wil zelfs dán nog wel eens even op en neer hobbelen naar de stad.

En tijdens m’n proefrit (voordat ik kocht) een jaar geleden stond er 0 km nog te rijden. Ben toen direct gaan tanken tijdens die proefrit.
 

Tees

Donateur
Dat “minder lucht” zal geen verschil maken, oppervlak lucht/vlioeistof zal nagenoeg gelijk zijn/blijven.

Het oppervlakte maakt alleen uit voor de kinetiek (snelheid) van de reactie, maar bij langere tijd stilstand is de hoeveelheid vocht in de tank bepalend voor het evenwicht van de reactie. Het vocht komt uit de lucht, dus minder lucht in de tank is minder vocht, dus vordert de reactie minder ver.
Maar dit is wel erg ver off-topic nu...
 
Bovenaan Onderaan