Storing stuurbekrachtiging fabia 2001 1.4mpi

arjanvdv

Nieuw lid
Hallo,

Sinds kort ben ik de eigenaar van een Skoda Fabia 1.4mpi uit 2001.

Nu weet ik dat mijn probleem op die van anderen lijkt, echter heb ik zelf het idee dat het niet helemaal klopt wat er gezegd word, hierdoor zou ik graag nog even een second opinion krijg van mensen welke er ook verstand van hebben.

Toen ik voor het eerst naar de garage ging met mijn fabia, had ik te maken met knipperende verlichting en een stuurbekrachtiging welke bij het inparkeren wel eens zwaar ging.

De garage heeft vervolgens de dynamo vervangen, na het vervangen van de dynamo werkte de verlichting wel weer correct. Echter kreeg ik het volgende probleem erbij, dat mijn stuurbekrachtiging niet aanslaat zodra ik de auto start. deze start pas in wanneer ik één keer gas heb gegeven. Dit vond ik zelf nogal raar, hierdoor dacht ik de garage heeft iets fout gedaan.

Daarnaast had ik nog steeds last van een stuurbekrachtiging welke zwaar ging bij het inparkeren en welke af en toe na een lange tijd rijden het niet meer doet (melding op het dashboard).

Nu heeft de garage er weer naar gekeken, nu krijg ik te horen dat de stuurhoeksensor (draaihoeksensor) kapot is, deze moet nu weer vervangen worden. Hierdoor dacht ik dus dat misschien de dynamo misschien wel helemaal niet kapot was (ondertussen al wel betaald).

Na dit te vermelden bij de desbetreffende monteur, krijg ik te horen dat de dynamo waarschijnlijk wel kapot is gegaan, doordat de stuurhoeksensor kapot is.

Echter lijkt mij het sterk dat de dynamo kapot gaat door de stuurhoeksensor, doordat deze te veel vermogen vraagt.

Alleen de verlichting doet het nu wel weer, (voor het vervangen van de stuurhoeksensor), kan het komen dat de verlichting het alleen weer doet omdat de nieuwe dynamo meer vermogen of iets dergelijks kan leveren en mijn oude dynamo nog helemaal niet af was?

Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Wat wil je horen. We kunnen hier alleen bevestigen wat er wel en niet klopt wat je typt.

Dynamo zal vermoedelijk niet goed zijn geweest aangezien dat verlichting nu goed werkt.

Bij vervangen dynamo plaats je over het algemeen dezelfde weer terug...

Dynamo kapot door een defecte stuurhoeksensor kan niet.

Lijkt mij dat er gewoon meer als een ding stuk is. Heeft de garage hem wel uitgelezen de tweede keer? Dat ze toen wel op een stuurhoeksensor uit jouw amen?
 

arjanvdv

Nieuw lid
Bij het uitzoeken van het probleem, bij de tweede keer is de auto ook uitgelezen, hier kwam de monteur geen storingen tegen.

Bij het vervangen van de dynamo, is deze waarschijnlijk niet goed aangesloten of het exemplaar welke erin is gekomen zal niet goed zijn gereviseerd, is dit mogelijk, aangezien de stuurbekrachtiging na het starten pas inschakelt na één keer gas geven.

Vervolgens, is het mogelijk dat de oude dynamo eventueel zwak was, (alleen de echte oorzaak bij de stuurhoeksensor weg kwam) en dat de nieuwe dynamo het vermogen wel kan leveren om de verlichting normaal te laten schijnen, alleen het echte probleem (stuurhoeksensor) nog niet weg is.
 

Spierings

Forumguru
Dynamo kun je niet verkeerd aansluiten.

Dynamo meestal werk goed of werk helemaal niet goed. Niet ene keer goed en andere keer slecht.
Meestal als een dynamo kapot gaat laad deze niet goed op of leverde deze teveel spanning. Mechanisch kan er bij revisie weinig fout gaan, en elektronisch doen ze hem helemaal door meten.
 
Bovenaan Onderaan